Net-nyheder skal koste

Nu skal det være slut med at læse svenske nyheder gratis på nettet. I Sverige vil en række aviser kræve betaling for nyheder i deres web-aviser. I første omgang gælder betalingen rubrikannoncer og arkivtjenester.

Bag det nye initiativ står internet-tjenesten Ekonomi24, it-magasinet Computer Sweden, aviserne Dagens Industri og Svenska Dagbladet samt 30 regionalaviser. Ejerne bag de 30 regionalaviser har oprettet deres eget udviklingsselskab Citygate for at koordinere avisernes internetindsats, skriver Ekonomi24.

Citygate har indgået en aftale med firmaet Spacecoin, som har lavet et system for såkaldt mikrobetaling, hvor brugerne betaler et lille beløb for hvert besøg i avisarkiverne. Ifølge selskabet behøver brugerne kun at oplyse deres kreditkortnummer én gang.

Det forventes, at de første aviser vil begynde at afkræve honorar allerede i løbet af efter-året. Det er op til hver enkelt avis at bestemme, hvor høj betalingen for tjenesterne skal være.

I Danmark har bladhusene længe søgt at finde alternativer til bannerannoncer. I dag lægger de færreste danske aviser alle artikler i arkivet ud til fri afbenyttelse. Hidtil har den mest almindelige praksis været, at arkiverne er blevet stillet gratis til rådighed for avisens abonnenter. I Danske Dagblades Forening oplyser konsulent Holger Rosendal, at en række betalingsmetoder har været på tale, blandt andet mikrobetaling i stil med den svenske model.

"Vi er fortsat i gang med en rekognoscering, hvor vi undersøger mulighederne, og hvad der kan tjenes penge på. Det store spørgsmål er, om man kan etablere et system, hvor hvert besøg er så billigt, at man får what the hell-effekten. Det vil sige, brugerne oplever, at beløbet er så lille, at det ikke er nogen hindring," siger Holger Rosendal.

Han fortæller, at et par af de store danske banker er på vej med systemer til mikrobetaling, men systemerne er ikke klar endnu. Mens de store dagblades oplagstal stagnerer, er antallet af besøgende på online-aviserne steget med 34 procent inden for det seneste år, oplyser magasinet Markedsføring. Især B.T.s webavis har oplevet en voldsom fremgang med en fordobling i antallet af læsere på kun 12 måneder.

0 Kommentarer