search

Mojo-journalistik er en smutvej til virkeligheden

En massiv satsning på rullende redaktioner - såkaldte nyhedspatruljer - har bragt Politikens Lokalaviser tættere på læserne. Men ikke helt nok, så nu skal den mobile journalistik sættes på vagtplanen.

En massiv satsning på rullende redaktioner – såkaldte nyhedspatruljer – har bragt Politikens Lokalaviser tættere på læserne. Men ikke helt nok, så nu skal den mobile journalistik sættes på vagtplanen.

Journalister og fotografer på Politikens Lokalaviser har pligt til at undre sig.

I forbindelse med de omtrent 70 avisers overgang til web first-strategi er 14 mediecentre i Danmark og 10 i Sverige blevet udstyret med en nyhedspatrulje-varevogn. Bilen indeholder ud over to medarbejdere  et kamera, et videokamera samt computer med mobil opkobling, så man kan sende direkte hjem.

De to medarbejdere skal studse over meget af det, de ser, fra ødelagte buslæskure til nye butikker. Og så skal de ikke mindst bremse op og tale med borgerne.
Historien om Manden i Salpetermosen er et godt eksempel på, hvad der kan komme ud af den tilgang, mener chefredaktør Steen Trolle fra Hillerød Posten. Indledningen på historien lyder: 'Ove Eskildsen har opbygget et særpræget paradis for sig selv og sine dyr på Favrholms gamle jorde'.

»To journalister kører rundt og kommer til et sted, de aldrig har været før i Hillerød. En mand har bygget en hel lille miniby op – eller en slags minilandbrug. Selv dem, der havde været på redaktionen i 40 år, havde aldrig hørt om stedet før, og så lavede vi historien,« forklarer Steen Trolle.

Journalist Tim Panduro, der skrev historien om manden i Salpetermosen, ville med egne ord blive vanvittig, hvis han kun skulle lave Mojo.

»Så ville der jo gå Familiejournalen i den. Men det er godt til at komme ud af kontoret og have øjnene med sig. Det er en god afveksling til de hårde politiske historier, men der skal være begge dele. Og så skal der jo også være tid til at få skrevet de mange små historier, når man kommer hjem til de kimende telefoner«, siger Tim Panduro. 

Nyhedspatruljebilerne blev indført i forbindelse med, at Politikens Lokalaviser sidste år som mange andre medier satsede på en web first-strategi.
»Det er så værdifuldt, at vi burde have gjort det uanset vores webkoncept. Vi havde brug for at revitalisere journalistikken, fordi for meget journalistik blev lavet ved skrivebordet med fokus på rådhuset. Specielt nu, hvor rådhuset er kommet længere væk fra borgerne med den nye kommunalreform,« siger Steen Trolle.

På en enkelt kørsel – når man alligevel er ude til en fast opgave – kan man samle op til seks-otte små og store historier op, mener redaktøren. Men bilerne holder for meget stille.
»Nu skal vi have vagtordninger og mere præcise krav til, hvad der skal laves på en nyhedspatrulje,« siger Steen Trolle.

Hvis du er på Facebook, kan du se nyhedspatruljebilen her.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen