search

Narkomanerne

Nu handler denne blog jo om medierne i Kina.

Nu handler denne blog jo om medierne i Kina. Men redaktøren har givet mig lov til en undtagelse, og i øvrigt er det altid godt at holde fast i splinten i sit eget øje, hvis man har travlt med at rode i andres sager. Her en utrolig, men sand historie fra vor egen andedam:   

 I juli deltog de fleste store nyhedsmedier i jagten på et forældrepar, der stak af med deres nyfødte, tvangsfjernede søn fra Esbjerg Sygehus.

De vagthavende på redaktionerne solgte i dagevis formuleringer som "desperate forældre kørte 1150 kilometer med den dødssyge dreng" (EB), og "den blot 10 dage gamle dreng er blevet tvangsfjernet fra sine forældre, der begge er narkomaner. Drengen er født svækket og har abstinenser" (TV2News).

Offentligheden blev opfordret til at ringe til nærmeste politistation: Klapjagten var en realitet – selv i DR's ellers ædruelige radioavis. Det, der klart nok dækkede over en menneskelig tragedie, blev omformet til en brutal kriminalsag med det firkantede, unuancerede bud på skurke og helte, sådan en altid fremkalder. DR og andre valgte at sende live fra Brno, da de to forældre blev anholdt. Herligt nyhedsstof midt i sommerferien.

Nu har Ulrik Dahlin heldigvis endevendt sagen for Information (18.9) – det er også ham der har fundet citater frem. De to forældre har aldrig været og er heller ikke i dag narkomaner. Den nyfødte dreng havde ikke abstinenser af nogen art. Tværtimod blev han efter Dahlins oplysninger at dømme tilsyneladende forkert behandlet på Esbjerg sygehus med Femenal – nervemedicin – fordi hospitalet fejllæste barnets signaler. Tønder kommune tvangsfjernede barnet fra fødselssengen. Der er nu rejst tvivl om grundlaget for tvangsfjernelsen.

Ifølge Information er det uklart, hvorvidt kommunen forinden havde testet, om mindre vidtgående indgreb kunne have klaret problemerne, sådan som loven foreskriver (støtte i hjemmet, aflastningsfamilie i weekenderne, familiebehandling og så videre).

De to forældre tog deres barn og stak af til Tjekkiet. De blev jagtet med helikoptere og til sidst arresteret i Brno af politi med skarpladte våben. Barnet havde det fint; der var ingen tegn på vanrøgt, dehydrering, abstinenser, køresyge, søvnmangel, fodvorter eller noget som helst andet. Forældrene sad buret inde i tre uger i Brno. Drengen blev igen taget fra forældrene og blev overbragt en plejefamilie, som ikke magtede opgaven, så barnet blev bragt videre til endnu en familie. Han bor nu hos sin tredje plejefamilie. Sagen behandles nu i det sociale ankenævn, fordi forældrene har klaget over tvangsfjernelsen.

"Det viser sig, at ingen af de adspurgte journalister selv har talt med kilder i Sønderjylland, der har brugt ordet narkoman," skriver Dahlin. Han har talt med Ekstra Bladet, Kristeligt Dagblad, TV2, BT, og Berlingske.dk. Den fejlagtige oplysning om, at forældrene er narkomaner, stammer tilsyneladende fra vicepolitikommissær Bent Eenberg fra Syd- og Sønderjyllands Politi, der ifølge Ritzau betegnede dem som "misbrugere". Det var nok – og resten er velkendt. En af sommerens mest slagkraftige mega-historie var en fejl fra start til slut.

Det er ikke nødvendigt at opregne alle de fejl, mangler, undladelsessynder, moralsk og professionelt forfald og pinlige lemminge-vaner, der fik hele pakken af danske nyhedsjournalister til at falde i det, der nu fremstår som en afgrundsdyb grøft. Vi kender alle de klagesange, der kan synges, når vi afsløres som overfladiske og groft ubetænksomme.

Men for dem, der var involveret i dækningen, for alle, der bliver det fremover, og for enhver, der har indflydelse på dækningen af mennesker i social nød, bør Ulrik Dahlins gennemgang nu være pligtstof.

De to forældres sag behandles i Ankenævnet tirsdag den 22. september. 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen