search

»Mylenberg-effekten er udeblevet«

Fyens Stiftstidende kan vælge mellem fem gange så mange praktikantansøgere som Fyns Amts Avis. Dobbelt så mange studerende ønsker at være på Ekstra Bladet som B.T. Se, hvilke medier der er bedst og dårligst til at fange de unge (Opdateret 14:19).

Fyens Stiftstidende kan vælge mellem fem gange så mange praktikantansøgere som Fyns Amts Avis. Dobbelt så mange studerende ønsker at være på Ekstra Bladet som B.T. Se, hvilke medier der er bedst og dårligst til at fange de unge (Opdateret 14:19).

På onsdag er der panikdag for de journaliststuderende. Men allerede nu viser ansøgerstatistikken, hvad der er hot og not i mediebranchen. På Fyn er der for eksempel betydelig forskel mellem Fyens Stiftstidendes 35 ansøgere og Fyns Amts Avis' sølle fire. Praktikkoordinator Pia Færing fortæller, at Fyns Amts Avis ofte har haft svært ved at få nok ansøgere.

»Denne gang var det spændende, om der ville være en Mylenberg-effekt. Men den er udeblevet,« siger Pia Færing med henvisning til, at den kendte Troels Mylenberg er blevet Fyns Amts Avis' nye chefredaktør.

Ifølge Pia Færing skyldes amtsavisens dårlige ansøgertal – fire ansøgere til en stilling – at "Svendborg ligger på kanten af Lolland. Tre skridt mere, og så falder du i vandet".

Til sammenligning trækker Fyens Stiftstidende, fordi hovedredaktionen ligger i Odense, som de studerende kender.
Pia Færing peger på, at også JydskeVestkysten og Nordjyske har fået mange ansøgere i år.

»Det er de store regionale mediehuse, de unge søger, hvis de gerne vil arbejde i provinsen. Her kan de arbejde med både tekst, lyd og billede, og det kan Troels Mylenberg ikke hamle op med.«

Troels Mylenberg siger til Journalisten.dk, at han aldrig havde forventet en "Mylenberg-effekt".

»Det er da naivt at forestille sig, at de unge er så hovedløse, at de vælger praktiksted efter, hvem der sidder som chef. Det siger vist mere om Pia Færing, end det siger om mig,« siger han.

Troels Mylenberg peger på, at man ikke kan sammenligne en lokalavis som Fyns Amts Avis med regionalaviser som Fyens Stiftstidende, Nordjyske eller JydskeVestkysten.

»Mange lokale dagblade har svært ved at få nok praktikanter. Nogle er helt holdt op med at søge. Fire ansøgere er fire gange så mange, som andre får,« siger Troels Mylenberg med henvisning til, at andre lokale aviser – for eksempel Lolland-Falsters Folketidende – ikke har fået nogen ansøgere i første runde.

Mens Fyns Amts Avis taber på geografien, er det Pia Færings fornemmelse, at B.T. taber på journalistikken. Faktisk har tabloidkonkurrenten Ekstra Bladet dobbelt så mange ansøgere at vælge imellem som B.T. Og det kan som bekendt ikke forklares med geografi..

»De studerende tænder ikke på at lave forbrugerjournalistik om fladskærme og kolesteroltal. De vil hellere lave mere hardcore historier, og derfor har Ekstra Bladet distanceret sig kraftigt fra B.T. Det er det, de unge siger. De har bemærket, at der er forskel på Olav Skaaning Andersen og Miki Mistrati.«

B.T. vil selv mene, at de laver mange hårdtslående historier?

»Ja, men hvis man har to forsider om ugen med kolesterol og fladskærme, markerer man, hvilken avis man er. Forbrugerjournalistik er ikke noget, ansøgerne går så meget op i,« siger Pia Færing, der peger på, at praktikpladser med politisk indhold er meget søgte i år, for eksempel Altinget.

