Fejlmeddelelse

Filen kunne ikke oprettes.

Motor-formand: ”Jeg er ikke aktivist. Jeg er på forbrugerens side”

Motorjournalisternes formand vil ikke stoppe med at anmelde dieselbiler, ligesom Martin Kongstad stopper med at anmelde oksekødsretter på grund af klimaet. Men en sag fra 2015 viser, at motorjournalisterne kan være aktivistiske
  • Foto: Dennis Lehman/Ritzau Scanpix
    Klimaet er vigtigt, så motorjournalister skal være på forbrugernes side og guide dem til de rigtige valg, mener formanden for Danske Motorjournalisters Klub, Karsten Meyland Lemche.
17.05.2018 · 09:05

Martin Kongstad, madanmelder på Radio24syv, har af hensyn til klimaet besluttet, at han ikke længere vil anmelde retter, der indeholder oksekød.  

Men selv om biljournalist – og formand for Danske Motorjournalisters Klub – Karsten Meyland Lemche er enig i, at klimaet er udfordret, understreger han, at han ikke vil gøre som Kongstad.

”Jeg er ikke aktivist. Jeg er på forbrugerens side,” siger Karsten Meyland Lemche.

Aktivistisk motorjournalistik

Karsten Meyland Lemche henviser dog til en episode, hvor motorjournalisterne tog et klart standpunkt i forhold til klimadebatten.

Året var 2015, og Diesel-gate begyndte at rulle. VW-koncernen blev afsløret i at udstyre omkring 11 millioner dieselbiler med software, der skjulte, at motorerne svinede mere end tilladt. Skandalen var enorm, og det medførte, at man hos Jyllands-Posten strøg VW-bilerne fra kandidatlisten til at vinde Årets Firmabil.

Christian Schacht er bilredaktør på Jyllands-Posten og jurymedlem i Årets Firmabil. Han forklarer fravalget af bilerne:

”Da vi diskuterede det i juryen, var vi ikke i tvivl. Det var den rigtige beslutning at udelukke de tre biler, for vi kunne ikke risikere, at en af de biler vandt,” siger Christian Schacht.

”De danske medier havde et godt og kritisk fokus på sagen. Nogle motorjournalister var ligefrem på grænsen til at være aktivistiske,” siger Karsten Meyland Lemche.

Op til den enkelte journalist

Men selv om Karsten Meyland Lemche fremhæver episoden som et godt eksempel på mediernes kritiske fokus, mener han ikke, at man kan kræve, at motorjournalister generelt skal vise specielt hensyn til klimaet.

”Det må være op til den enkelte journalist. Som med Martin Kongstad kan det være, at den enkelte journalist vælger at være aktivistisk,” siger Karsten Meyland Lemche.

”Men at klimaet er udfordret, er jeg helt enig i. Derfor skal motorjournalisterne hjælpe bilkøberne. Det gør vi bedst ved at tage udgangspunkt i forbrugernes hverdag og guide dem bedst muligt,” uddyber han.

På læsernes præmisser

Også Christian Schacht afviser, at Jyllands-Posten vil lave et statement som Kongstad og undlade at skrive om – og anmelde – meget forurenende biler.

”Om det er den nye VW UP! eller Jaguars nye elbil, så anmelder vi nyhederne, der kommer. Fravalgte vi diesel, ville det være meningsløst. Det vil være en forkert opfattelse af vores rolle,” siger han.

Hvad er jeres rolle da?

”Vi er sat i verden til på læsernes vegne at prøve de nyeste teknologier – alt fra nye biler til nye sikkerhedssystemer. Fravælger vi en teknologi, passer vi ikke vores rolle, og så kan nogle af vores læsere ende med at købe biler, der ikke er gode for dem selv eller klimaet,” siger Christian Schacht.

Ingen løsning på miljødebatten

På MOTOR oplever de en stor interesse for el- og hybridbiler. En interesse, som redaktionen forsøger at opfylde. Næste nummer af magasinet indeholder derfor blandt andet otte sider, hvor elbilen Nissan Leaf bliver testet.

”Vi hylder elbiler og hybriderne, men skulle vi kun skrive om dem, ville vi kun have 8-15 biler at skrive om,” siger Karsten Meyland Lemche.

Christian Schacht fra Jyllands-Posten supplerer:

”Der er umiddelbart ingen gylden løsning på miljødebatten, hvilket vi også kan se på bilerne. For eksempel er der mange spændende elbiler, men samtidig bliver der investeret milliarder i benzin og diesel. Motorjournalisterne har en opgave i at kigge dybere ned i tingene, men uden at være fortaler for fabrikanterne. Der kan vi gøre en forskel.”

 

 

Kommentar

17/05/2018 - 09:53

Steen Ole Rasmussen

Kommercielle medier har ingen mulighed for at forholde sig i overensstemmelse med hensynet til de problemer, som fx bilismen allerede har været med til at skabe. Det kan ikke betale sig, og derfor er det ikke muligt, da det nødvendige hensyn til miljøet må vige for hensynet til individuelle økonomiske interesser.
Pressenævnet er tilfældigvis også skruet sådan sammen, at det udelukkende er krænkelsen af private interesser, der kan få opsættende virkning for et medies virksomhed.
Tingene hænger så uendeligt smukt sammen.
Når man taler om, at den store forkromede fortælling om udvikling og mening i tilværelsen er brudt sammen, så begynd her.
Lad vær med at tal om de nye medier, brexit, italexit og Trump som problemet. Det er hele den etablerede og stort anlagte italesættelse af "udviklingen", som den er gal med.

21/05/2018 - 17:08

Morten K. Thomsen

"Karsten Meyland Lemche henviser dog til en episode, hvor motorjournalisterne tog et klart standpunkt i forhold til klimadebatten."

Hvis det at udelukke VWs dieselbiler i årets bil-konkurrencen skulle være et standpunkt i klimadebatten, er det et skidt et af slagsen. Dieselbiler udleder nemlig væsentligt mindre CO2 end de benzinbiler, der stadig var med i konkurrencen. Mon ikke Søren Frandsen forveksler klima og luftforurening?

Seneste nyheder

18.05.2018 · 14:07

Når Twitter-kommunikation fejler

Søren Frandsen
18.05.2018 · 13:13

Det kan journalister lære af 18. maj

Søren Frandsen

Seneste jobopslag

Kommunikationskonsulent til udvikling og implementering

Region Nordjylland
Ansøgningsfrist: 10.06

Skatteministeriet søger intranetredaktør

Skatteministeriet
Ansøgningsfrist: 10.06

Content Manager til Gyldendal Forlag

GYLDENDAL
Ansøgningsfrist: 07.06

Enhedslistens folketingsgruppe søger presserådgiver

Enhedslisten
Ansøgningsfrist: 01.06

Pressemedarbejder til Det Tekniske Fakultet

SDU - Syddansk Universitet
Ansøgningsfrist: 30.05

Journalist med videoerfaring

Bolius Boligejernes Videncenter A/S
Ansøgningsfrist: 03.06

Pressemedarbejder til Borgmesterkontoret i Odense Kommune

Odense Kommune
Ansøgningsfrist: 10.06

Kommunikationsmedarbejder til Blå Kors Danmark (barselsvikariat)

Blå Kors Danmark
Ansøgningsfrist: 01.06

Herning Folkeblad søger magasin- og ugeavisjournalist

Mediehuset Herning Folkeblad
Ansøgningsfrist: 25.05

Sportsjournalist til Skive Folkeblad

Skive Folkeblad
Ansøgningsfrist: 28.05

Pressechef til Københavns Rådhus (barselsvikariat)

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 07.06

Erfaren presserådgiver søges til Erhvervsministeriet

Erhvervsministeriet
Ansøgningsfrist: 04.06

Kommunikationskonsulent til MKB-Kommunikation, Aarhus Kommune

Aarhus Kommune
Ansøgningsfrist: 30.05

SKARP POLITISK REPORTER TIL TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 23.05

Dygtig presse- og kommunikationsmedarbejder søges til Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet

Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Ansøgningsfrist: 03.06

Kommunikationsmedarbejder

Landbrug & Fødevarer
Ansøgningsfrist: 22.05

Ambitiøs samfundsskribent med lyst til fordybelse

Zetland
Ansøgningsfrist: 28.05

Samvirke søger Danmarks bedste madskribent

COOP
Ansøgningsfrist: 11.06