search

Monty: Sådan knuste jeg fagforeningerne

De mange tusinde norske og danske ansatte i Orkla Media har allerede tabt slaget om selskabet. David Montgomery har vist, at han er villig til at knække ryggen på fagforeningerne for at nå sit mål. Her fortæller Montgomery om dengang, han var Rupert Murdochs våbendrager i de hårdeste fagforeningskampe i britisk historie.

»Jeg var med på Rupert Murdochs team, som planlagde og gennemførte flytningen af aviserne fra Fleet Street til Wapping,« fortæller David Montgomery.

Fleet Street er englændernes historiske avisgade, og Wapping er en flække af en bydel i Østlondon, hvor Murdoch i hemmelighed havde planlagt en ny medieby i efteråret 1985. En medieby uden typografer. Da det nye trykkeri- og redaktionspalads rejste sig i højden, spurgte man, hvad hensigten var.

»Vi skal lancere en ny aftenavis – London Post,« var Murdochs forklaring. De ansatte slog sig til tåls med det.

Bang! Januar 1986 blev fire store aviser flyttet til Wapping i en kæmpeoperation.

»Denne revolution fjernede fagforeningernes dominans og øgede min avis' lønsomhed fra 500.000 pund om året til 25 millioner pund,« fortæller Montgomery.

'Min avis' var News of The World, en af fire britiske aviser, som australieren Murdoch ejede. Montgomery var redaktør for den mest sladderprægede. Og som koncerndirektør for News Group Newspapers, Murdochs holdingselskab for britiske aviser, var han våbendrager i slaget ved Wapping.

»Jeg så politiet banke løs på almindelige, hæderlige fagforeningsfolk, som om det var borgerkrig,« har Brenda Dean, som ledede de kontoransatte i kampen, senere fortalt.

6.000 strejkede, og næsten lige så mange demonstrerede. Politiet arresterede 1.300, og 400 politifolk måtte på sygehuset. En fagforeningsmand blev ifølge Dean dræbt 'af en af Murdochs lastbiler'.

Strejken varede i over et år med barrikader, daglige protester og opfordringer til at boykotte aviserne News of the World, the Sun, the Sunday Times og The Times.

Slutresultat: 5.500 opsagte typografer. De fleste uden løn i opsigelsesperioden. Tømte strejkekasser og fagforeninger på randen af konkurs.

Samtidig: Ikke én avisudgave blev berørt, og lønsomheden gik op. Montgomerys avis – News of The World – øgede oplaget fra 4,7 millioner om dagen til 5 millioner, oplyser han selv.

Kampen mod trykkeriarbejderne var kun opvarmning. Rupert Murdochs konkurrent Robert Maxwells medieimperium var i 1991 ved at bryde sammen efter ejerens mystiske drukneulykke. Maxwell efterlod en hob af spørgsmål og en rådvild bestyrelsesformand, Lord Hollick.

Hollick behøvede nogen, som havde stået gennem en storm før, for afskedigelser var givet på forhånd. Der var en oplagt kandidat: David Montgomery, som forlod Rupert Murdoch og blev ansat som oprydder i Maxwells skrantende imperium.

Hvordan vurderer du din egen indsats i redningsarbejdet efter Maxwells død?

»Det var spørgsmålet, hvorvidt Mirror Group overhovedet kunne genopstå med en identitet og kultur, som var noget værd. Og det var ikke bare kulturen, han havde ødelagt. Han havde tømt pensionskassen for 400 millioner pund. Vi kæmpede med bankerne i månedsvis. Men vi reddede selskabet, fik det børsnoteret igen og betalte hver en penny tilbage af drænet på pensionspengene,« siger Montgomery.

Montgomery mødte Orkla-ledere og ansatte i Oslo i juli måned. Nordireren talte med norsk og dansk presse: Der var konkrete løfter om at bevare aviserne som kvalitetsprodukter med redaktionel frihed, men også vage antydninger om besparelser.

Et spørgsmål fra journalisterne om Maxwell får Montgomery til at fare i flint.

»Maxwell var en skammelig udgiver. Det påvirker ens egen opfattelse af, hvordan pressen bør drives,« siger Montgomery og forklarer, at Maxwell i 1980erne tilbød ham at blive redaktør på Daily Mirror.

Montgomery var da redaktør for bladet Today, der havde en femtedel af Daily Mirrors oplag, og Maxwell ville give ham dobbelt så høj løn og to firmabiler. Da Maxwell også lovede ham fuldstændig redaktionel frihed, bestemte Montgomery sig for at sige nej. Først efter Maxwells død blev han ansat i Mirror Group.

»Det var oplagt, at han ikke talte sandt,« siger Montgomery.

Problemet for folk i Orkla Media er, at Montgomery heller ikke nødvendigvis taler sandt.

»Jeg er ikke blevet sagsøgt,« siger Richard Stott. Han har skrevet meget kritisk om Montgomery. Bogen 'Dogs and Lampposts' fra 2002 skildrer det, han kalder etnisk udrensning i Mirror, da Montgomery var chef mellem 1992 og 1999. Richard Stott var selv redaktør fra 1991 til 1992.

Har du nogen råd til Orkla Media-ansatte nu?

»Hans entre vil koste en del arbejdspladser,« siger Stott.

»Du finder alle svarene i min bog.«

"Montgomery ignorerede suverænt egne løf-ter og udviste en brutalitet så nådesløs, at det var uhørt selv efter Fleet Streets blodbestænke-de og dobbeltmoralske standarder," skriver Stott. Hans afskedigelse var den første markante i Mirror under Montgomery.

»Jeg vil hellere voldtages af et syfilis-inficeret næsehorn end arbejde en dag mere med den mand,« siger en tidligere Mirror-leder.

Kritikere påpeger, at oplagsfaldet for den største avis i Mirror-gruppen, Daily Mirror, accelererede under Montgomery. Fra 1993 til 1998 mistede avisen 400.000 købere og endte på 2,3 millioner. Montgomery peger på priskrig som forklaring. Ifølge Montgomery gennemførte Mirror opkøb og øgede indtjeningen til 20 procent i landsaviserne og næsten 30 procent i de skotske aviser.

»Markedsværdien var bare 230 millioner pund, da jeg tog over, og selskabet blev solgt for 1,65 milliarder pund, da jeg forlod det,« opsummerer Montgomery.

Montgomery havde også sine fans trods de benhårde sparerunder.

"En af cheferne i Mirror betalte sin samlever 80.000 pund om året i honorar for illustrationer. Der var grotesk meget sløseri før Montgomery," skriver Richard Holledge, tidligere featureredaktør.

"Mange er imponerede over det lederskab, han udviste som redaktør på Today, hvor han arbejdede hårdere end de fleste, var totalt fokuseret og fik det bedste frem i sine ansatte."

Holledge medgiver dog, at udskiftningerne var for mange. Lord Hollick, der ansatte Montgomery, fælder en hård dom.

"Jeg følte, at Davids tilgang var unødigt brutal … Han prøvede at fjerne de folk, som havde en uafhængig indstilling … og som sagde deres mening."

Stott beskriver løftebruddene i detaljer. Han refererer til Montgomerys første dag som kon-cernchef: "Redaktørernes frihed bliver bevaret … der foreligger ingen planer om nedlæggelser af job … vi skal skabe de bedste vilkår for, at journalistikken vil blomstre … alle redaktører forbliver i deres stillinger."

Facit blev hundreder af opsagte journalister og flere redaktørudskiftninger end noget andet sted i britisk presse. Og selv ikke velvilligt indstillede ansatte vil hævde, at journalistikken 'blomstrede'.

Hvad adskiller dig som gammel journalist fra andre potentielle ledere af 'det nye Orkla Media'?

»Man skal være avismand for at påskønne, at ingenting dur, når produktet ikke dur. Hvis journalistikken ikke er god, kan alverdens markedsføring eller smarte tiltag ikke skabe succes,« svarer Montgomery.

Tilbage står spørgmålet: Hvad er god journalistik for ham?

LIVE TV ville nok ikke have slået an i hverken Norge eller Danmark. Når nyhedsoplæseren fortalte om problemer på Balkan, stod nyhedskaninen bag ham og vendte tommelen nedad. Vejret blev fremlagt på såkaldt hördi-gördi-sprog i Storbritannien, opkaldt efter den svenske koks mumlen i Muppet Show. Finansnyhederne blev læst op af en kvinde, der langsomt strippede. Og topløs dart dominerede sportsudsendelserne.

Montgomery var bestyrelsesformand i LIVE TV, som blev startet i 1991.

»Vi solgte med fortjeneste på et tidligt tidspunkt, da jeg fik jobbet som koncernchef i Mirror-koncernen,« siger Montgomery.

CVet viser en imponerende journalistisk karriere. Den spinkle journalistspire tog en bachelorgrad i historie og statsvidenskab ved Queen's University i Belfast. Han arbejdede på studenteravisen og skrev eksamensopgave om britiske avisers ophav.

30 år senere vendte han tilbage for at købe verdens ældste engelsksprogede avis,
The Belfast News Letter, og verdens
næstældste engelsksprogede avis, The Derry Journal.

I mellemtiden havde han været nyhedschef på The Sun og assisterende redaktør på søndagsavisen People. Han havde irriteret mange mennesker ved at blive håndplukket af Murdoch til stillingen som redaktør for News of The World, for hans CV var på det tidspunkt beskedent.

Dengang begyndte Montgomery virkelig at tjene penge. Og lave rappe nyheder.

»Han stjæler som en ravn,« siger tidligere billedredaktør på Daily Mirror Paul Venskunas.

»Han var en helt ok journalist. Men da han blev redaktør, tog han sager fra andre aviser og trykte dem på ny uden at tjekke fakta eller gøre mere. Han lavede billig og enkel journalistik,« siger Venskunas.

Billedchefen opsummerer forløbene.

»Mange af aviserne trængte til nedskæringer. Men han skar for meget og for hårdt, og journalistikken endte som affald. Jeg tipper på, at han vil bruge mange flere freelancere på Orkla-aviserne.«De kan protestere, så meget de vil i Orkla Media. Venskunas er sikker på, at Montgomery vinder:

»En af hans store styrker – og svagheder – er hans totale selvtillid. Han tager aldrig fejl og kan ikke lide at blive modsagt. Det er en god egenskab, når du skal lede tropperne, men du bliver jo ikke specielt modtagelig for indvendinger.«

—————–

Memo

Artiklens forfatter, Kristine Moody, er redaktør på det nye norske magasin Memo. Det journalistisk ambitiøse nyhedsmagasin fokuserer på indenrigs- og udenrigspolitik, økonomi og kultur og udgives af koncernen Avishuset Dagbladet. Kristine Moody har til artiklen interviewet David Montgomery mundtligt og skrifligt.

————————

 

Rupert Murdoch

Amerikansk bladudgiver og mediemagnat født i Australien i 1931. Ejer medieimperiet News Corporation, der blandt andet omfatter de britiske aviser The Sun, News of fhe World, The Times samt en stribe amerikanske aviser og magasiner. Senest har han købt netmedier til milliarder for at forvandle sin forretning til et 'globalt digitalt kraftværk'.

Robert Maxwell

Britisk mediemogul født i Tjekkiet 1923. Robert Maxwell kontrollerede blandt andet avisgruppen Mirror, der udgiver en af de største britiske tabloid-aviser, Daily Mirror. Imperiet voksede i 1970erne og 1980erne, men løb ind i pengeproblemer. Derfor misbrugte mediemogulen sine medarbejderes pensionsfond til at købe aktier i egne selskaber for at holde dem kørende. Robert Maxwell druknede fra sin luksusyacht ud for De Kanariske Øer i 1991. Det blev aldrig opklaret, om det var en ulykke eller et selvmord.

David Montgomery

Britisk mediemagnat født i Belfast i 1948. David Montgomery begyndte sin journalistiske karriere i 1973 på Robert Maxwells tabloid, Daily Mirror. Han blev i 1980 redaktionschef for Rupert Murdochs tabloid, The Sun, og fra 1985 kunne han kalde sig redaktør på News of the World. Efter Maxwells mystiske død i 1991 blev David Montgomery udnævnt til administrerende direktør og oprydder i Maxwells avisgruppe Mirror. Han forlod Mirror-gruppen i 1999 og blev administrerende direktør i Mecom året efter. Fra i år kontrollerer Mecom norske Orkla Media og dermed også Det Berlingske Officin.

Læs også:
Officinet sat bagud
Ingen blodpøl – bare grå hverdag
Lederen:Kære David Montgomery

 

 

Kommentarer
0

Husk at skrive dit fulde navn og en gyldig mail-adresse i felterne ovenfor, ellers vil din kommentar blive fjernet. Du kan se Journalistens regler for kommentarer her.
Tak fordi du deltager i debatten!

keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen