search

Murdochs plan for Sky News godkendt

Rupert Murdoch har fået lov at sælge Sky News og overtage førende tv-kanal. Britiske medier er bekymrede.

Rupert Murdoch har fået lov at sælge Sky News og overtage førende tv-kanal. Britiske medier er bekymrede.

Den britiske kulturminister, Jeremy Hunt, giver nu Rupert Murdoch lov til at overtage den førende betalingskanal British Sky Broadcasting. The skriver the Guardian.

Der har i noget tid været spekuleret i, at Murdochs selskab News Corp ville opgive kontrollen med nyhedskanalen Sky News for i stedet at sætte sig på British Sky Broadcasting, der er den største udbyder af betalings-tv i Storbritannien. Et træk, der nu er blevet godkendt af den britiske regering.

Rupert Murdochs plan møder stor modstand blandt de andre spillere på det britiske mediemarked. Således har en gruppe aviser bestående af Daily Mail, Daily Mirror, Daily Telegraph og The Guardian opfordret til, at mediemogulen ikke får lov til at overtage betalingskanalen. De frygter for pluralismen i det britiske mediebillede.

Derudover har også det britiske medietilsyn været kritisk og har bedt det britiske konkurrencetilsyn om at se på sagen.

Rupert Murdochs selskab har endnu ikke overtaget British Sky Broadcasting, men skal nu i gang med at forhandle en pris på plads med kanalens aktionærer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen