Mytedræber: Befolkningen stoler på nyhedsmedierne

Konkurrence mellem stærke private medier og stærke public service-medier giver tilsammen det mest troværdige nyhedsbillede. Det gælder blandt andet i Danmark, viser rapport fra Reuters Institute, der begraver myten om de utroværdige danske medier
17.06.2015 · 09:38

Advarsel: Læs ikke videre, hvis du foretrækker forfaldshistorien om, at journalisters troværdighed er meget lav - lige så lav som brugtvognsforhandlere og spindoktorer. Dugfriske tal fra Reuters Institute for the Study of Journalism ved Oxford Universitet viser nemlig, at tilliden til medierne er ganske høj i en række lande, blandt andet i Danmark.

Rasmus Kleis, forskningschef ved Reuters Institute for the Study of Journalism, siger, at tallene viser, at Danmark klarer sig godt – og bedre end især bundskraberen USA, der ligger sidst af de 12 lande.

»Der kører en fælles historie om, at der er lav tillid til medierne. Men det bunder i, at mange journalister, kommentatorer og intellektuelle trækker på et fælles amerikansk verdensbillede uden at tjekke, om det faktisk passer. Tilliden til nyhedsmedierne i mange lande er faktisk relativt høj,« siger han.

Danmark er nummer 4

Reuters årlige Digital News Report for 2015 viser, at størst tillid til nyhedsmedierne finder man i Finland, mens tilliden er lavest i Spanien og USA. Danske medier ligger på en fjerdeplads blandt de 12 lande på troværdighedslisten.

For alle 12 lande i undersøgelsen gælder, at befolkningerne har mere tillid til de medier, de selv bruger, end til medierne generelt. I Danmark ligger den generelle tillid til medierne på 57 procent, mens 65 procent har tillid til de medier, de selv benytter sig af.

Når tilliden til nyhedsmedier er højere hos Reuters end til andre undersøgelser, skyldes det, at nyhedsmedier skaber andre associationer, end når man spørger til befolkningens holdning til journalister, forklarer Rasmus Kleis.

»Folk kan associere til både 'Borgen' på DR1 og til journalister i virkelighedens verden, når man spørger til ”journalister". Hvis man spørger til nyhedsmedier, tænker man nok i højere grad på konkrete historier fra Ekstra Bladet, Berlingske eller andre medier, der gør deres bedste for at beskrive verden,« siger han.

Public service og kommercielle medier

Listen viser, at der er stor forskel på tilliden til medierne i Nordeuropa og Sydeuropa. I Nordeuropa er der både høj tillid til de medier, som folk selv bruger, og til medierne som helhed. Det viser, at lande med troværdige nyhedsmedier både har stærke kommercielle medier og stærke public service-medier, siger han.

»Det er især vigtigt, at det er public service-medier, som er uafhængige af politikerne,« siger Ramus Kleis.

Han nævner, at Rai i Italien og France Television for eksempel ikke er så velfinansierede, redaktionelt stærke og politisk uafhængige som public service-medier i Nordeuropa. På listen over de 12 lande ligger Italien nummer 10, mens Frankrig er nummer 9.

»Det ikke kun et spørgsmål om public service, men om, hvilken slags public service man har. Og så er det et spørgsmål om, om de kommercielle medier er publicistiske medier, eller om de er talerør for politiske og kommercielle interesser,« fortæller Rasmus Kleis.

Amerikanere stoler på deres eget medie

I tabellen er det USA det land, der skiller sig mest ud. Forskellen mellem tilliden til ”mine” medier og ”andre” medier er størst i USA, hvor kun 32 procent generelt stoler på medierne, mens 56 procent har tillid til deres egne nyhedsmedier.

Forklaringen er, at tv-stationerne i USA i højere grad henvender sig til bestemte målgrupper med bestemte politiske holdninger, mens de lægger afstand til konkurrerende medier, som repræsenterer andre politiske værdier.

»I Danmark er der forskel på indhold og politisering i aviserne mellem for eksempel Ekstra Bladet og BT over for morgenaviserne og DR. Men de forskelle er slet ikke så store som i USA, hvor der er meget partiske medier som for eksempel Fox News på den ene side og

MSNBC og Huffington Post på den anden. I Danmark er der slet ikke de samme politiske overtoner.«


Tillid til nyhedsmedierne

                Generel tillid    Tillid til mit eget nyhedsmedie

Finland           68%                 73%    

Brasilien         62%                 70%    

Tyskland         60%                68%    

Danmark         57%                65%    

Storbritannien 51%                64%    

Japan              46%                50%    

Irland               46%                57%    

Australien        39%                53%    

Frankrig           38%                49%    

Italien               35%                48%    

Spanien           34%                46%    

USA                 32%                56%    

De danske tal i analysen er indsamlet af Yougov med deltagelse af 2.000 personer. I hele undersøgelsen har omkring 24.000 svarpersoner deltaget.

Kommentar

17/06/2015 - 11:10

Lis Lendal

Den nye tendens med, at medierne kritiserer hinanden, er med til at løfte den generelle tillid til massemedierne. Så bliv endelig ved med det.

17/06/2015 - 12:09

Andreas Nilsson

Begraver det virkelig myten? Eller giver en anden målestok blot et andet billede? Undersøgelsen siger vel egentlig utroligt lidt om tilliden til journalister i sammenligningen med andre faggrupper (fx brugtvognsforhandlerne). Ud fra artiklen her, lyder den egentlige konklusion til at være, den vi kender fra eksisterende medieforskning om, at den "journalistiske kvalitet" er højere i lande med stærke og uafhængige public service-medier. Ud fra de umiddelbare tal kunne det være interessant at undersøge, hvorfor den finske befolknings oplevelse af journalisternes troværdighed er så markant højere, end den danske befolknings. Er det blot kulturelt betinget? Eller gør de finske medier noget væsentligt anderledes, som vi kunne lære noget af i Danmark?

17/06/2015 - 12:44

Kaj Høivang

Denne måling - som er gennemført af Avisen.dk der ikke er kendt for at tiltrække de blå vælgere - er derimod en ren katastrofe for troværdigheden.

http://www.avisen.dk/vrede-laesere-medierne-holder-med-thorning_330108.aspx

Seneste jobopslag

Dokumentarkompagniet søger fotograf/klipper/visuel producer

dokumentarkompagniet
Ansøgningsfrist: 12.03

Chef for Koncernkommunikation og Presse i Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 06.03

Chef kommunikationskonsulent

Danske Bank
Ansøgningsfrist: 05.03

Teamleder til Kunder & Kommunikation i Landbrugsstyrelsen

Miljø- og Fødevareministeriet, NaturErhvervsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 04.03

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02