Nedtur rammer fotojournalister ekstra hårdt

Når alverdens fotojournalister samles i slutningen af denne måned i Perpignon til dette års 'Visa pour l'Image', vil festivalen være præget af mediernes nedtur. Det store spørgsmål er, om der overhovedet er en fremtid, skriver NYTimes.com.

Når alverdens fotojournalister samles i slutningen af denne måned i Perpignon til dette års 'Visa pour l'Image', vil festivalen være præget af mediernes nedtur. Det store spørgsmål er, om der overhovedet er en fremtid, skriver NYTimes.com.

De massive besparelser i avis- og magasinbranchen, som gennemføres kloden rundt i disse år, går nemlig ekstra hårdt ud over fotojournalistikken. Overalt skæres der ned på billedbudgetterne, og for mange fotojournalister handler branchesnakken ikke længere om tendenser, men hvor længe de selv overhovedet formår at blive ved.

Sådan skriver New York Times i dag i en større optaktsartikel til dette års internationale festival for fotojournalistik i Sydfrankrig, Visa pour l'Image.

Og det er ikke kun dagbladene og magasinerne, der rammes. Tv-stationerne har også valgt at skære ned på kostbare nyhedsproduktioner. I stedet vinder billeder og videoindslag optaget med mobiltelefonen af de rene amatører indpas.

Fotojournalister, som fortsat forsøger at leve af deres kunnen, taler da også om en regulær krise, skriver New York Times.

Som eksempel nævner avisen det kendte franske fotobureau Gamma, der her i sommer gik i betalingsstandsning og måtte bede kreditorerne om hjælp efter et gigantisk tab i foråret på 4,2 mio. dollar som følge af, at omsætningen faldt med en tredjedel.

Gamma blev grundlagt i 1996 af fotograferne Raymond Depardon og Gilles Caron. Sammen med Sygma (siden opkøbt af Corbis), Sipa og tidligere også Magnum, var Gamma et af de uafhængige fotobureauer, som var med til at gøre Paris til verdens centrum for fotojournalistik.

Gamma, der ejes af Eyedea Presse, fik seks måneder til at reorganisere virksomheden. Selskabet har i alt 56 ansatte i hovedkvarteret i Paris, hvoraf 14 af dem er fotografer. Og ifølge en talskvinde for Eyedea, er fyringer nu uundgåelige.

"Forretningsmodellen fungerer ikke længere," siger Eyedeas talskvinde, Olivia Riant, til New York Times og tilføjer:
"Problemet er, at nyhedsfotografiet er en saga blot."

"Gamma vil derfor satse på magasiner og nyhedsmagasiner. Vi ophører med den daglige dækning af nyheder og begivenheder for i stedet at gå i dybden."

Læs også: Fotojournalistik skaber avisfremgang