search

Netværk for begyndere

Udvid dit netværk og få et bedre job. På webstedet LinkedIn kan du klikke dig til et netværk, der kan måle sig med Per Mikaels. Journalistens Jakob Albrecht har gjort forsøget.

Udvid dit netværk og få et bedre job. På webstedet LinkedIn kan du klikke dig til et netværk, der kan måle sig med Per Mikaels. Journalistens Jakob Albrecht har gjort forsøget.

NETVÆRK. Kender du typen, der aldrig søger jobs? De får dem bare tilbudt. De finder deres bolig gennem omgangskredsen. På deres skrivebord flyder det med invitationer til receptioner og premierer. Når de ringer op til folk, behøver de blot at præsentere sig ved fornavn.

Alle ved, hvem de er. Som for eksempel Per Mikael.

Jeg har sat mig for, at jeg også vil frem i verden. Jeg vil inviteres til premierer og receptioner. Køre mig i stilling til et bedre job. Men hvordan får jeg succes, når jeg ikke orker det hårde benarbejde med at opbygge netværket de sædvanlige steder – sejlklubben, logen og Grøften?

Jeg tror, svaret er LinkedIn (udtales med tryk på In). På LinkedIn kan jeg ganske gratis skabe mit eget netværk ved at linke til gamle kolleger, studiekammerater, og hvem jeg ellers har mødt på min vej.

Det var måske ikke sådan, Per Mikael skabte sit netværk. Men det snedige ved LinkedIn er, at hvis for eksempel Peter er min connection, kan jeg se, hvem Peter kender. Og dermed har jeg pludselig en enorm berøringsflade.

13 millioner mennesker er registreret som brugere af LinkedIn, og nye brugere tilmelder sig hvert minut.

Jeg sætter mig foran computeren og forfatter en tekst om mig selv. Det er faktisk nemt nok, og jeg begynder at efterspore folk, jeg kender.

Begynder med dem, jeg er på fornavn med. Hvis jeg senere skal netværke med de store kanoner, må jeg selv skabe mig et netværk, der får mig til at ligne en vigtig person med mange forbindelser.

Søger på gamle kolleger og på journalisthøjskolen. Mere end 500 personer med en fortid på DJH er tilmeldt LinkedIn. I udlandet taler man om, at Danmark er et af de lande, hvor flest journalister er på LinkedIn. Det ser ud til at være sandt. Danske journalister elsker åbenbart LinkedIn.

Jeg sender i alt 67 invitationer til folk. Det foregår ligesom i folkeskolen, når man skulle finde en kæreste. »Vil du være med i mit LinkedIn netværk? – Ja/nej.«

I stedet for at sende en standardinvitation vælger jeg dog at skrive en personlig hilsen. Det er vel det, netværk handler om – at skabe personlige relationer? Efter første dag har jeg ni connections. Gamle venner fra studiet og tidligere arbejdspladser.

De fleste har helt almindelige jobs i medie- og kommunikationsbranchen, men jeg støtter mig foreløbig til mottoet: Spis kirsebær med de store, mens de er små.

Folk accepterer min invitation, kan jeg se dagen efter. Jeg er ikke blevet afvist af nogen. Men til min overraskelse har mange ikke svaret mig personligt.

De har bare trykket på en knap, der sender et automatsvar om, at de gerne vil være min connection.

Der er dog også personlige svar. Flere skriver, at de er glædeligt overrasket over, at jeg selv har skrevet en besked til dem. Det er åbenbart meget usædvanligt på LinkedIn.

Tv-journalisten og ballonkunstneren Nikolai svarer mig personligt.

»Hej Jakob. Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, om de forskellige netværks-sites bare er, som når voksne samler på hønseringe. Jeg tror, at man skal være meget salgsorienteret for at bruge det professionelt.«

Da dagen er ved at være slut, har jeg 18 connections. Det er nu, jeg skal være salgsorienteret. Hvem kan jeg bruge til at komme videre?

Jeg kan se, at Nyhedsavisens Sara Schlüter har 197 connections. Jeg sender hende en invitation.

Sara skriver tilbage, at hvis jeg vil forøge antallet af forbindelser, skal jeg sende invitationer ud til alle mine kontaktpersoner i Outlook.

