Monty: Den klassiske avis er død

Den klassiske avismodel er død, og Berlingske og resten af Mecom-koncernen er ikke engang halvvejs i mål, hvis de skal blive bæredygtige mediehuse. Det erklærer koncernens egen ejer, David Montgomery.  

Den klassiske avismodel er død, og Berlingske og resten af Mecom-koncernen er ikke engang halvvejs i mål, hvis de skal blive bæredygtige mediehuse. Det erklærer koncernens egen ejer, David Montgomery.

Han ejer store mediehuse i både Holland, Danmark, Norge og Polen, og hans firma Mecom står bag udgivelsen af flere store aviser – blandt andre Berlingske Tidende, B.T. og resten af Berlingske Media.

Men den klassiske avis er et dødsdømt projekt, mener Mecom-direktør David Montgomery. Derfor er han i fuld gang med at lægge stilen om i sine mediehuse, der ud over Berlingske Media tæller hollandske Wegener, Polens største udgiver af regionale aviser og husstandsomdelte gratisaviser, og Edda Media, der er Norges næststørste udgiver af regionale aviser.

Men mediehusene har lang vej endnu, mener Montgomery.

»Jeg tror ikke engang, vi er nået halvvejs endnu, hvad angår at skabe en moderne medievirksomhed. Vi har stadig en række gammeldags vaner fra de trykte medier, som vi gradvist vil tynde ud i i løbet af få år,« siger han i et interview med Financial Times i dag.

Ifølge Financial Times er det Mecom-koncernens overordnede strategi at skære ned på udgifterne, mens de vil hente mange flere penge på deres online-indhold.

Montgomery erklærer nemlig den klassiske avismodel for død.

»Avisforretningen i vores virksomhed går igennem en betydelig forandring, og meget af det handler om at erkende, at den historiske prismodel for aviser ikke er bæredygtig,« siger han til Financial Times.

Interviewet kommer i kølvandet på et positivt regnskab for både Mecom-koncernen som helhed og Berlingske Media her i Danmark. Regnskabet blev offentliggjort i går onsdag, og Berlingske Media har blandt andet opnået et positivt driftsresultat (EBITDA) på knap 73 millioner kroner i årets første halvdel. Det er 66 millioner kroner mere end sidste år – altså en tidobling.

På europæisk plan har Mecom klaret sig godt i alle lande, skrev Business.dk i går.

0 Kommentarer