Ejer af Mecom, David Montgomery, har skudt et omstruktureringsprojekt i gang på Århus Stiftstidende under navnet 'From zero to hero'. Anledningen er at avisens hjemmeside stiften.dk nu skal være et mønstersite til efterfølgelse indenfor koncernen.
I den forbindelse besøger David Montgomery i dag Århus Stiftstidende for at indvie et såkaldt newsroom, der er en fusion af redaktionerne på Århus Stiftstidende, stiften.dk og Urban.
De skal nu arbejde sammen om både hjemmeside og de to aviser.
Navnet 'From zero to hero' er noget Montgomery selv har fundet på, fortæller administrerende direktør fra Århus Stiftstidende Per Westergård
"Det kan man jo grine af, men jeg synes ikke, det er en skam at være et nul, hvis man er på vej til at blive en helt," siger Per Westergård.
Avisen vil få hjælp fra Mecoms folk i Oslo til den store net-satsning.
"Det handler meget om, at vi nu får mulighed for at realisere nogle af de ideer, vi selv har haft længe," siger Per Westergård.
De første synlige tegn på de nye tider kommer i dag. Avisen har samlet alle journalisterne på anden sal i avisens bygning i Århus. Deriblandt syv journalister fra Urban.
"Puljen af journalister leverer i fællesskab indhold til alle tre medier, og Montgomery kommer i dag og klipper snoren over til vores nye newsroom," fortæller Per Westergård.
– Per Westergård, hvornår ser vi ændringerne på nettet?
"Forhåbentligt kommer der allerede i dag flere artikler skrevet til nettet. For fra i dag er alle journalister i huset flermediale og en del af onlineuniverset. Så fra i dag og i ugerne frem, vil du se en langsomt voksende produktion af selvstændigt redaktionelt input til nettet."
– Bliver resultatet flere nethistorier?
"Langt, langt flere. Vi kommer til at se en femdobling af de originale nethistorier ret hurtigt."
– En femdobling. Følger der resurser med. Penge og medarbejdere?
"Der følger penge med, hvis der skal købes teknisk udstyr. Jeg vil ikke udelukke, at der kan være stillinger i det. Men det er ikke sikkert. For her i huset tror vi på, at når vi puljer kræfterne på tværs, giver det simpelthen et overskud af muligheder."
– Betyder alt det her, at medarbejderne kommer til at løbe hurtigere?
"Min opfattelse er, at medarbejder løber hurtigt allerede. Men journalister i dag vil jo gerne styrke deres kompetencer, og der er formidling til online en del af det. Jeg oplever en næsten utålmodig trippen for at komme i gang med det her fra medarbejdernes side."
– Men en femdobling af netartikler vil vel betyde, at folk skal skrive mere, når I ikke ansætter flere?
"Folk skal arbejde på en anden måde. Vi lægger meget vægt på at meget af det, der kommer på nettet er ultra – næsten telegramagtigt – kort."
– Men fra zero til hero. Er medarbejdernes, fx på den gamle onlineredaktion, tilfredse med, at de kun er nuller, som det ser ud nu?
"Ja, det tror jeg. Simpelthen fordi onlineredaktionen var frustrerede over, at de ikke havde ressourcer nok, og den opbakning fra printdelen, der skulle til for at lave en netside, der var så god, som man gerne ville. Man har jo længe sukket efter, at der blev slået hul ind til printjournalisterne, så der virkelig kunne komme noget volumen i det, vi tilbyder til nettet."
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.