search

Monty købte norske aviser for dyrt

Mecom-chefen David Montgomery har måttet barbere værdien af de norske aviser med mere end 1,3 mia. kroner. Det vidner om, at Mecom i sin tid købte alt for dyrt op, siger medieanalytiker til Dagens Næringsliv.

Mecom-chefen David Montgomery har måttet barbere værdien af de norske aviser med mere end 1,3 mia. kroner. Det vidner om, at Mecom i sin tid købte alt for dyrt op, siger medieanalytiker til Dagens Næringsliv.

Ifølge den norske finansavis betalte David Montgomery alt for meget i sin tid, da det britiske investeringsselskab Mecom Group købte hele den norske aviskoncern Edda Media.

I et interview til Dagens Næringsliv giver medieanalytiker Henrik Schultz fra Argo Securities således udtryk for, at David Montgomery burde have betalt langt mindre.

"Udsigterne for Edda Media og selskabets resultater forsvarer ikke den høje værdi, som blev sat dengang, da Mecom købte selskabet," udtaler Henrik Schultz til Dagens Næringliv med hentydning til de store nedskrivninger Mecom senest har måttet gennemføre i dets norske aviser. 

I Mecoms årsregnskab, som blev fremlagt kort før weekenden, er Edda Media angivet til at have et negativt driftsresultat på 1,331 mia. norske kroner, mod 150 mio. kroner i 2007, skriver Kampanje.com.

Disse tal fremgik ikke af pressemeddelelsen, som Edda Media selv sendte ud om torsdagen. Men ser man nærmere på regnskabet, som DN har gjort, har Mecom Group altså indregnet goodwill-nedskrivninger og ekstraordinære omkostninger i Norge for i alt 1,349 mia. norske kroner.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen