search

Nej, nej, nej – det må man ikke. Jo, jo, jo – det må man gerne

Hvad må man? Og hvad gør man? Journalisten har spurgt en stribe tv-folk om deres grænser. De fleste mener, at Jeppe Nybroe gik for langt, men har selv prøvet at flytte lidt rundt på lyd og billede.

Hvad må man? Og hvad gør man? Journalisten har spurgt en stribe tv-folk om deres grænser. De fleste mener, at Jeppe Nybroe gik for langt, men har selv prøvet at
flytte lidt rundt på lyd og billede.

Kira Paulli Pravato, 10 års erfaring som tv-fotograf og redigeringstekniker, blandt andet på TV Avisen.

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Man må godt genbruge lyden af et morternedslag, hvis lyden er bedre. Men der skal være det antal morternedslag, man viser. 

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man er fysisk er på vej den anden vej?

Det er dumt og forkert. Man skal holde sig til sandheden.

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere eller forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Hvis du siger, at tordenvejret var farligt, og du har klippet pausen ud, så er det diskutabelt. Men hvis det kun er stemning, så er det ok.

Jeg har aldrig forlænget en pause i et interview. De bliver altid forkortet. Hvis vi viste virkeligheden, som den er, ville seerne dø af kedsomhed.

Jeg har sagt nej på TV Avisen. Så finder man en løsning. Der har også været en situation, hvor jeg fik at vide af chefen, at jeg skulle lave den version, journalisten ville have. Men normalt har vi samme standard for redigering. Men det er vigtigt, at der er en at diskutere med. Det øger risikoen, hvis journalisten sidder alene med det.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Rimelig. Men jeg synes, branchens reaktion er meget hård. /

 

Jørgen Laurvig, siden 1993 på TV Avisen som udlandsreporter. Tillidsmand.

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

I Jeppes sag skal han ikke bevise noget. Det er en beskrivelse af en stemning, hvor der falder mange granater. Han brugte en autentisk lyd flere gange. Men jeg ville ikke have gjort det.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man fysisk er på vej den anden vej?

Nej. Det er faktuelt forkert. Men det ændrer ikke ved, at det afgørende udsagn i Jeppes reportage er de soldater, der fortæller, at de skal hjem.

Om man må redigere i et tordenskrald?

Lynet og braget skal rejse med den hastighed, de nu engang gør.

Hvad har du selv lavet?

Jeg skulle redigere et indslag med skibet Havhingsten, og en irsk kommentator kværnede på alle billederne. Derfor fandt jeg et andet indslag med Havhingsten med årer, der plaskede i vandet.

Tidligere havde vi redigeringsteknikere med samme standard. De seneste år er journalister blevet sendt på Oklahoma-kurser og har lært en masse fortællekneb. Og det er farligt, hvis det bliver manipulation.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Måske nødvendigt – men meget hård. /

 

Alex Frank Larsen, tv-dokumentarist.

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Hvis du mangler en galende hane i en dokumentar, så må du godt. Men nyheder, der må du ikke pille ved noget.  Jeppe Nybroe laver den kontrakt med seerne, at den lyd er i baggrunden, men det sker jo rent faktisk ikke i baggrunden samtidigt. Han er vores vidne.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man er fysisk er på vej den anden vej?

Nej!

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere eller forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Kun hvis det er udramatisk. Da vi filmede rekonstruktionen af 200-året for Slaget på Reden, kom braget fra kanonerne længe efter lysglimtet fra kanonen. Det ændrede vi ikke.

Instruerer du?

Jeg instruerer aldrig, men jeg kan godt sige: »Det, du sagde lige før, kan du sige det lidt kortere?!«

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Jeppe Nybroe har længe fået lov at gå for langt i sin sensationstrang, så det falder tilbage på ledelsen. /

 

Anne E. Skousen, nyhedschef for TV2/Bornholm.

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Hvis det er et missilnedslag, er det big no no! Men hvis det er en bildør, der smækker, så afhænger det af historien. Er det ren effekt og ikke dokumentation, så er det OK. Du bruger den lyd, du har.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man er fysisk er på vej den anden vej?

Nej, det må man ikke.

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere?

Hvis man gør det for at dokumentere, at et konkret tordenvejr var tæt på – nej. Hvis det er en illustration af tordenvejr generelt – ja.

Må man forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Under ingen omstændigheder!

Må man bede den interviewede gentage i en anden version?

Hvis du ved fra telefonen, at kilden kan levere en kort version, og klappen går ned, så må du godt bede ham sige det samme som i telefonen.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

DR var i mine øjne for hurtig til at lægge afstand til ham. DR har hidtil promoveret Nybroe helt enormt, men, vupti, så kan man øjensynligt ikke lægge luft nok imellem ham og sig. /

 

Martin Nathan, producer på TV2 Østjylland, Nyheder

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Det er ikke særligt slemt, at Jeppe Nybroe bruger den samme sprængning tre gange i indslaget, selv om han kun har den en gang. Vi ved jo godt, at der sprænger millioner af granater i Irak.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man fysisk er på vej den anden vej?

Jeppe Nybroe får et problem, når han siger, han er på vej ud af Irak og så er på vej ind. Det er jo en lodret løgn.

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere eller forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Jeg synes også, man snyder, hvis man forkorter pausen mellem lyn og torden i klipningen. Du kan jo få det til at lyde, som om lynet slår ned lige foran dig, hvis du klipper i det. Jeg synes heller ikke, man må forlænge en pause, hvor en kilde tøver. Du kan jo få en politiker til at fremstå helt blæst ved at lægge nogle sekunders pause ind. Jeg kan ikke forestille mig, at mine kolleger har samme grænser som mig. Der er nogen, der har meget mere åbne grænser end andre. Man kan håbe på, at vi har samme principper – men det tror jeg heller ikke på.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Forståelig. /

 

Michael Dyrby, nyhedschef TV2/DANMARK Nyhederne

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Vi laver redigerede versioner af virkeligheden, men vi skal så tæt på virkeligheden som overhovedet muligt. Vi har ingen musik i nyhederne, med mindre den er hentet i virkeligheden. Du må ikke sige, at du så noget ske, og så lave en konstruktion, fordi du mangler lyd eller billede.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man fysisk er på vej den anden vej?

Nej.

Må man forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Nej. Man skal ikke gøre folk mere kede af det eller mere eftertænksomme. Du kan prøve at dæmpe en bus i baggrunden, det er OK.

Har du og dine kolleger samme standarder for redigering?

På nyheder tror jeg, vi har samme standarder. Men andre formater glider sammen i disse år. Dokumentar til Dramadok eller personlig dokumentarfilm. Og hele brugen af skjult kamera. Der er jeg under voldsomt pres fra journalisterne, der gerne vil bruge det mere. Men skjult kamera er inkriminerende. Jeg prøver at være striks.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Relevant. /

 

Ole Møller, journalist på TV SYD, nyheder

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Man skal ikke lave om på virkeligheden. Slet ikke som Nybroe har gjort. Hvis der virkelig fandt tre missilnedslag sted, men han manglede lyden, så må han ifølge min mening ikke indkopiere lyden. I tilfælde, hvor man mangler noget baggrundslyd, for eksempel trafik, må man godt, men Nybroe gør situationen farligere, end den måske var.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man  fysisk er på vej den anden vej?

Nej. Det er dumt gjort. Måske var han presset til at levere noget, han ikke havde.

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere eller forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Jeg synes heller ikke, man må forlænge en pause i et interview, så en politiker fremstår mere tøvende. Og heller ikke ændre pausen mellem lyn og tordenbrag. Vi laver nok om ved at redigere og vælge til og fra.

Hvad har du selv lavet?

Jeg har flyttet lyden nogle frames for at få et bank på en dør til at passe. For at få et bedre flow.

Hvordan vil du med få ord du beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

Nødvendig. /

 

Johann Sørensen, TV2/Nord, journalistikpraktikant på nyhederne, Danmarks Journalisthøjskole

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Det er ikke en god idé. Det skaber tvivl om troværdigheden.

Må man sige, at man er på vej ud af Irak, når man er fysisk er på vej den anden vej?

Nej, og jeg fatter ikke, at han har gjort det. Jeg troede ikke på det, da jeg hørte det. Det er jo barnelærdom; det gør man bare ikke.

Hvad har du selv lavet?

Jeg var ude at dække en håndboldkamp i går aftes. Der siger jeg, at stillingen er 8-2, men billederne var fra senere i kampen. Men jeg gjorde det kun, fordi jeg ikke havde billeder fra den første del af kampen.

Må man gøre pausen mellem et lyn og et tordenslag kortere?

Det gør ikke noget. Det har jo fundet sted. Men selvfølgelig, det bliver også mere dramatisk. Det er en gråzone.

Må man forlænge en eftertænksom pause i et interview?

Nej, det må man ikke. Det tror jeg, alle er enige om. Men den slags sker alligevel.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

DR skulle have fyret ham med det samme, så ville den ridse, som de har fået i deres troværdighed, ikke være blevet så stor. /

 

Frederikke Friderichsen, kunstfotograf og redigeringstekniker, TV 2

Må man kopiere og gentage en dramatisk lydsekvens?

Vi har regler, men de er ikke skrevet op på væggen. Men når man repræsenterer en national tv-station, skal man viderebringe virkeligheden som den er – i videst muligt omfang. Hvis vi har en strand uden bølgeskvulp, så lægger jeg skvulp på fra en anden strand. Men jeg synes ikke, man kan flytte bombelyd rundt i indslaget – eller sige, man er på vej ind i et land, når man er på vej ud. Vi skal skildre virkeligheden.

Du er også kunstfotograf og udstiller foto. Kribler det aldrig i fingrene, når du sidder i redigeringssuiten?

Jeg tænker da også kreativt i nyhederne. For eksempel arbejder jeg med flotte overgange, hvor folk får lov at stå lidt længere. Jeg synes tit, man klipper for hurtigt videre fra interview. Jeg vil gerne lade folk stå. Jeg mærker lige efter.

Må man for eksempel klippe i pausen mellem et lyn og et tordenslag?

Det må man ikke. Ikke hvis det er for at pynte på journalistens historie.

Hvordan vil du med få ord beskrive DRs reaktion over for Nybroe?

DR har vel gjort det, de skulle, for at bevare troværdigheden. Men personligt har jeg ikke lyst til at gå ind i det. Han har nok siddet i en presset situation og er gået for langt. /

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen