search

N for indkomst og O for opkøb

 

 

Køb og udvikling af it-blade og -websider er strategien for ncom publications, der på to år har udvidet redaktionen fra to til 12 ansatte. Bladene skal tjene penge – ellers får de kniven, lyder filosofien.

KOMETERNE. Kombinationen af medier og it er ingen garanti for penge i kassen. Alligevel er det ncoms virksomhedsstrategi at tjene penge på at købe it-medier på det pressede mediemarked.

»Vi har købt medier, der i første omgang ikke så sunde ud, og sammen med medarbejderne har vi knoklet med produktet. Hver gang har vi kastet mediet op i luften og vurderet, om det var godt nok, og hvad der skulle gøres anderledes. Vi har sænket udgifterne og gjort medierne rentable,« fortæller ncoms administrerende direktør Carsten Bank-Mikkelsen, der har stiftet virksomheden sammen med den nuværende markedsdirektør Jens Funder Berg.

For to år siden købte ncom websiden comon.dk. Siden er bladene ComON, Computer Reseller News og GEAR samt en stribe it-websider fulgt i kølvandet på ncom publications, der i perioden har udvidet fra to til 12 medarbejdere.
Journalisterne på ncom publications har redaktionel frihed. Ånden på medierne er derfor en anden end i resten af koncernen, mener Aksel Brinck, der er chefredaktør på ncom publications.

»ncom blev startet af de to salgsdrenge, og det betyder, at de ser os som en produktionsenhed. Vi lægger dog vægt på, at vi har frie hænder til at skrive kritisk erhvervsjournalistik,« fortæller han.

ncom er paraply for en stribe selskaber, der tilbyder medier, pr, telemarketing, reklame og rekruttering af medarbejdere. Ncom publications og de øvrige ncom-selskaber har fokus på it, computere og teknologi, men vandene skiller ved indgangsvinklen.

»Som journalister skal og vil vi forholde os kritisk til it-branchen, og derfor er vi nødt til at have vandtætte skotter mellem os på redaktionen og de andre i ncom. Groft sagt ved de ikke, hvad vi laver, og vi ved ikke, hvad de laver. Vi er nødt til at have vores roller defineret så klart. Ellers kan det ikke fungere,« mener Aksel Brinck.

På virksomheden er der i øvrigt forskellige opfattelser af, hvad n'et står for i ncom.

»Jeg mener, at n står for indkomst – og com lød smart, da virksomheden startede,« siger Aksel Brinck.

Direktør og stifter Carsten Bank-Mikkelsen har en anden udlægning af navnet: Ncom står for News COMpany.

 

På en stille sidevej i Københavns nordvest-kvarter kæmper redaktionen i det åbne kontorlandskab med eftermiddagens deadline på Computer Reseller News. På sideskabelonerne har redaktionssekretær Hans Steen Andersen streget en del sider ud, mens andre stadig mangler tekst og billeder. Der er omkring fire timer til, at bladet går i produktion.

Hans Steen Andersen og grafiker Jette Ejersbo kom til ncom sidste år. De har tidligere været på Aktuelt.

»Det er noget helt andet end at være på en avis. Her er der ikke så langt fra tanke til handling som i »det virkelige liv«. Ledelsen er ikke bange for at prøve noget nyt. Hvis det nye ikke fungerer, bliver det opgivet, og vi finder på noget andet,« siger Hans Steen Andersen.

Han nævner som eksempel biotek-magasinet Biomedico, der fik lov at udkomme tre gange i 2002. Så var det slut.

Bladet blev lanceret på et forkert tidspunkt.

»Biotek-branchen var på nedtur. Derfor gik det ikke godt for bladet, og vi lukkede det,« siger direktør Carsten Bank-Mikkelsen.

IT-avisen ComON har it-ansvarlige i virksomheder som målgruppe. Ncom lancerede ComON i 2001, da det var ulvetider for it-branchen.

»It-boblen var lige brast, og det gik ad helvede til. Alligevel overlevede bladet og har i dag et oplag på 22.000. Ncom har en evne til at plukke medier, der er til salg, og vende tilbagegang til fremgang, så virksomheden ender med at tjene penge på produkterne,« siger chefredaktør Aksel Brinck.

I 2002 stødte Computer Reseller News til ncom-familien, da Bonniers opgav Børsen Magasiner. Ncom-folkene slog til og sikrede sig bladet, der retter sig mod distributører, grossister og forhandlere af computere.

Den nuværende salgsdirektør på Den Blå Avis, Carsten Rysgaard, var tidligere salgschef på Børsen Magasiner. Han sagde farvel til Computer Reseller News med vemod.

»Jeg er glad for, at de kunne se ideen med bladet. Ncom har ud fra et kommercielt synspunkt klaret opgaven fint, samtidig med at bladet har en høj troværdighed i det journalistiske indhold. Selv om bladet dækker et lille stofområde, bliver alt irrelevant stof udefra – luderstof – sorteret fra. Forbrugervinkler kommer også kun med, hvis de er relevante, for bladet henvender sig til forhandlerne og ikke forbrugerne,« siger Carsten Rysgaard.

Carsten Rysgaard læser stadig Computer Reseller News, selv om han ikke længere har noget med produktionen at gøre. Han mener, bladet markerer sig som en aktiv medspiller på it-området – især bladets størrelse taget i betragtning.

»Computer Reseller News er ikke til at komme uden om. Selv om der er tale om et lille medie med omkring 12.000 i oplag, er bladet i stand til at råbe Hewlett-Packard og de andre giganter i branchen op. De har respekt for bladet,« siger Carsten Rysgaard.

Respekten har journalist Allan Thestrup været med til at bygge op. Han er fulgt med Computer Reseller News fra Børsen Magasiner til ncom. Der er forskel på at være en lille del af en stor virksomhed og en stor del af en lille virksomhed, som Computer Reseller News er nu, fortæller han.

»Det er to vidt forskellige verdener. Ncom er en iværksætter-virksomhed. Ejerne er tæt på virksomheden og deltager i det daglige arbejde på bladet, som er deres hjerteblod. På Bonniers var vi kun en lille lus under en stor tånegl ­- vi udgjorde under én promille af omsætningen. Det var en skrivebordsbeslutning at lukke Børsen Magasiner. Der var ingen følelser i det,« siger Allan Thestrup.

Han sidder ved sin computer og skriver på en artikel til Computer Reseller News. Deadline rykker stadig nærmere, og redaktionssekretærens sideskabeloner skriger sultent på mere stof.

»Det er en udfordring at skrive til alle led i it-forhandlerkæden. Alle har en mening om, hvordan markedet ser ud og udvikler sig. Det er så op til os at vurdere og sortere i deres meninger og bringe det relevante i bladene,« siger Allan Thestrup.
Peter Engels Ryming er redaktør på ComON og har været på ncom siden begyndelsen i 2001, da han var den ene af to redaktionelle medarbejdere.
»Vi blev flere, da redaktionen fra Computer Reseller News kom til. For mig har det betydet, at jeg har fået faglig udvikling og sparring af de andre. Det er en stor fordel, at vi nu er flere på redaktionen,« mener han.

På trods af positive tilkendegivelser, fremgang, flere medarbejdere og nye medier havde det salgs- og indtjeningsfokuserede ncom underskud i 2002. Årets negative resultat viste 939.000 – selv om virksomheden havde millionoverskud på selve driften.

»Vi trækker med store afskrivninger på vores opkøb af virksomheder, men vi forventer overskud i år. Det viser tallene indtil videre,« siger direktør Carsten Bank-Mikkelsen.

Ncom vil styrke og udbygge sin nuværende position på markedet. Til foråret vil koncernen lancere et blad med fokus på erhverv og økonomi, og på længere sigt vil ncom sætte flere forbrugermagasiner i mediesøen, fortæller Carsten Bank-Mikkelsen.

Computere og it er af mange udset til at bringe død over de trykte medier. Ncom laver netop trykte medier – om computere og it.

»For os handler det om brand-strategi – hvordan vi styrker vores brand fremover og udnytter vores navn. I den forbindelse er det ikke så vigtigt for os, om vi skal bruge brandet on-line eller off-line ­- på web eller print – så længe vi tjener penge på det. Men vi står klar ved havelågen, hvis teknologien kræver, at vi skifter medier,« siger Carsten Bank-Mikkelsen.

 

Lønnen er fleksibel

80 procent af lønnen er fast for medarbejderne på ncom publications. De sidste 20 procent må de ansatte selv forvalte.

Hvis medarbejderne eksempelvis ønsker at holde mere ferie, kan de veksle de 20 procent af lønnen til ferie. Ud over mere fritid og pension kan ncoms medarbejdere også køre deres avisabonnement og private medlemskontingenter over den fleksible del af lønnen. De 20 procent kan også indløses som regulær løn.

Ncoms journalister har seks ugers ferie og har haft tilbudet om ekstra ferie siden foråret. Tillidsmand på ncom publications, Allan Thestrup, fortæller, at ingen af journalisterne har benyttet sig af det endnu.

ncom

August 2001: Køber ComON.dk af Scandinavia Online/sol.dk
August 2001: Starter IT-avisen ComON
Januar 2002: Køber Computer Reseller News af Børsen Magasiner – Bonniers
April 2003: Køber IT-Avisen.dk af it-firmaet ITL
Maj 2003: Starter månedsmagasinet GEAR og www.gear-online.dk

ncom består af flere selskaber:

ncom publications: Blade og websider om it
ncom direct marketing: Telemarketing
ncom public relations: Pr
ncom advertising: Reklame
ncom search & selection: Rekruttering af medarbejdere til virksomheder

ncom publications

Computer Reseller News: Oplag 12.000,
23 udgivelser i 2003 – www.crn.dk
ComON: Oplag 22.000, 44 udgivelser i 2003 – www.comon.dk
GEAR: Nystartet, 7 udgivelser i 2003 – www.gear-online.dk
www.ncom.dk
www.it-avisen.dk
www.it-profiler.dk
www.mediamac.dk

ncom publications' egenkapital steg fra 1,1 million kroner i 2001 til 4,4 millioner i 2002, mens bruttoavancen steg fra 4,7 millioner til 13,3 millioner kroner. Ncoms underskud faldt fra 1,5 million til 939.000 kroner.

ncom publications havde i 2002 39 ansatte – mod 16 i 2001. 12 af de 39 er på redaktionen.
Ncom blev stiftet i Århus, hvor virksomhedens selskaber stadig har juridisk adresse. Ncom publications ligger dog i København NV.

Kilde: KOB a/s

 

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen