Musikbloggere skal betale for at dele musik

Musikbloggere har hidtil delt musik gratis, hvis de fik musikernes tilladelse. Men det er slut med nye takster fra Koda. Det bringer de danske musikblogs i fare, lyder det. Koda afviser kritikken over for Journalisten.dk. (Opdateret 11.49)

Musikbloggere har hidtil delt musik gratis, hvis de fik musikernes tilladelse. Men det er slut med nye takster fra Koda. Det bringer de danske musikblogs i fare, lyder det. Koda afviser kritikken over for Journalisten.dk. (Opdateret 11.49)

Danmark har en underskov af musikblogs, der vokser hastigt. Mange af dem deler i sagens natur den musik, de omtaler, ofte efter et band har henvendt sig til dem.

Men fremover skal det koste penge. Musikernes rettighedsorganisation, Koda, har efter en strid med en blogger i august slået fast, at der skal betales, også selv om du driver en ikke-kommerciel blog.

Det skriver Politiken i dag. 

Med Kodas nye takster kommer det til at koste 109,69 kroner per måned, hvis du har under 2000 streams eller downloads af musik fra din blog. Hvis du når til og med 5000, koster det 219,38 kroner per måned, og op til 10.000 downloads eller streams koster 329,08 kroner per måned.

Hvis du bliver større end det, skal du indgå en særlig aftale med Koda ligesom de kommercielle medier, der deler musik.

Men de nye takster vækker kritik fra bloggerne. De fremhæver, at musikerne ofte aktivt henvender sig til dem med håbet om, at de vil dele deres musik.

På en af de store danske blogs, Regnsky.dk med omkring 60.000 besøg om måneden, advarer de mod konsekvenserne for nettets musikjournalistik. 

»Jeg frygter, at den nye model vil ramme dem, der leverer et seriøst bidrag til musiklivet. Det kan komme til at gå ud over musikkens vækstlag – musikalsk og journalistisk. Udgifterne er ikke voldsomt store, men de er der, og det får os til at revidere, hvad vi vil med vores blog. Og den unge mand på 16, der lige har startet en blog op, han mister jo lysten, når han modtager en regning fra Koda,« siger Eva Laksø, Regnsky.dk.

Hos Koda mener man ikke, at de takster, der er sat på musikblogs, er så høje, at de er skadelige.

»Vi har foreslået, at man for omkring 100 kroner om måneden kan have en musikblog. Vi vil bare gerne undgå det her med, at alt er gratis. Musik skal have en værdi, og det har det også for de her blogs. De gør det, fordi de godt kan lide musik, men også for deres egen skyld. Musikken tilfører noget værdi til dem og deres brand,« siger kommunikationschef Nicolaj Hyltén-Cavallius til Journalisten.dk.

Han understreger, at musikerne selv melder sig ind i Koda på et tidspunkt. Herefter er det Kodas pligt at opkræve rettighedspenge.

»Problemet er jo, at kunstnerne starter med at melde sig ind i Koda. Det er godt for dem, for så kan de få nogle penge. Men så ligger bolden altså også hos dem, for de må overveje, hvornår de melder sig ind. Vi kan ikke bare sige til vores medlemmer, at bloggerne bare kan gå til fadet, det er gratis,« siger han.

(Opdateret 11.49: Koda svarer på kritikken over for Journalisten.dk)