Nemlig.com’s ansatte må ikke kritisere deres arbejdsplads på sociale medier. De skal faktisk helst afstå fra at involvere sig med indhold, der beskæftiger sig med arbejdspladsen.
Det fremgår af firmaets politik for sociale medier, skriver Fagbladet 3F.
Nemlig.com vil heller ikke have ansatte til at like eller kommentere andre brugeres kommentarer på selskabets sociale medier. Hvorefter det understreges, at ”manglende overholdelse af ovenstående politik kan resultere i konsekvenser for din ansættelse i form af en advarsel eller opsigelse”.
Politikken er blevet opdateret den 20. april, efter den negative medieomtale af forholdene for ansatte og chauffører hos Nemlig.com.
Sten Schaumburg-Müller, der er professor i medieret på Syddansk Universitet, kritiserer social medie-politikken og kalder flere aspekter ”juridisk tvivlsomme”.
”Jeg mener ikke, man lovligt kan pålægge ansatte tavshedspligt, ud over på områder, der omhandler enkeltpersoner eller konkurrencehensyn,” siger Sten Schaumburg-Müller til Fagbladet 3F.
Nemlig.com afviser kritikken og henviser til, at reglerne er ment som guidelines, og at de er inden for loyalitetspligten.