search

N.Y.Times-redaktør: iPad-aviser er ikke løsningen

Hypen omkring Apple og Murdochs fælles iPad-avis var hysterisk høj i forbindelse med lanceringen i sidste måned. Men nu advarer New York Times-redaktør mod nyhedsapps til iPad på verdens største konference om interaktive medier - SXSW. (opdateret 11:00)

Hypen omkring Apple og Murdochs fælles iPad-avis var hysterisk høj i forbindelse med lanceringen i sidste måned. Men nu advarer New York Times-redaktør mod nyhedsapps til iPad på verdens største konference om interaktive medier – SXSW. (opdateret 11:00)

Hvis man starter fra scratch, tænker fuldstændig ud af boksen og tilmed har hele 55 mio. dollar at lege med til et nyt avis/ipad-projekt – næsten 300 mio. kroner – så må man også kunne forvente store ting og sager. Måske ikke mirakler, men i hvert fald visionær fornyelse.

Derfor var Rupert Murdoch og Apples længe ventede iPad-avis – The Daily – imødeset med skyhøje forventninger. Nu skulle de to mediegiganter vise alverdens mediehuse, hvordan fremtidens journalistiske platform kunne og burde se ud.

Og da The Daily langt om længe blev lanceret i starten af februar, talte Murdoch og The Dailys redaktør, Jesse Angelo, da også om en helt ny form for journalistik.

Siden fik produktet dog klø i alverdens anmeldelser. Og her i Journalisten skrev Didde Elnif, at The Daily langtfra er den fornyelse, der var lagt op til. "Det er jo bare en avis", noterede hun.

I disse dage er The Daily og hele tankegangen om, at nyhedsapplikationer til iPads skulle være fremtiden for journalistikken, så til diskussion på verdens største konference for interaktive medier, SXSW – South by Southwest.

Og selvfølgelig er der her en voldsom interesse for de mange nyhedsapplikationer til iPad, som diverse mediehuse sender på markedet i disse måneder. Det gælder ikke kun The Daily – men også de mange andre news app's.

Men der er absolut ingen grund til begejstring. I hvert fald ikke ifølge redaktøren for interaktive medier på New York Times, Aron Pilhofer, der på SXSW-konferencen erklærede, at han er generelt  skeptisk over for apps.

»De fjerner dig fra selve nettet. Du bliver ført over i en isoleret en-mands webverden. Og det er så meget anti alt, hvad vi hidtil er gået efter. Så derfor har jeg det svært med det,« fortalte Aron Pilhofer på SXSW-konferencen ifølge The Guardian.

På det direkte spørgsmål om, hvorvidt nyheds-apps er genopfindelsen af fremtidens journalistik, svarede New York Times' interaktive redaktør:

»Oh God, I hope not«.

Aron Pilhofer, der blandt andet er grundlæggeren af det journalistiske kollektiv Hacks/Hackers, betegner dog sig selv som en "stålsat gnavpotte", hvad angår mobile apps. Og derfor er han naturligivs som udgangspunkt i opposition til iPad-besatte chefer.

Aron Pilhofer tror i det hele taget ikke på de journalistiske applikationer, da han mener, fremtiden for nyheder på nettet ligger i fællesskabet.

»Hvis du mener, at de sociale medier er en del af svaret på, hvordan nyheder i fremtiden skal formidles, så går du helt galt i byen, hvis du gemmer dig inde i den delvist opstyltede verden af applikatoner,« sagde han.

New York Times er dog selv i gang med at udvikle deres egen abonnements-baserede iPad-applikation. Det sker for langt færre midler, end Murdoch og Apple anvendte på The Daily. Og ifølge Aron Pilhofer er det altafgørende, at man betragter iPad-aviser eller produkter som noget særligt, der ikke skal sammenlignes eller konkurrere med nettet eller print.

»Det er noget for sig selv og skal behandles helt anderledes. Men jeg tror ikke, vi drager fordel af det.« 

Pilhofer er dog ikke optimist. Og selv om der kan være visse fordele forbundet med applikationer, som er skræddersyet direkte til iPad, så er det gode gamle internet med en klassisk browser i sig selv den helt store "killer app".

»Der er så lidt, du i dag ikke kan gøre med hensyn til lagring i en browser, at det næsten ikke kan betale sig at investere i apps til iPad.« 

Aron Pilhofer blev i øvrigt bakket op af Khoi Vinh, tidligere digital forlagsdesign-guru på New York Times. Ifølge Khoi Vinh så vil den nuværende generation af isolerede nyhedsapplikationer blot blive en parentes i historien.

»Fremtiden tilhører derimod multiplatforms-browsere,« lød det fra Khoi Vinh, der betegnede Conde Nasts meget dyre og hovedkulds satsning på iPad-applikationer som en "fundamental misforståelse".

Vinh fremhævede derimod flipboard-applikationer som langt mere fremtidsrettet.

Læs mere via The Guardians omfattende tema om SXSW.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen