Murdochs iPad-avis lanceres globalt i næste uge

Så er der sat dato på Murdochs verdensomspændende iPad-satsning. Den 19. januar er der angiveligt premiere på The Daily. En ny avis, som slet ikke udkommer på print, men alene produceres til iPad.

Så er der sat dato på Murdochs verdensomspændende iPad-satsning. Den 19. januar er der angiveligt premiere på The Daily. En ny avis, som slet ikke udkommer på print, men alene produceres til iPad.

Onsdag i næste uge kan hele verden downloade verdens første iPad-only avis. I hvert fald hvis man skal tro bloggeren Jeff Bercovici.

The Daily hedder avisen, som Rupert Murdochs medieimperium News Corp har arbejdet på i månedsvis. Og den ny iPad-avis vil kombinere følelsen af tabloid med den traditionalle høje kvalitet og intelligens, som kendetegner broadsheet-aviser.

Som sagt udkommer The Daily ikke på print. Men heller ikke på nettet vil man kunne læse den. Den er skabt og udtænkt alene til iPad.

Foreløbig står der dog blot skrevet 'Coming Soon' på The Dailys hjemmeside, hvor man også kan melde sig til med email-adresse. Og News Corp har hidtil været fuldstændig tavse om projektet. Kun nogle få insidere har ladet oplysninger sive. Og så har omkring 1000 privilegerede test-læsere modtaget dummy-versioner af The Daily i et pænt stykke tid.

Når The Daily angiveligt afsløres i næste uge, så optræder Apple's topchef, Steve Jobs, i øvrigt i selskab med Rupert Murdoch, erfarer The Cutline. De to mediemoguler vil fra scenen på San Francisco Museum of Modern Art sammen præsentere den nye globale avis, der varsler en helt ny tidsalder for medieforbruget.

Tidligere er det i øvrigt kommet frem, at den eksklusive iPad-avis er tænkt til at udkomme syv gange om ugen. Den skal produceres af omkring 100 medarbejdere, og et abonnement ventes at koste omkring 4,25 dollar om måneden – svarende til ca. 25 danske kroner.

Foreløbig har News Corp sat omkring 30 mio. dollar af til projektet i 2011.

0 Kommentarer