search

Moral i fjeldhøjde

De etiske retningslinjer for norske journalister er meget enkle: Hvis man ikke er på arbejde, skal man ikke have noget forærende. "Vores pressekort er i udgangspunktet ligesom det danske. Det skal give adgang for arbejdende journalister, hvor du har brug for det," siger faglig sekretær Tore Sjølie i Norsk Journalistlag. Men i modsætning til danskerne så vifter nordmændene ikke med deres pressekort, når de har fri. "Læsere, lyttere og seere skal ikke tro, at journalister er købt og betalt," siger han. Men hvad sker der for eksempel ved, at en sportsjournalist kommer gratis ind i Tivoli? "Sikkert ikke noget. Men hvis det griber om sig og bliver et stort fænomen, så går det ikke. Her er tale om en holdning til faget generelt." Tore Sjølie kan huske tilbage i starten af 80erne, hvor det norske pressekort havde påtrykt, hvor man kunne få rabatter. For eksempel vankede der 50 procent hos de norske statsbaner(NSB). Men efter en oprydning blev oplysninger fjernet, og rabatterne ophørte. De etiske retningslinjer findes i dag på den såkaldte "Vær varsom-plakaten", der er lavet af udgiverne, chefredaktørerne og journalisterne i samarbejde. Her hedder det blandt andet: "Redaksjonelle medarbeidere må ikke utnytte sin stilling til å oppnå private fordeler." Af og til dukker der dog sager op i Norge, som bekræfter, at der stadig er norske journalister, der forsøger at udnytte deres stilling til at få rabatter. Blandt andet på de norske stadions. "Der er sorte får, men folk har en holdning til faget, som gør, at de respekterer retningslinjerne," mener Tore Sjølie, der selv giver sit bidrag til den høje norske moral. Hvert år modtager han et brev fra Tivoli i København, som vil have en kopi af det norske pressekort for at kunne kontrollere, at det kun er rigtige journalister, der får gratis adgang. "Så må jeg sige til hende, at vi ikke er med på den slags. Hun svarer, at det ikke er for, at journalisterne skal skrive om Tivoli, og jeg siger, at så kan de selv betale indgangen," fortæller Sjølie. De norske retningslinjer: http://www.presse.no/etikk.asp

Læs også: Pressekort eller gavekort og Gratis til Norge eller i Tivoli

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen