search

Mudderkast og mediestøtte

De forskellige danske medier og deres organisationer kæmper lige nu en hård kamp for at påvirke politikerne til, at netop deres område skal tilgodeses når der til næste år skal laves en ny m

De forskellige danske medier og deres organisationer kæmper lige nu en hård kamp for at påvirke politikerne til, at netop deres område skal tilgodeses når der til næste år skal laves en ny medieaftale. Men midlerne er forkerte, når den vigtige fælles dagsorden sættes.

Dagbladene mener, at DR skævvrider markedet for indhold på nettet. De private tv-stationer beskylder TV2 for konkurrenceforvridning, og specialmedier skyder på public-service medierne. De kommercielle radioaktører er efter DR, og de sociale medier får ofte skylden for at både brugere og økonomi er for nedadgående i den traditionelle del af mediebranchen.

Der synes at være langt til mantraet: ”sammen er vi stærkest”, selv om det kan virke forståeligt i den benhårde og livstruende konkurrence, der findes flere steder i mediebranchen lige nu.

Alligevel undrer det mig, at dagblade, fagblade, tv – og radiostationer og andre medievirksomheder ikke har formået at sætte en fælles dagsorden for, hvad der virkelig er behov for. Nemlig at Danmark på alle platforme har brug for kvalitetsmedier, som kan formidle viden og holdninger til alle generationer på kryds og tværs af medievaner og geografi.

Min opfordring er derfor: Lad være med at gå direkte efter andre aktører, men fremhæv i stedet egne kvaliteter, for det fremmer både debatklimaet og befolkningens forståelse af behovet for et mangfoldigt mediebillede.

Vi har brug for at sætte en samlet dagsorden fra mediernes side, hvor budskabet er, at der er behov for en udvidelse af rammen for mediestøtte i Danmark. Vores lille sprogområde in mente, og med vores indbyggertals størrelse er der reelt ikke basis for, at en bred vifte af medier kan eksistere udelukkende på markedsvilkår. Vil vi have et mangfoldigt udvalg af medier, der kan servicere alle befolkningsgrupper, er medierne nødt til at arbejde sammen om at præge den debat, der vil løbe i de næste mange måneder.

I DJ har vi foreslået, at de penge der generes af medierne, bør gå tilbage til medierne. Således kunne der frigives op mod en milliard kroner fra den moms, der er pålagt medielicensen, som så kunne fordeles ud over de mange medier, der trænger.

I det hele taget gælder det om at tænke ud af boksen, når det gælder mediestøtte. Vi skal passe på, at mediestøtte ikke gives som øremærkede midler til eksakte formål, ligesom samfundet ikke skal bruge offentlige midler til hvad som helst. Men medierne står over for nogle svære valg: Skal de udvikle sig eller køre videre som hidtil. Der er jeg sikker på, at de der bygger læhegn frem for at rykke sig, vil tabe i det lange løb.
 
Udvikling koster penge, og udvikling stiller krav til medievirksomhederne. Men det stiller også krav til politikernes accept af, at medierne har brug for en fremadrettet mediestøtte med udvikling som nøgleord. Men netop det kræver en fælles indsats – for alle mediernes skyld.

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen