NBC den egentlige vinder af OL

NBC Universal blev skoset, da mediekoncernen tilbage i 1990erne betalte milliarder for den eksklusive ret i USA til at dække dette års olympiske lege. Men læs her, hvordan NBC har sejret.

NBC Universal blev skoset, da mediekoncernen tilbage i 1990erne betalte milliarder for den eksklusive ret i USA til at dække dette års olympiske lege. Men læs her, hvordan NBC har sejret.

894 millioner dollar, eller det der i dag svarer til 4,5 mia. kr. Så meget måtte NBC Universal smide på bordet i slutningen af 90erne for at få eksklusiv ret til at transmittere dette års OL i Beijing på amerikansk grund.

Investeringen var rekordhøj og fik særligt mange nye medier til at kritisere NBC for at investere i fortidens medie – det vil sige fjernsynet. Eller som det hed: At investere næsten en milliard dollar i broadcast-rettigheder til en enkelt tv-begivenhed var den rene dinosaur-handling. Dømt til at uddø.

Men her dagen efter OL-flammen blev slukket i Beijing, har NBC Universal ingen grund til at græde. Tværtimod ser NBC ud til at blive den egentlige vinder af OL. Alene i reklameindtægter har NBC høstet over en milliard dollar, skriver The Independent.

Og aldrig før har et OL samlet så mange amerikanere foran fjernsynet som dette års OL i Beijing. Endnu er seertallet ikke gjort endeligt op, men forventningen er, at det klart overstiger de 209 mio. amerikanere, som fulgte med i 1996, da legene blev afviklet på hjemlig grund i Atlanta.

NBC har desuden scoret godt på sin parallelle satsning på nettet og mobiltelefoner. Brugen af video på mobilen blev mere end fordoblet i løbet af den første uge med legene. Flere tal i artiklen fra The Independent.

0 Kommentarer