Næsten 200.000 husstande fravælger nu ugeaviserne

Et lille klistermærke kan blive en alvorlig trussel mod lokale ugeaviser og ikke mindst mod de store mediehuse, der ejer dem. Ugeaviserne har nemlig hidtil været en guldgrube for dagbladene. København, Århus og Odense er hårdest ramt.

Et lille klistermærke kan blive en alvorlig trussel mod lokale ugeaviser og ikke mindst mod de store mediehuse, der ejer dem. Ugeaviserne har nemlig hidtil været en guldgrube for dagbladene. København, Århus og Odense er hårdest ramt.

Det lille orange klistermærke med teksten "Reklamer og gratis aviser – nej tak", har eksisteret i mindre end et år. Alligevel er det allerede kommet op på 182.956 postkasser – hvilket svarer til 6,9 procent af de danske husstande.

Og det kan blive en alvorlig trussel mod de de store mediehuse, som hidtil har spundet guld på ugeaviserne.

Det er først og fremmest i de store byer, at ugeaviserne mister terræn. En opgørelse fra Danske Dagblades Forening viser, at 12,7 procent af husstandene i Storkøbenhavn, 9,3 procent i Odense C og 17,6 procent i Århus C har helt sat en stopper for leveringen af de gratis nyheder om nærmiljøet.

For nogle dagblade er annonceindtægterne fra moderavisen i de seneste år blevet overhalet af indtægterne fra ugeaviserne. Det orange klistermærke udgør derfor en trussel mod de lokale guldkalve.

»Havde dagbladene ikke ugeaviserne, stod de endnu svagere økonomisk,« fastslår Adam Rue, konsulent hos Danske Dagblades Forening.

Fra ugeavisernes brancheorganisation vælger man dog at antage en mere positiv synsvinkel. Ifølge sekretariatschef Marianne Bugge Zederkof er ugeavisernes læsertal på 73 procent uændret.

»De, som er faldet fra, læste alligevel ikke ugeavisen. Man kan sige, at førhen har vi omdelt for mange aviser og nu sparer et oplag. På den vis er det godt at få ryddet op, for det er dyrt at trykke en ulæst avis. Bare spørg gratisaviserne,« siger hun.

Læs hele historien i fagbladet Journalisten, som udkommer i morgen onsdag eller her.

0 Kommentarer