New York Times: “Svært at vurdere iPad endnu”

Hvorvidt Apple's nye iPad kommer til at vende op og ned på mediebranchen er endnu for tidligt at slå fast. Sådan lyder den første forsigtige kommentar fra David Pogue i New York Times.      (opdateret)

Hvorvidt Apple's nye iPad kommer til at vende op og ned på mediebranchen er endnu for tidligt at slå fast. Sådan lyder den første forsigtige kommentar fra David Pogue i New York Times.      (opdateret)

Kan iPad redde de gamle medier? Og vil Apple's nye skærm med et væld af funktioner erstatte den trykte avis?

Spørgsmålet er blevet rejst i de seneste dage frem til lanceringen af den længe ventede maskine. 

Og her til aften fortsatte spekulationerne på websites som 'Old Media New Tricks', hvor kommentator Robert Quigley antyder, at iPad har potentialet til at blive den største begivenhed siden print.

Men på New York Times, der ovenikøbet selv indgik i videopræsentationen af den nye iPad, er vurderingen langt mere behersket og afventende.

"Ja måske kommer den til at forandre en eller flere mediebrancher. Måske ikke," lyder dommen fra David Pogue, der i sin klumme 'The Apple iPad: First Impressions' opremser en række forbehold.

Hans hovedpointe er dog, at det er alt alt for tidligt at konkludere noget.

Blandt andet fordi ingen endnu har haft mulighed for at teste den nye iPad. Der findes i øvrigt ikke en eneste applikation udviklet specifikt til iPad. Endnu. Og Apple's tilhørende online boghandel, iBook, er slet ikke gået i luften. Med andre ord, der mangler indhold og brugertest.

Så der er ingen grund til stort ståhej. Eller som David Pogue udtrykker det:

"So hyperventilating is not yet the appropriate reaction."

Læs også The Guardians vurdering i artiklen: Can the Apple iPad save newspapers?

Apple's egen præsentationsvideo af den nye trykfølsomme tabletcomputer, the iPad, kan ses her