Medienævnet og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen efterlyser nu klarere regler for, hvornår et medie kan kategoriseres som et lokalt eller regionalt medie.
Medienævnet, der skal stå for uddelingen af støtten, fremhæver i et høringssvar, at nævnet selv skal foretage skønsmæssige vurderinger for at afgøre, om et medie kan kalde sig lokalt eller regionalt og på den måde få en højere støttesats. Medienævnets anke er, at skønsmæssige vurderinger vil føre til flere klager.
Konkurrence og Forbrugerstyrelsen fremhæver ligeledes et behov for mere transparens i forhold til støttekronerne:
”Styrelsen bemærker, at det er væsentligt, at støtte gives på baggrund af gennemsigtige, rimelige og ikke-diskriminerende kriterier for at sikre en fair konkurrence mellem nyhedsmedier,” skriver de i et høringsvar.
Den nye mediestøtte har tidligere været kritiseret af dagbladskoncernerne JP/Politikens Hus, Berlingske Media, Børsen og foreningen Nye Medier, som i oktober sendte en klage til EU-Kommissionen for at være konkurrenceforvridende.