Kun USA og Storbritannien overgår Danmark, når det gælder annonceomsætning pr. internetbruger viser ny undersøgelse fra Interactive Advertising Bureau (IAB)
I 2006 blev der herhjemme annonceret for 427 kr. pr. internetbruger. Tallene for Storbritannien og USA er henholdsvis 618 kr. og med 455 kr. pr. internetbruger.
Det er første gang, de danske tal bliver sammenlignet direkte med tal fra andre lande, og udfaldet overrasker ikke Christian Peytz, formand for Foreningen af Danske InternetMedier (FDIM).
"Vi vidste jo godt, at vi ligger i den høje ende, når det gælder adspend, og at vi for eksempel er 12-18 måneder foran vores store nabo i syd," siger han.
Sverige og Norge indgår ikke i undersøgelsen, men de to lande ligger som Danmark et stykke foran de andre europæiske lande med Storbritannien som undtagelsen.
"Mange af de store engelsksprogede reklamekampagner udgår fra England, som derfor ligger meget højt," forklarer Christian Peytz, som mener, at de danske medievirksomheder har et fantastisk udgangpunkt for at eksperimentere på nettet og for at udnytte den stabile danske platform som affyringsrampe i forhold til resten af Europa.
"Det er tankevækkende så danskorienterede, de danske medievirksomheder er. Det er sikkert historisk betinget på grund af de fysiske barrierer og sproget, med de begrænsninger er lette at overvinde på nettet. Alligevel har vi stadig til gode at se et reelt internationalt udspil fra en dansk medievirksomhed," siger Christian Peytz.
Han nævner Aller-koncernen, som et oplagt eksempel på en medievirksomhed, der kunne satse internationalt.
Omvendt har de internationale selskaber forlængst opdaget Danmark. Google, og Microsoft henter allerede i dag mange annoncekroner herhjemme.
13 lande indgår i undersøgelsen fra IAB. Den samlede annonceomsætning for de 13 lande i 2006 var 60 milliarder kr. Heraf står Danmark for de 1,8 milliarder kr. eller tre procent af den samlede omsætning.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.