Bloggere, der beskæftiger sig med mode og mad, bliver overøst med gaver og særlige forhold. Bloggere, der beskæftiger sig med musik, får regninger fra pladeselskaberne.
Hvor mange penge vil du betale om at omtale et produkt? Det spørgsmål skal musikbloggerne til at stille sig selv, efter musikernes rettighedsorganisation KODA har valgt at satse på pisken i stedet for guleroden. Organisationen kræver nu penge for, at bloggerne bruger musikken på sin hjemmeside, selvom bloggerens site er ikke-kommercielt.
Men musikbranchen står ret alene i deres måde at behandle bloggerne på. Det skriver mediekonsulent Søren Storm Hansen i et indlæg på Kommunikationsforum.dk. Han har taget et kig på, hvordan forskellige brancher behandler sine bloggere, og her skiller musikbranchen sig ud som den eneste, hvor bloggerne bliver bonnet for de produkter, de skal omtale
»Modebloggere bliver dynget til med gaver, madbloggere bliver inviteret på middage, musikbloggere skal betale,« skriver Søren Storm Hansen på Kommunikationsforum.
Søren Storm Hansen har spurgt den største bloggere inden for henholdsvis mode, mad og musik om, hvilke tilbud og pressehenvendelser, de fik fra forskellige firmaer i løbet af september måned. Her kommer modebloggeren ind som de klart mest feterede. Hele 39 tilbud lå der i in-boksen fra virksomheder, der spørger om bloggerne har lyst til at modtage en eller anden gave, invitation til events eller tilbud om samarbejde. Derudover fik de tre bloggere omkring 80 pressemeddelelser.
Den største madbloggere havde ikke en lige så god september. Der var ingen gaver, men til gengæld var der tilbud om vinsmagning, middag og koncert i Tivoli, middag med vinmenu på en bedre københavnsk restaurant og pressemiddag i forbindelse med en produktlancering, skriver Søren Storm Hansen.
Til sidst kommer den største musikbloggeren. Én tilsendt CD blev det til i september.
Musikbloggernes plads nederst i hierarkiet og KODA's politik med, at bloggerne skal betale for de produkter, de omtaler, kan få konsekvenser for nettets musikjournalistik. Eva Laksø skriver for musikhjemmesiden Regnsky.dk med over 60.000 brugere hver måned, og hun frygter, at det nye tiltag kan ramme dem, der leverer et seriøst bidrag til musiklivet.
»Det kan komme til at gå ud over musikkens vækstlag – musikalsk og journalistisk. Udgifterne er ikke voldsomt store, men de er der, og det får os til at revidere, hvad vi vil med vores blog. Og den unge mand på 16, der lige har startet en blog op, han mister jo lysten, når han modtager en regning fra Koda,« sagde Eva Laksø Regnsky.dk i forrige uge til Journalisten.dk.
Hos KODA mener man, at de nye regler er helt fair.
»Vi har foreslået, at man for omkring 100 kroner om måneden kan have en musikblog. Vi vil bare gerne undgå det her med, at alt er gratis. Musik skal have en værdi, og det har det også for de her blogs. De gør det, fordi de godt kan lide musik, men også for deres egen skyld. Musikken tilfører noget værdi til dem og deres brand,« sagde kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius til Journalisten.dk.
3 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Nååårhh.. Så fordi der er andre (lisså irellevante personager)der får gratis tøj, så er det synd for musik-anmelderne ,som jo bi-bringer vort samfund uanede mængder af brugbar viden, for ikke at nævne alle de mange penge deres erhverv trækker i skattekassen at de ikke får den nyeste med Shania Twain - vi ville reelt være prisgivet i Danmark hvis ikke det var for anmelder-staben ! Forestil Jer hvorledes man skulle klæde sig på om morgenen, hvis ikke Jim Lyngvild havde været på Go Morgen DK !
Jeg ved ikke, hvilke musikbloggere Søren Storm Hansen har spurgt, men jeg modtager uopfordret en lind strøm af anmeldereksemplarer, enten som cd eller som download. Ønsker jeg at anmelde en bog, henvender jeg mig til et forlag og får bogen tilsendt. Og forholder mig selvfølgelig frit og journalistisk til det tilsendte.
Jeg har en fortid som musikanmelder i det, der dengang hed den trykte presse. Jeg oplever ingen forskel på servicen dengang og så nu, hvor jeg 'kun' har www.torbenbille.dk som platform. Bortset fra, at jeg nu ikke modtager rub og stub af udgivelserne. Det er jeg egentlig branchen ret taknemmelig for.
DET er virkelig langt ude. Man skulle tro, at musikbranchen om nogen, kendte værdien af PR og postiv omtale.