search

MX om Instant Articles: »Jeg ser det slet ikke som noget farligt«

Et af de danske medier, der har tænkt sig at afprøve Facebook Instant Articles, når det fra 12. april bliver muligt for alle medier at benytte funktionen, er Metroxpress. »Vi tror på, at man skal se på nye indtægtskilder og nye måder at sprede sit indhold på,« siger chefredaktør

»Det er højrisiko at gøre det – men det er det også at lade være. Det er det, der er problemstilingen.«

Sådan sagde Jan Birkemose, tidligere chefredaktør på A4, i går til Journalisten om det dilemma, danske medier fra 12. april i år står over for, når Facebook åbner for, at alle medier kan bruge funktionen Facebook Instant Articles.

Funktionen gør det muligt for eksempelvis medier at publicere deres indhold direkte på Facebook i stedet for at hente læserne over på deres eget website fra Facebook. Belønningen er, at Instant Articles loader meget hurtigere. Med en overordnet betegnelse kaldes det distribueret indhold – og netop det skal Jan Birkemose det næste år forske i som ny fellow på SDU. 

Et af de danske medier, der ser frem til at afprøve Instant Articles, er Metroxpress.

»Vi vil prøve det af lige så snart, det kan lade sig gøre for os. Vi tror på, at man skal se på nye indtægtskilder og nye måder at sprede sit indhold på,« siger ansvarshavende chefredaktør Jonas Kuld Rathje til Journalisten. 

MX: Man får ikke succes, hvis man ikke prøver ting af

Med Instant Articles tilbyder Facebook på den ene side masser af brugere og tilsyneladende attraktive indtjeningsmuligheder og hurtigere artikelvisninger.

Men på den anden side må medierne afgive magt over indholdet, og de får ikke dirigeret brugerne over på deres egne platforme, hvor brugerne kan se, ”hvad der ellers er i butikken”.

»Jeg skal ikke male fanden på væggen, men perspektiverne er jo, at du kan miste den Facebook-trafik, du allerede har, hvis du ikke går med på Facebooks nye julelege,« sagde Jan Birkemose i går til Journalisten.

Hos Metroxpress ved man heller ikke, hvorvidt Instant Articles er en god eller dårlig idé. Men:

»Vi tror, man får succes på nettet ved at prøve en masse ting af. Og så må vi droppe det hurtigt igen, hvis det viser sig at være en dårlig idé,« siger Jonas Kuld Rathje og uddyber: 

»Vi vil gerne have vores nyheder læst, og vi vil tjene penge. Og det behøver ikke at være på samme måde, som man gjorde det for 100 år siden. Hvis man kan få sine nyheder ud på nye måder, samtidig med at man tjener penge, så er jeg sådan set ligeglad med, om det er på avispapir, på nettet eller på nogle andre platforme. Jeg ser det slet ikke som noget farligt.«

Ser det ikke som noget farligt

Han mener ikke, at Metroxpress afgiver for meget magt til Facebook.

Er I slet ikke nervøse for at afgive kontrollen med jeres produkter til en kæmpe gigant som Facebook?

»Vi afgiver jo ikke kontrollen med vores produkter, for vi kan jo bare lade være med at gøre det, hvis vi ikke vil. Men vi bruger i forvejen Facebook som distributionskanal til vores indhold. Og hvis det giver god mening for os at lægge nogle af artiklerne i en Instant Article, så vil vi da gøre det. Og de kommer jo stadig til at ligge på vores site« siger Jonas Kuld Rathje.

Men når brugerne læser Instant Articles, så får I dem ikke dirigeret videre over på jeres site, hvor alt jeres andet indhold ligger. Er det ikke et problem?

»Jo, måske er det et problem. Men hvis vi kan se, at vi får mere ud af at gøre det end at lade være, så vil vi fortsætte med det. Vi vil jo allerhelst have folk over på vores site, men hvis det viser sig, at der ligger nogle gode indtjeningsmuligheder ved at benytte Instant Articles, så kan det godt være, at det er en god idé også at benytte den mulighed,« siger Jonas Kuld Rathje.

Medierne har gjort det længe

Jonas Kuld Rathje forklarer, at distribueret indhold ikke er noget nyt fænomen.

»Bare kig på magasinerne for eksempel. De har i mange år leveret noget af deres indhold til aviser, så de kan få promoveret deres boligmagasin, rejsemagasin med videre. Videnskab.dk har i årevis samarbejdet med forskellige medier om at distribuere deres indhold ud både i aviser og online. Nu kommer Facebook også til at have noget indhold fra medier liggende hos dem. Men det med at lægge sit eget stof ud på andre medier, det har medierne gjort længe,« siger Jonas Kuld Rathje.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen