Murdoch: Dagblade vil nå nye højder

Verdens største mediemogul, Rupert Murdoch, går nu til angreb på de mange pessimister, som mener, internettet vil slå de traditionelle aviser ihjel. Brugerbetaling på nettet er på vej. (opdateret)

Verdens største mediemogul, Rupert Murdoch, går nu til angreb på de mange pessimister, som mener, internettet vil slå de traditionelle aviser ihjel. Brugerbetaling på nettet er på vej. (opdateret)

»Det er vildledte kynikere.«

Sådan lyder dommen fra Murdoch over pessimisterne, som ikke har fattet, at hele online-verdenen udgør et enormt marked af informations-hungrende forbrugere.

Overalt i verden kæmper de store dagbladskoncerner lige nu med fundamentale forandringer i forbrugsmønstrene, der rammer deres forretning. Efterhånden som forbrugerne vælger at få deres nyheder fra nettet eller andre kilder, så følger annoncørerne med – væk fra det traditionelle trykte avisformat.

Men i en tale i går erklærede den australsk-fødte mediemogul, at internettet ikke kun rummer udfordringer, men også muligheder.
"The Future of Newspapers: Moving Beyond Dead Trees" lød overskriften på talen fra Murdoch, der vurderer, at aviserne nok skal overleve i en eller anden form:

»Alt for mange journalister nyder en pervers form for glæde i at forudsige deres egen forsvinden,« erklærede Rupert Murdoch på et møde arrangeret af Australian Broadcasting Corporation.

»I modsætning til alle dommedagsprofeterne, så tror jeg på, at dagbladene vil nå nye højder i det 21. århundrede,« lød det fra manden, der begyndte sin egen karriere med en lille australsk avis, han arvede i 1953, og som i dag står bag verdens største mediekoncern med blandt andre følgende selskaber: My Space, Dow Jones, Fox News Channel and Sky, 20th Century Fox, The Sun, The Times og Wall Street Journal.

Murdoch tilføjede, at han er overbevist om, at folk I dag er langt mere hungrende efter nyheder og information end tidligere, og at aviser står langt bedre I kampen mod bloggere og andre nye formidlere, fordi de har en langt større troværdighed blandt læserne.

»Læserne vil have det, de altid har ønsket sig: Adgang til informationer, de kan stole på. Det har altid været opgaven for store aviser gennem historien. Og den rolle vil igen gøre dagbladene store i fremtiden,« sagde Murdoch, der samtidig er åben over for, at aviser udvikler sig fra den nuværende trykte form til nye medier.

»Jeg elsker følelsen og oplevelsen ved en trykt avis, lige som alle andre gør. Men vores hovedopgave er ikke at udgive døde træer. Det er at sørge for, at vores læsere får fantastisk journalistik og et godt grundlag til at dømme på,« sagde han ifølge Press Gazette.

Murdoch erkender, at de trykte dagblade fortsat vil tabe terræn og miste oplag i de kommende årtier. »Men hvis aviserne sørger for at levere troværdige nyheder, så vil vi opleve ny fremgang – via vores hjemmesider, gennem RRS feed, e-mails med kundetilpassede nyheder og reklamer samt via nyheder til mobilen.«

Den australske mediemogul tilføjer, at udfordringen for aviserne i dag består i at fastholde dagbladenes brand og samtidig tillade læserne at 'personalise' nyhederne i forhold til egne behov og samtidig levere dem præcis i den form, som den enkelte ønsker.

Og så til det helt store spørgsmål: Hvordan ind i h…… tjener man penge på online-medier.

Well, ifølge Murdoch planlægger The Wall Street Journal at indføre tre forskellige adgangsniveauer til dets indhold på nettet:

Der vil være gratis nyheder, dernæst et niveau med abonnements-betalte tjenester og endelig den finere 'premium service', som vil tilbyde eksklusivt brugertilpassede finansnyheder og analyser.

(opdateret 9:22)

 

0 Kommentarer