Montgomery svinger giftekniven

Samarbejde. Urban i Århus flytter ind hos Århus Stiftstidende. I København rykker Berlingske Nyhedsmagasin sammen med Berlingske Business-redaktionen, og Metropol Online, der stod for Berlingskes hjemmesider, gifter sig med koncernens it-afdeling.På B.T. røg tre medarbejdere og to chefer, heriblandt chefredaktør Erik Meier Carlsen, som takkede nej til tjansen som politisk kommentator, når han ikke længere kunne være del af ledelsen.

Samarbejde. Urban i Århus flytter ind hos Århus Stiftstidende. I København rykker Berlingske Nyhedsmagasin sammen med Berlingske Business-redaktionen, og Metropol Online, der stod for Berlingskes hjemmesider, gifter sig med koncernens it-afdeling.

På B.T. røg tre medarbejdere og to chefer, heriblandt chefredaktør Erik Meier Carlsen, som takkede nej til tjansen som politisk kommentator, når han ikke længere kunne være del af ledelsen.

De seneste begivenheder i Berlingske-koncernen viser, at sparekniven hos den nye ejer, David Montgomery, har dobbeltæg.

Den ene side skærer ned ved at slanke og undgå dobbeltfunktioner, som når annoncesælgere fra Urban i Århus og Århus Stiftstidende har kæmpet om at sælge annoncer på det samme marked.

Den anden side af kniven lader medier, der arbejder inden for samme områder, indgå ægteskaber. Så koncernen hurtigere og med større styrke kan lancere nye medier og tiltag.

Koncernchef Lasse Bolander forklarer, at planen er at skabe et enhedsselskab og opløse koncernens mange aktieselskaber.

»Vi øger samarbejdet og reducerer antallet af juridiske enheder. Dermed sparer vi penge og afbureaukratiserer. Vi ønsker at blive mere fleksible ligesom magasinbranchen, der hurtigt skaber nye medier, hvis læserne ønsker det, og lukker dem igen, hvis der ikke er et marked,« siger Lasse Bolander.

Han henviser til lanceringen af Dato, hvor Berlingske på 160 timer fik en ny avis på gaden ved at trække på medarbejdere i hele koncernen.

På Århus Stiftstidende ser chefredaktør Per Westergård mange fordele i giftermålet, når seks journalister og syv annoncesælgere fra Urban flytter ind hos Stiften i februar-marts. Han erkender også en vis risiko.

»Urban får meget mere lokalstof, men vi skal passe på, hvordan vi integrerer stoffet. Hvis vi bruger for meget stof fra Århus Stiftstidende, kvæler vi Urbans integritet, og hvis vi ikke bruger særlig meget, får vi ikke nok ud af samarbejdet. Løsningen kan blive versionerede artikler,« siger Per Westergård.

Lasse Bolander erkender faren for, at aviserne bliver for ens, når de flytter sammen.

»Jeg er meget opmærksom på, at vi skal have distinkte produkter og ikke blande det hele sammen. Men jeg vil også gerne teste, hvor grænsen mellem samarbejde og særpræg går,« siger Lasse Bolander.

Ifølge Journalistens oplysninger kan et af de næste skridt blive, at De Bergske Blade og Århus Stiftstidende indgår et tættere samarbejde og får fælles redaktør.

»Det har jeg ingen kommentarer til,« siger Lasse Bolander.

0 Kommentarer