Rupert Murdochs mediekoncern, News Corporation, har atter investeret i den tyske betalings-tv station Premiere. Det sker fem år efter, at han tabte 10 milliarder på samme selskab.
Mediemogulen over dem alle, Rupert Murdoch, har gjort det igen og købt sig ind i den tyske tv-operatør Premiere. Godt 2,1 milliarder kroner har han smidt på bordet for at få en ejerandel på blot 14,6 procent af selskabet, som han allerede en gang tidligere har tabt milliarder af kroner på.
Sidst var for fem år siden, hvor han trak News Corporation og satellit-selskabet BSkyB ud af det tyske marked efter en katastrofal investering i det tyske medieimperium Kirch, som indtil 2002 var ejer af Premiere.
Den gang mistede han en milliard pund, hvilket i dag svarer til cirka 10 milliarder kroner, og selv betegnede Murdoch tabet som et »black eye«. Fejlinvesteringen betød, at han trak sig helt ud af Europa. Kort efter satsede han dog på Italien, hvor han i dag ejer Sky Italia med mere end fire millioner abonnenter.
Men nu har piben altså fået en anden lyd, og chefen for News Corporation taler nu rosenrødt om Premiere som Tysklands »fremmeste betalings-tv business«.
Ifølge the Guardian anser Rupert Murdoch betalings-tv som et kerneområde for News Corporation med et enormt vækstpotentiale i Tyskland.
Handelen er den første store i Murdoch-imperiet, siden sønnen James Murdoch for nylig avancerede fra at være chef for BSkyB til at være administrerende direktør for News Corporation i Europa og Asien.
I de seneste år har News Corporation i øvrigt investeret i en række lande i Europa – heriblandt Bulgarien, Rumænien, Serbien, Tyrkiet, Polen, Georgien og Letland.
Det nyerhvervede tv-selskab, Premiere, har i dag mere end 10 millioner seere og godt 4 millioner abonnenter i Tyskland og Østrig.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.