»Mange ønsker at lave noget om politik – sikkert på grund af valgrummelen.«

Det allermest søgte sted er ikke overraskende Politiken, der i år skal bruge syv praktikanter. De har modtaget 75 ansøgninger, det vil sige 10 ansøgere til hver plads. Et stykke efter ligger Berlingske, der har færre end syv ansøgere til hver praktikantstilling, mens JP ligger sidst blandt de store morgenaviser med under fem ansøgere til hver plads.

Ifølge praktikant-koordinator Pia Færing er tallene udtryk for, at København trækker mere end Viby.

»Men for nogle af de studerende hænger det også sammen med den utryghed, muhammedtegningerne har skabt. Det er der nogle, der ikke kan lide at arbejde under,« forklarer hun. (opdateret 14:19)

Her er hele ansøgerstatistikken

Kommentarer
18
Lars Clausen
02.05.11 13:44
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
I forhold til Ekstra Bladet kontra BT mangler i en vigtig ting - Ebs praktikant vandt lige Kravling - det har nok også en effekt!
Fremhævet af Journalisten
Simon Andersen
02.05.11 15:54
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Jeg synes det er provokerende, at en statsbetalt underviser i den grad håner ikke bare B.T., men også vores chefredaktør.

Jeg vil ikke indgå i en nyttesløs diskussion om, hvorvidt B.T. eller Ekstra Bladet bedst udøver kritisk og afdækkende journalistik - faktisk synes jeg svaret de seneste par år har været ret indlysende. Men under alle omstændigheder oplever jeg hver dag et stort antal journalister, fotografer, redaktionssekretærer, redaktører - OG praktikanter - der gør deres bedste for at B.T. udgiver en god avis (og godt indhold på nettet.) Det lykkes nogle dage godt, andre dage mindre godt.

 Men at (for) få praktikanter søger B.T. kan ikke undre, når man ser praktikvejlederens holdning til vores bladhus.

Simon Andersen

Redaktionschef, B.T.

Fremhævet af Journalisten
Henrik Lind Jørgensen
02.05.11 16:20
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Nej, der er meget, praktikanter ikke gider, og der skal såmænd også nok være en del, de ikke får lov til i fremtiden. Eksempelvis at arbejde i et mediehus. Dem om det. Det er fint nok at satse en masse på at arbejde på Politiken, men min påstand er, at man kan lære næsten lige så meget ved at være i Holstebro, Herning eller Horsens.

Når det er skrevet, ja, så kan man godt fornemme, at Pia Færing har god tid til at sidde og lommefilosofere, og det er åbenbart ikke globussen der roterer. "Svendborg ligger på kanten af Lolland. Tre skridt mere og så falder du i vandet".

Hvorfor er det lige, 1400 unge søger ind på Journalisthøjskolen, hvis det er standarden?

Fremhævet af Journalisten
Peter Christian Nielsen
02.05.11 17:22
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
Hvordan er det lige, at Pia Færing er blevet ekspert i de studerendes forhold til B.T., Troels Mylenberg, geografi og Muhammed-tegninger? Come on! Hendes kommentarer er slet og ret smagsdommeri, der er forklædt som ekspertudtalelser. Mig bekendt plejer Pia Færing omgang med de studerende i Aarhus, men hun er praktisk talt meget langt fra hverdagen på RUC og Syddansk Universitet, som tæller ganske betydeligt blandt praktikanterne.
Fremhævet af Journalisten
Anders Petersen
02.05.11 19:01
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
Pia Færing er ligesom fanget i sit eget image som praktikkoordinatoren, der aldrig stikker noget under stolen, og derfor kan man opleve hende komme med stadigt mere kontante udmeldinger og vurderinger, som ikke bygger på andet end løse fornemmelser, der eskaleres af lysten til at tale i overskrifter.
Fremhævet af Journalisten
David Trads
02.05.11 20:23
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
To ting: 1) Hvorfor er det "ikke overraskende" Politiken, der har flest ansøgere? Så vidt jeg husker skifter det tal med jævne mellemrum. 2) Hvor i alverden lever Pia Færing dog, siden hun kan nå at komme med så mange fejldomme over flere forskellige medier på så kort tid.
Fremhævet af Journalisten
Jakob Andresen
02.05.11 20:32
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
Jeg må erklære mig enig med Simon Andersen her. Det er en ikke særlig kløgtig udmelding, Pia Færing kommer med. Hun har ret til at have en mening om B.T.s journalistik, men hun bør holde den for sig selv, så længe hun er praktikantvejleder på JH.
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
02.05.11 22:06
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Jeg synes desværre, at jeg ofte møder fordomme om de forskellige medier rundt om på undervisningsstederne. Underviserne har ret til at have deres mening, og jeg synes også, at de har ret til at lufte den. Problemet er, at de ofte gør det på baggrund af netop fordomme og ikke reel viden.

Det kan mediehusene godt tåle. Men det øger de studerendes panik og fornemmelse af, at deres praktiksted afgør resten af deres karriere. Og det gør det altså yderst sjældent. Samtidig er det min påstand, at man kan lære håndværket langt de fleste steder. Det, der gør et praktiksted vellykket, handler i høj grad om stedets tilgang til praktikanterne, og der er selvsagt også noget kemi involveret. Nogle ville elske at være på BT, andre ville have det svært. Og det samme gælder Information, Udenrigsministeriet og andre praktikpladser.

Jeg har også nogle medier, jeg foretrækker frem for andre. Men at påstå at det har nogen betydning for, hvordan de er som praktiksteder, kunne jeg aldrig finde på. Og jeg synes, det er uprofessionelt at gøre det på baggrund af fordomme.

Bedste hilsner

Susanne Sayers

- som lige nu underviser 3. semester praktikpaniske studerende på skolen i Århus 

Fremhævet af Journalisten
Kristian Rasmussen
03.05.11 07:55
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
Det viser virkelig, hvor lidt Pia Færring kender til tingene med sådan nogle udtalelser - hvordan kan hun glemme den effekt, det har, at Sofie Bremer fra Ekstra Bladet vandt Kravling? Det har man jo også set tidligere - det betyder altså virkelig meget. 
Fremhævet af Journalisten
Jens Larsen
03.05.11 09:12
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

@Simon Andersen: hvorfor er det relevant, at Pia F er offentligt ansat?

Derudover har du jo selv haft din gang blandt studerende (på ruc) og blandt mange nyuddannede (på nyhedsavisen) og har jo også engang i tidernes morgen været journaliststuderende, så det kan vel ikke komme bag på dig, at studerende har præferencer. At en med indsigt i en stor gruppe studerende omtaler disse præferencer er vel ikke et problem? Det er muligt, at de studerendes præferencer baserer sig på forkerte antagelser, men det må jo så være jer som avis, der skal gøre noget aktivt for at ændre ved dette ved at sælge jeg bedre over for de studerende. Personligt finder jeg det ikke mærkeligt, at mange års kampagner fra BT, der fremhæver avisen som Danmarks familieavis, Danmarks sundhedsavis, Danmarks forbrugeravis osv sætter et aftryk og skaber en distinktion mellem EB og BT. Mit forslag er derfor, at i stedet for at gå efter en offentligt ansat, der gengiver fakta, så se på hvordan I markedsfører jeres avis - og se på om den markedsføring efterlader et retvisende billede.

Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
03.05.11 10:07
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«
Interessant pointe. Hvilken undersøgelse er det, der viser, at praktikpladsen ikke har betydning for den studerendes fremtidige karriere?
Fremhævet af Journalisten
Susanne Sayers
03.05.11 12:20
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

@Kristian Thorsen: Jeg skrev ikke, at praktiktiden ingen afgørelse har. Jeg skrev, at den ikke har afgørende indflydelse.

Har jeg set en undersøgelse på det? Nix. Jeg baserer tallene på egne erfaringer gennem 20 år i branchen. Farligt at gøre, javel, men dog med en vis vægt. Når jeg har ansat journalister, har jeg stort set aldrig kigget på deres praktiksted, med mindre ansøgerne selv har anført en reference netop derfra. Jeg har set dygtige folk med praktik fra både provinsaviser, morgenaviser og tabloidaviser, og jeg har set klamphuggere fra alle tre kategorier også. 

Jeg har en fornemmelse af - igen bygget på egne erfaringer - at mange ofte får deres første (afløser)job på praktikstedet. Ganske enkelt fordi det er let for os at ansætte folk, vi kender og synes har gjort det godt i deres praktikperiode. Men jeg har også indtryk af, at mange hurtigt bevæger sig videre og i vidt forskellig retning. Så: Indflydelse har praktikstedet. Men det er ikke det, der udstikker den videre karriere.

Jeg ved til gengæld, at der er flere undersøgelser (i hvert fald fra skolen i Århus), der viser, at langt hovedparten af journaliststuderende har været glade for deres praktikophold, når de vender tilbage. Uanset hvor de endte. Der er faktisk ingen grund til panik.

Bedste hilsner

Susanne 

Fremhævet af Journalisten
Mette Albæk, Pol-praktikant
03.05.11 15:01
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Jeg undrer mig over, at statistikken fra en enkelt praktikrunde kan munde ud i så mange spekualtioner om de studerendes praktiksøgning.

Nogle af artiklen og kommentarernes konklusioner mener jeg ganske enkelt ikke, man kan drage, uden at sammenligne med tallene fra de seneste år.

1. De studerende må søge lige så mange praktiksteder, de har overskud til at sende ansøgninger til. Artiklen fortæller os ikke, om ansøgerne i gennemsnit har sendt 3, 7 eller 10 ansøgninger hver. Vi ved heller ikke, om der er mange ansøgninger i spil i forhold til andre år. De år, hvor der mangler pladser, panikker folk lettere - det vil sige, at folk sender langt flere ansøgninger afsted.

2. Sophie Bremer er en af de dygtigste praktikanter, jeg kender. Men det er pudsigt, hvordan flere i debatten hævder, at Ekstra Bladet nu høster Kravling-effekten. Hvis man tjekker ansøgerstatistikken for tidligere år ser tallene for Ekstra Bladet sådan ud: Forår 2009: 33 ansøgere til 4 pladser Efterår 2009: 17 ansøgere til 8 pladser, 2010: 23 ansøgere til 6 pladser og 17 ansøgere til 6 pladser. Denne gang: 21 ansøgere til 7 pladser. Det er mest rimeligt at sammenligne den nye statistik med andre forårsrunder, hvor SDU'erne også er med. Gør man det, har Ekstra Bladet faktisk færre ansøgere pr. plads i år sammenlignet med forårsrundet i både 2010 og 2009. Jeg mener ikke, Ekstra Bladet i år mærker en "stor effekt, som virkelig betyder noget"? 

3. Det er unfair at blive ved med at skælde de studerende ud for at være snobbede og kun vil bo i København og Århus. I år er der i alt 12 praktiksteder, der ikke har fået én eneste ansøgning. 10 af dem er kommunikationsstillinger. 9 af dem er i København. Den statistik rejser en helt andet spørgsmål, som jeg mener, Journalisthøjskolen simpelthen ignorerer. Når 3.semester søger praktik aner vi ikke, hvad kommunikation er. Søger vi det så? Tilsyneladende ikke.

4. Jeg vil gerne se en statistik over, hvor mange studerende der har været til åbent hus rundt omkring. På Politiken var der 80-90 til åbent hus, og sammen med ledelsen, praktikantvejledere og praktikanter tilbragte de to timer på Rådhuspladsen for at få en fornemmelse af stedet, stemningen og miljøet. Hvis der er lige så mange til åbent hus, som der er ansøgninger, så kan praktikstedet, som eksempelvis Politiken, godt være meget populært i ansøgningsstatistikken af langt mere positive grunde, end at de studerende bare er snobbede og ikke vil til udkantsdanmark.

Venlige hilsner fra

Mette Albæk, praktikant på Politiken, 6.semester på Journalisthøjskolen

 

Fremhævet af Journalisten
Christian Barfoed
03.05.11 21:24
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Hej,

Blot et opklarende spørgsmål: Sagde Pia Færing virkelig  "Svendborg ligger på kanten af Lolland":-) :-):-)????

 

VH Chr. Barfoed

 

 

 

 

 

Fremhævet af Journalisten
David Wedege
03.05.11 23:10
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Jeg synes ikke, Pia Færing håner B.T. Hun udtrykker den holdning, hun generelt møder, og den kan jeg genkende blandt mine medstuderende. At holdningen kan bygge på fordomme er en anden sag.

Det er interessant at regionale dagblade har øget antallet af ansøgere. Jeg tror kun det kan forklares med, at de virkelig har taget sig sammen. Både Fyens, JV og Nordjyske havde denne gang markant bedre stillingsopslag end hidtil. Og tidligere runder har vist, at et underskud af praktikpladser ikke har gjort praktiksøgerne mere tilbøjelige til at vælge regionalaviserne. Så jeg tror, det er disse regionalmediers egen fortjeneste.

Kravlingeffekt - den tror jeg ikke på. Medier som Holbæk Amts Venstreblad, Politiken, Nordjyske og Dagbladet RIngkøbing-Skjern har ikke mærket noget til den i de senere år.

Fremhævet af Journalisten
Martin Flink
04.05.11 07:42
Hvad mener Simon...?

Det er for mig lidt uklart, om Simon Andersen mener, at der ikke er forskel på B.T. og Ekstra Bladet, eller om praktikanterne måske bare ikke kan se genialiteterne i B.T. og derfor søger EB. Med udsagnet "faktisk synes jeg svaret de seneste par år har været ret indlysende" i forhold til den kritiske journalistik undgår han jo meget behændigt at sige "Ekstra Bladet". 

Med det image, B.T. har brugt år på at oparbejde, så bør man vel stå ved, at man har den profil, man nu en gang har - og så måske acceptere, at en statsbetalt praktikantvejleder (uanset hvor stor hendes føling med medierne må være) kan refere sin oplevelse fra Bunkeren; at studerende her-og-nu går mere efter politisk indhold end forbrugerjournalistik. Jeg er ikke i tvivl om, at hvis tendensen var, at journaliststuderende var helt pjattede med fladskærme og slankekure i stedet for mere hårdtslående nyheder, så ville B.T. sikkert stå bedre i statistikkerne. 

Her kan det selvfølgelig være, at Simon Andersen fra sin tid som underviser på RUC har nogle andre erfaringer om de studerendes præferencer, han vil dele med os...

Fremhævet af Journalisten
Jan August Hillers
05.05.11 08:46
Re: »Mylenberg-effekten er udeblevet«

Praktikanter har meget af deres viden fra tidligere praktikanter.  Jeg formoder det må en væsentlig grund til, at flere søger EB end BT, for Simion Andersen har da ret i, at der i nu et stykke tid har været mere journalistisk gods i BT end i EB.

PS: Fra Svendbiorg skal man falde over Tåsinge, Langeland og ret så meget vand, før man lander ved Lolland.

Fremhævet af Journalisten
Lars Bøgegaard
11.05.11 22:50
Mageløst pladder

Praktikkoordinator Pia Færing har da tabt orienteringen fuldstændig. Hun ved øjensynligt hverken, hvor Svendborg er placeret på Danmarkskortet, eller hvor grænsen går for fjollede betragtninger om effekten af Mylenberg, Bremer, forbrugerjournalistik og angsten for Muhammedterrorisme.

Hvorfor skal praktiksteder finde sig i hån, spot og latterliggørelse? De tilbyder Pia Færings paniske praktikmasser et sted at fortsætte deres uddannelse og skal så høre på dette mageløse pladder.

Baseret på nøjagtig det samme uvidenskabelige grundlag vil jeg i dén grad tilslutte mig Susanne Sayers, min gamle kollega og kammerat: Det behøver ikke at betyde det fjerneste, hvor man har været i praktik. Bare man har lært noget - og har modet til at bruge det. 

God vind, praktikanter og praktiksteder, wherever you are...

Venlig hilsen

Lars Bøgegaard

Berlingske (praktik på Kolding Folkeblad)

Fremhævet af Journalisten