Netflix er Danmarks sjettestørste tv-kanal

Nye tal fra DR Medieforskning viser, at antallet af tv-seere på traditionelt tv faldt otte procent fra 2012 til 2013. En del af forklaringen er nye streamningtjenester, som stormer frem. Netflix er nu Danmarks sjettestørste tv-kanal

For tredje år i træk faldt forbruget af traditionel tv hos danskerne, viser nye tal fra DR Medieforskning. Hver dansker tilbragte tre timer dagligt foran tv’et, hvilket er 15 minutter mindre end i 2012. Faldet er det største i al den tid, der er blevet målt seertal. Faldet skal dog ses i lyset af, at tv-seningen steg voldsomt i perioden 2007-2010. Danskerne ser altså fortsat rigtig meget traditionel tv, og 2013 ligger også højt på listen over år med mest tv-sening.

DR Medieforskning skriver, at en væsentlig årsag, til at tv-forbruget er faldet fra 2012 til 2013, er, at danskerne for alvor har taget de nye streamningtjenester til sig.

En af dem er Netflix, der nu er Danmarks stjettestørste tv-kanal efter kun at have været på markedet i Danmark siden oktober 2012. Netflix tegnede sig i 2013 for cirka tre procent  af den samlede tv-sening. Netflix er dermed lidt mindre end TV3, DR2 og TV 2 Charlie, men lidt større end TV2 News og Kanal 5.

DR Medieforsknings undersøgelse i forbindelse med Netflix Danmarks 1-års fødselsdag i oktober viste, at 19 procent af de danske husstande benytter Netflix. Langt de fleste, nemlig 17 procent, er betalende kunder.

Traditionel tv er dog stadig klart den mest dominerende form for tv. Hvis man tager alle aldersgrupper, foregår 79 procent af al tv-sening på den måde, mens Netflix altså ligger på tre procent.

Hvis man derimod kigger på de 15-30 årige, er Netflix en noget større aktør. Her ligger traditionel tv på 67 procent, mens Netflix ligger på seks procent.

Net-tv i bred forstand fylder nu cirka 22 procent af de 15-30-åriges totale tv-sening, hvor Netflix altså udgør seks procent. Blandt 15-30-årige indtager Netflix en delt tredjeplads side om side med DR1, men lige efter TV3 og med TV 2 på førstepladsen. YouTube ligger lidt efter som det ottendestørste tv-tilbud blandt unge.

0 Kommentarer