Dét er noget, der rykker.

På den anden side – måske skal jeg bare være lidt mere tålmodig?

Jeg har trods alt masser af ubesvarede invitationer liggende rundt omkring.

Efter weekenden lysner det. Mit netværk begynder at tage form. Mandag morgen har jeg 35 connections. Tilbagemeldingerne fra mine nye LinkedIn-venner peger i samme retning – de er faktisk ikke specielt begejstrede for LinkedIn.

»Engagementet i og resultaterne af LinkedIn er for mit vedkommende meget begrænsede.«

»For at være ærlig så går jeg stadig og lurer lidt på LinkedIn.«

»Jeg er ikke blevet tilbudt job endnu gennem LinkedIn. Eller sex for den sags skyld … :-)«

Undersøger nogle af redskaberne i LinkedIn. For eksempel LinkedIn Answer, et sted, hvor brugerne kan stille hinanden spørgsmål.

Ganske mange – lidt for mange, hvis du spørger mig – spørger åbent, om nogle af de andre brugere har fået noget som helst ud af LinkedIn. Nye jobs? Værdifulde kontakter? Nyttig viden? En fransk gut siger, han har ansat tre medarbejdere til sin arbejdsplads gennem LinkedIn.

Det sparsomme antal af positive historier er bekymrende.

Helle Nissen Kruuse fra eJour på journalisthøjskolen har også svaret på spørgsmålet. Hun mener, at LinkedIn er et godt redskab til at holde styr på sine kontaktpersoner. Folk sørger nemlig selv for, at deres mail, profil og CV er opdateret. Det sparer tid.

Jeg sender en invitation til Helle Nissen Kruuse, og kort tid efter er vi venner. Helle Nissen Kruuse har 210 connections. Respekt. Og mange af dem er faktisk ret cool.

Blandt andet Knut Falchenberg, vicepresident i den norske mediekoncern Shibsted. (Dem med Verdens Gang og Aftenposten).

Fem minutter efter er Knut og jeg venner, og han har svaret på mit spørgsmål.

Har han nogensinde hyret folk gennem LinkedIn?

»Jeg har en gang formidlet en kontakt videre, men ellers ikke brugt LinkedIn i rekruttering.«

Går igennem mine venners venner. Leder efter big shots. Der er langt mellem snapsene. Bemærker, at DR-folk er utrolig glade for at hænge ud med andre DR-folk. IT-journalister linker gerne til IT-journalister.

Imens fortsætter strømmen af bedrøvelige mails:

»Nogen siger, man bliver opdateret på, hvad andre folk går og laver. Jeg synes, jeg hører bedre om det, når jeg snakker med folk på den gammeldags facon.«

Prøver at fedte mere systematisk. Bliver introduceret til Ekstra Bladets sportsredaktør Lars Werge via Sara på Nyhedsavisen. Jeg kalder Werge for Danmarks bedste sportsjournalist (hvilket jo ikke er helt ved siden af) og spørger, om vi skal connecte.

Vi er venner få minutter efter. Som redaktør er Lars sådan en, der vil kunne give mig et job. Poul Madsen, chefredaktør på gratisavisen 24 Timer, har også licens til at underskrive ansættelseskontrakter. Vi connecter også hurtigt. Fin fyr.

Jeg får en række mails fra mit netværk. Flere skriver, at de kan mærke, de er begyndt at få flere henvendelser på LinkedIn, efter jeg er begyndt at opruste mit netværk. Det giver mig en god fornemmelse. Det er mig, der sætter tingene i gang her. Det vil sikkert kunne gavne mig senere.

Undersøger mine muligheder for at skifte job her og nu. Har LinkedIn noget at byde på?

Nej, med mindre jeg vil have en PR-stilling for en producent af udluftningssystemer i Greater Milwaukee i det nordlige USA.

I Danmark er der 30 stillingsoplag i alt, men ingen mediejobs.

Får en mail fra en gammel DJHer. Hun ved godt, hvad hun vil bruge LinkedIn til. Det handler om at kunne spille på jungletrommer.

»Hvis jeg en dag beslutter mig for at blive freelance eller søge nyt job, vil jeg bruge LinkedIn til at finde mailadresser på alle de journalister, jeg kender, og annoncere, at jeg leder efter nyt job. Hvis jeg søger job et bestemt sted, vil jeg undersøge, om jeg kender nogen, der kender nogen, der vil anbefale mig.«

Jeg oplever nu, at de gode historier begynder at strømme til mig (typisk for et godt netværk – tingene kommer ligesom af sig selv …) For eksempel skriver Leif Jonassen, redaktør på Komputer For Alle, at da han skulle finde stifteren af Skype, den pressesky Janus Friis, opdagede han, at han kendte en, som Janus kendte. Og på den måde kom interviewet i stand. Via LinkedIn.

Om eftermiddagen bliver jeg inviteret til min første bogreception. Ganske vist på Amager, men alligevel. Det er Gyldendal, og det er ikke en biografi, men ægte skønlitteratur. Progress.

Senere samme dag bliver jeg spurgt, om jeg vil interviewe en forfatter ved efterårets bogmesse i Forum. Via LinkedIn.

Netværket vibrerer.

Beslutter at tage en pause efter seks dage. Har drømt om LinkedIns kølige lyseblå layout og slogans hele natten. Expand your network, relationships matters, find your next job through your network.

Jeg har faktisk svært ved at få tankerne fra LinkedIn. Jeg tjekker hele tiden, om der er sket noget nyt på min side. Prøver at opstille en simpel kyskhedsregel: Jeg må kun tjekke min side hver anden time.

Knap to timer senere kan jeg konstatere, at jeg er oppe på 86 connections. Og det er vel at mærke connections af høj, høj kvalitet. (Man skal altid rose sit netværk).

Søger på danske mediefolk, som er kendt for deres veludviklede netværk in real life. Resultatet overrasker mig. Lasse Jensen fra Mennesker & Medier på P1 har 8 connections, Kresten Schultz Jørgensen har 73, og networkeren over dem alle, Per Mikael har blot ni. Er der noget, jeg har misforstået? Handler det mere om at have få, men gode forbindelser?

Jeg sætter mig for at undersøge Per Mikaels forbindelser. Det være et netværk af topkvalitet – og jeg kan se, at jeg ikke er langt fra ham. Helle Nissen Kruuse kender ham, og jeg skal derfor bare anbefales af hende.

Jeg beder hende om at videresende denne hilsen:

»Hej Per Mikael. Håber, det er i orden, jeg forstyrrer. Skriver artikel om LinkedIn til Journalisten. Det virker noget opreklameret. For mig er du Mr. Netværk, så hvad vil være dit bedste netværksråd til en journalist som mig? Hvad kræver det? Jakob.«

Forsøget mislykkes. Helle vil ikke være mellemmand:

»Jeg er ikke sikker på, at PM ville bryde sig om det; spørg ham hellere direkte (Odense), vh Helle,« skriver hun i meddelelsen, der har overskriften his request for an Introduction was declined by Helle Kruuse.

LinkedIn eller LinkedOut? På syvende-dagen runder jeg 100 forbindelser. De 100 LinkedIn-venner har 3.600 forbindelser, som igen er linket til 108.600 mennesker.

Jeg har nu så mange tråde ud i medieverden, at alle de danske journalister, jeg søger på LinkedIn, højst er to led væk. Det vil sige, at jeg blot er en anbefaling fra at komme i direkte kontakt med dem. Det vil sikkert glæde redaktøren.

Men jeg er faktisk også blevet glad for LinkedIn. Det giver nemlig et godt overblik over, hvordan de nærmeste i netværket går og har det. (Og det forventes vel af en tjekket netværker som mig). Jeg ved alt om, hvem der søger jobs, hvem der er begyndt at freelance eller bare er på jagt efter en kæreste, og jeg kan se, at nogle i netværket kender folk, som jeg godt kunne tænke mig at møde en dag. Efter syv dage med LinkedIn ved jeg også, at det er en god idé at tage til bogreception på Amager. Det kan være Per Mikael også er der. /

100 forbindelser på 7 dage

Jakob Albrecht Journalisten 100

Kresten Schultz Jørgensen Det Kongelige Teater 73

Janus Friis Skype/Joost 17

Poul Madsen 24Timer 26

David Trads Nyhedsavisen 18

Per Mikael Jensen Metro International 9

Lasse Jensen Mennesker og Medier/P1 8

Jesper Sehested Lund Bestyrelsesformand Talpa

Mit netværk i LinkedIn er stærkere end nogle af mediebranchens tunge drenges.

Kommentarer
5
Jakob Marschner
30.08.07 19:25
LinkedIn

Fantastisk, Jakob, du er virkelig i form. Hvor er det fedt.  :-)

Fremhævet af Journalisten
Øjvind H
31.08.07 05:49
Tak

for en underholdende artikel, der er hele kontingentet værd.

Jeg kan bedst lide konklusionen om, at det handler om at have et lillebitte netværk - den taler til min magelighed. Måske vi helt skulle afskaffe det der netværksfis? (Skrevet fra hjemmearbejdspladsen, hvor nærmeste kollega er 50 km væk.)

mange hils

Fremhævet af Journalisten
Luci Smith
09.09.07 17:14
Netværk

Kære Jakob,

Jeg holder også meget af tekst tv.

Engang var jeg så heldige at få et job, hvor jeg bl.a. skrev korte billedtekster til nogle skønne s/h fotos, der blev taget af meget begavet mennesker. Det var et drømmejob. Det varede et år.

Du har fundet pointen. Nætværkscrap er lige som alle andre recepter, der fortæller dig, at det er dem man drikker øl med efter træningen, der betyder noget. Gud er det ej! Hvis man hedder Ronaldinho eller Kaka, er man det man er netop fordi man øver sig og IKKE drikker  øl.

 Jeg er altså skabskiwi. Og hvordan slog All Blacks italien med 76-14? At komme i form og spille deres spil.

Jeg opfatter din essay om netværking som det.

Jeg kender for mange bumser og hjemløse, nogle der underviser og et par stykker med fast arbejde. For kvinder uden netværk i den fertile alder er det  ret håbløs at søge job indenfor vores branche.Det  var vi nogen der snakkede  om til Kreds 1's møde om barsel.

Jeg kan lide kaffe og er ret høflig, så jeg kender mange bartendere, som kan lide mig. Og så er jeg kendt for at kunne holde på en hemmelighed og er ikke bange for at rose nogen.

Måske er livet mindre hvor man kommer fra og hvor meget man tjener og hvem man kender og mere bare om man har det sjovt og er i stand til at få andre til at more sig, om man tager en interesse i sine medmennesker og om man kan holde ud at se sig selv i spejlet hver dag. Man behøver ikke at være synsk for at kunne regne ting  visse ting ud.  Bare have en livlig fantasi. Måske hjælper det også med livserfaring, men dem, der prøver at mentor mig giver altid op. Så fortvivl ikke. Life coaches og den slags er da også stået af.

Det er nu sjovere at drømme sig til ideer som man selv har fået end at blive tvunget til at researche et eller andet kedeligt emne. Men hvis man er i stand til at kombinere de to ting, kan man få de mest utrolige resultater. Jeg har i årevis stødt panden mod mure, men efterhånden er det murene, der begynder at flytte sig eller blive revet ned.

Alle de psykologer skal jo betale deres studiegæld tilbage, så de finder på ny jargoner, sammen med dem, der laver buisnezzspeak. Jeg gider ikke høre på det. Hvis man holder sig til Ekstra Bladet og BBC går man glip af ret meget som Københavns radio og Tekst tv kan levere. Dvs, at man ved at betale den så udskælte tv liscens faktisk kan være ret godt infor/infro- meret.

Og så kan man få sig en griner ved at læse dit oplæg og nogen af de andre blogs. I'd rather be a frog than a blog, but I like other people's blogs.  Hellere hade nogen med et godt hjerte end altid kritisere alt og alle og svine folk til.

Måske handler det altsammen om at skifte. Aldrig lave det samme alt for længe? Eller bryde op og komme tilbage?

I hvert fald er I nogen der laver et godt fagblad. Synes jeg.

Fremhævet af Journalisten
Kristoffer Stauning Truelsen
02.10.08 11:25
Re: Netværk: LinkedIn og det private danske jobmarked

LinkedIn og det private danske jobmarked.

Af Kristoffer Stauning Truelsen - cand.merc.fil – d.10.9.2008(evt. til Børsen) 

LinkedIn er kommet for at blive!

 

LinkedIn som på dansk kan oversættes med ’forbindelser’ er i dag ubetinget den danske businessverdens foretrukne virtuelle mødested.

 

Netværket blev skudt i luften i maj 2003 og har efter nogle helt fantastiske år i dag 25 millioner unikke brugere world wide. Brugere som retter sig mod business og kun business. Din profil er dit business cv og vice versa.       

 

LinkedIn er derfor i særdeleshed, stedet hvor man holder sig opdateret med kollegaers, venners og forretningsforbindelsers karriereforløb. Både bland dine primære forbindelser, men ligeledes og i denne sammenhæng ekstra interessant gennem dine forbindelsers forbindelsers forbindelser, hvilket åbner for en enorm kontaktflade(dine eksempelvis 100 primære forbindelser i 3. potens til 1.000.000 søgbare profiler.)

 

Som det førende LinkedIN land i verden pr. indbygger, bliver det efterhånden svært at afvise den rolle LinkedIn ’værktøjet’ spiller på det danske jobmarked eller rettere de Search virksomheders ydelser ’LinkedIn’ med et slag udspiller.

 

Alle danske Search virksomheder vil i fremtiden få mere end svært ved at overbevise deres kunder om, at netop deres ’sorte bog’ eller ’database’ er nødvendige og enestående redskaber, når kunderne blot kan logge sig ind på LinkedIn og starte selv. Herved kan virksomheder med egen HR afdeling betale et begrænset månedligt fee til LinkedIn og spare Search virksomhedernes kommissioner på 15-30%.   

 

LinkedIn synes på nuværende tidspunkt primært, at have tiltrukket sig et bredt segment af det danske erhvervsliv som lønmæssigt ligger på niveauet under cremen af dansk erhvervsliv.

   

Fremhævet af Journalisten
Kristoffer Stauning Truelsen
03.10.08 08:39
Re: Netværk: LinkedIn og det private danske jobmarked

Del 2:

LinkedIn og af det danske Jobmarked – LinkedIn en ’ny rekrutterings approach’ for HR enheder.   

Af Kristoffer Stauning Truelsen - Cand.merc.fil – d.3.10.2008(del 2) 

I de seneste 20 år har search virksomheder indtaget en større og større part af det danske jobmarked. Virksomheder betaler dyrt (optil 30% af en årslønning) for at professionelle search virksomheder finder ’den rette’ medarbejder til dem.

 

En ’search’ kan indbefatte flere forskellige faktorer (kompetence profil, screening af branche, target-virksomheder, samtaler, test mm). Disse ydelser skabes med udgangspunkt i den enkelte Search virksomheds interne netværk(kilder, arkiver, databaser og ’sorte bøger’ mv).

 

Eller sådan var det indtil LinkedIn. LinkedIn er blevet en centrale spiller i hvad man kunne kalde en ’ny rekrutterings approach’. Fordi LinkedIn med sin teknologi har ændret måden at tænke ’search’ på. Hvor Search virksomheder er meget lukkede om deres viden (kilder, arkiver, sorte bøger mv)er åbenhed i disse informationer netop det som en LinkedIN søgning er funderet på (online referencer, online grupper, online cv mv.)

 

LinkedIN giver alle kandidater ret til at oprette en profil og blive set. Netværket er personligt, men idet der er mulighed for at søge på forbindelsers-forbindelsers-forbindelser bliver en enorm ressource af profiler synlige. Det kræver for en virksomheds HR enhed blot, at der indtastes relevante søgekriterier og en screening af relevante kandidater er i gang.

 

Man kunne nu spørge, hvorfor Search virksomheder ikke bruger ’LinkedIN’? Bare rolig det gør de også, men de kan samtidig se deres egen undergang i teknologien. Hvem vil betale 50.000-300.000 kr. for en viden som ligger lige for virksomheders HR enheder? Search virksomheder vil svare, at deres arkiver er mere detaljerede og at deres udvælgelse af kandidater bygger på en særlig psykologisk indsigt; Men de må ryste i bukserne, når de i disse år med LinkedIn ser en ’ny rekrutterings approach’ som vil vende op og ned på Search virksomhedernes eneret til jobmarkedet.        

Fremhævet af Journalisten
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen