Når alle og enhver selv kan udgive medier

Hvad er det præcist, der får folk til selv at udgive historier på nettet, sende nyhedsbilleder i omløb, opdatere online-leksika og skrive blogs? Og så endda helt gratis? Sådan lød det indledende spørgsmål på dette års New Media Days-konference.

Hvad er det præcist, der får folk til selv at udgive historier på nettet, sende nyhedsbilleder i omløb, opdatere online-leksika og skrive blogs? Og så endda helt gratis? Sådan lød det indledende spørgsmål på dette års New Media Days-konference.

Ifølge årets åbningstaler, Clay Shirky, forfatter og professor ved New York University, er der flere gode grunde. Men først og fremmest handler det om uafhængighed, dernæst den enkeltes mulighed for at udvikle egne kompetencer og så endelig at kunne indgå i nye sociale sammenhænge.

»I gamle dage handlede de store offentlige medier om, at man fra centralt hold informerede en masse. Oppefra og ned. Men de nye medier gør, at folk kan svare tilbage og svare igen. Den helt store udfordring er, at det er blevet meget nemmere at kommunikere på kryds og tværs. Til sammen gør det, at alle borgere i dag reelt er deres egen medievirksomhed. Alle kan udgive indhold på nettet, og alle kan agere, og det presser de gamle medier,« siger Clay Shriky.

Udviklingen har han beskrevet i bogen "Here comes everybody – new motivations and opportunities", og i dag rejser han rundt fra mediekonference til mediekonference og fortæller om tendensen. Således også på New Media Days 2009.

Clay Shirky nævner som eksempler, hvordan en almindelig teenage-blogger i Bangkok, Gnarly Kitty, blev den første til at offentliggøre fotos af militærkuppet i Thailand i september 2006. Endvidere hvordan den store bank HSBC blev presset til i 2007 at ændre vilkår for pengeoverførsler efter etableringen af en modstandsgruppe på Facebook. Han peger desuden på, hvordan flere online-leksika som eksempelvis Doctor Who kan skabes alene ved bidrag fra tusindvis af frivillige, hvoraf langt de fleste blot bidrager en enkelt gang.

»Hvad er det så, der får hele verden til at oploade fotos og skrive historier ganske gratis? Well – spørgsmålet er i virkeligheden helt forkert. I stedet bør man spørge, hvad der driver folk. Det er der en meget klar grund til: Det handler om uafhængighed, muligheden for at tilegnelse sig ny viden og kompetence og endelig følelse af at få et medlemskab til en social gruppe eller en særlig social sammenhæng,« lyder det fra Clay Shirky.

Følg også New Media Days på Twitter.

0 Kommentarer