Nemlig.com er gået i medierne: Det er hverken rigtig godt eller stærkt kommunikeret

Efter flere ugers medietavshed har nemlig.com det seneste døgn været i adskillige medier. Det er klogt at forlade flyverskjul, siger ekspert – men budskaberne og tonen kunne have været bedre

”Det fungerer delvist for nemlig.com.”

Sådan lyder dommen fra Mads Byder, stifter af Help PR, efter at onlinesupermarkedet nemlig.com har valgt at bryde med ugers medietavshed og nu har stillet op til adskillige medieinterviews. Det sker næsten fire uger efter, at Politiken bragte de første kritiske artikler om dårlige arbejdsforhold for chauffører og siden også for lagerarbejdere hos nemlig.com.

Direktør Stefan Plenge er ude i en sand medieoffensiv, hvor han både har givet interview til Jyllands-Posten  og Berlingske, og torsdag aften var han i ’Go’ Aften Live’ på TV 2. Ifølge nemlig.com’s kommunikationsbureau, Press Connect, er der også et interview på vej med Politiken.

Og det er rigtigt af nemlig.com at stille op og udtale sig til pressen, mener Mads Byder.

”De går ud og viser, at de er der. De lader være med at gå i flyverskjul og kommenterer med de holdninger og fakta, som de har nu.”

”Men det, de kommer med nu, er i mine øjne hverken rigtig godt eller kommunikeret vildt stærkt,” tilføjer Mads Byder.

Nemlig.com har tidligere kommunikeret via sociale medier og pressemeddelelser.

Mads Byder har i fagbladet Journalistens podcast ’Budskab’ kritiseret nemlig.com for ikke at stille op til medieinterviews.

”Når du har spist af journalisternes tid, når du har stillet op til alle de positive interviews, og når der så kommer grus eller store sten i maskineriet, så skal man stille op og forklare sig. Ikke kun fordi man skal, men fordi jeg synes, det er den bedste kommunikation.”

Hvem lyver?

Mads Byder mener, nemlig.com’s budskaber efterlader forbrugerne med et åbent spørgsmål om, hvad der reelt er op og ned i spørgsmålet om de ansattes arbejdsforhold. I de nye interviews har direktør Stefan Plenge gentaget budskabet om, at chaufførerne, der kører nemlig.com’s varer ud til kunderne, ikke er ansat direkte hos nemlig.com, men hos selvstændige vognmænd.

Om de ansatte på lagrene har han sagt, at han ikke kan ’genkende de ting, der bliver beskrevet’.

”Lige nu er spørgsmålet: Er det nemlig.com eller 3F, der lyver? Der står nemlig.com ikke så godt,” siger Mads Byder.

Han peger på, at nemlig.com netop har været tavse i medierne et stykke tid.

”Alt det fakta, der har været fremme i pressen, det arbejder imod nemlig.com nu. Og det gør bare, at 3F står stærkere, at de har fået frit lejde til at kommunikere i tre uger,” siger Mads Byder.

En anden ting er tonen i kommunikationen fra direktør Stefan Plenge.

”For mig er det helt tydeligt, at han føler sig forurettet. Kommunikationsmæssigt vinder du sjældent på at være forurettet og have den attitude,” siger Mads Byder.

Timingen er rent pres

Og endelig er der timingen. Stefan Plenge stiller op til interviews, flere uger efter at Politiken bragte de første kritiske artikler, men før nemlig.com’s varslede advokatundersøgelse af chaufførernes arbejdsforhold er færdig.

”Timingen er rent pres og eksperter og såkaldte kloge hoveder, der har sagt, at nu må han vise sig,” siger Mads Byder.

Han mener, det havde været ideelt for Stefan Plenge, hvis han havde kunnet bringe ny viden på bordet i de forskellige interviews.

”Det er bedre, at de stiller op nu, end at de tager en uge til, hvor de var stille. Men hvis de kom ud med ny viden, så kunne de have sagt: Vi beklager, vi har været stille i tre uger. Vi har lavet denne her advokatundersøgelse, og her er fakta.”

Mads Byder siger, at 3F er ’eminent dygtige’ til kommunikation og derfor kan være svære at kommunikere op imod i medierne.

”Men hvis det viser sig om et halvt år, at 3F ikke havde deres helt på det tørre i forhold til fakta, så skal Stefan Plenge nok vinde noget til den tid. Men det er jo noget af det, der kan tage rigtig lang tid i kommunikation,” siger han.

En ting er dog helt sikker: Mads Byder vil ikke råde nemlig.com til at gå til angreb igen – sådan som de gjorde i weekenden med en pressemeddelelse, hvor de beskyldte 3F for at lave ’smædekampagne’ og satte spørgsmålstegn ved Politikens egne forhold.

”Jeg siger ikke, at nemlig.com skal lægge sig fladt ned, for de har sikkert deres sag. Men lad være med at pege fingre ad andre, vær mere cool og bliv ved med at lave god kundeservice. Det er i sidste ende den bedste kommunikation af alle,” mener han.

Nemlig.com oplyser via deres kommunikationsbureau Press Connect, at de ikke vil kommentere kommunikationsstrategien.

0 Kommentarer

Læs også

Medietavshed gør nemlig.com til en drømmemodstander i kommunikation

Medietavshed gør nemlig.com til en drømmemodstander

09. APRIL 2021
På tre uger har nemlig.com’s krisehåndtering fulgt fire strategier - måske skal de finde en femte

På tre uger har nemlig.com’s krisehåndtering fulgt fire strategier

12. APRIL 2021