Den amerikanske avis New York Times begyndte for knap en måned siden at tage penge for artikler på nettet. De foreløbige tal er pæne. Over 100.000 har allerede tilmeldt sig. Men spørgsmålet er, om det holder.
Efter blot tre uger med betalingsmur på nettet kan New York Times Co. prale med, at man allerede har fået over 100.000 abonnenter.
Ifølge avisen er målet 300.000 alene i det første år, og de første abonnementstal har medført flotte reaktioner. Blandt andet på Businessinsider.com, hvor nyheden indledes med kommentaren: "This is encouraging". Mens MarketWatch kalder det for "Pretty impressive".
Men spørgsmålet er, om det holder i det lange løb? Eller rettere om New York Times vitterlig kan nå sit mål, skriver Joshua Benton i en kommentar på Nieman Journalism Lab.
New York Times har nemlig tidligere krævet betaling på nettet. Den gang nåede man op på 270.000 abonnenter på to måneder. Men halvdelen heraf var læsere, som allerede var kunder i butikken i forvejen. De abonnerede på den trykte udgave af avisen, og fik dermed netversionen oven i hatten. Ganske gratis.
Dermed nåede man den gang altså "kun" op på 135.000 betalende netlæsere, hvilket er et stykke fra denne omgangs mål om 300.000.
Joshua Benton understreger dog, at det ikke er muligt fuldstændigt at sammenligne situationen den gang og nu. Men det grundlæggende spørgsmål er stadig det samme, skriver han: Vil betalingsmuren blive ved med at skaffe nye abonenter, eller går man bare på strandhugst blandt New York Times nuværende fans.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.