Lotte Freddie, Uffe Buchard og Frederik Bjerregaard spotter tendenserne. De er Danmarks mest magtfulde modejournalister, viser en rundspørge blandt 43 danske trendsættere.
MODE. Navnet er Lotte Freddie. Hun har været synonym med dansk mode i en menneskealder, først på Berlingske Tidende, siden på Børsen. Mens de fleste andre i Lotte Freddies generation er gået på efterløn og pension, sidder hun tungt på tronen.
Journalisten har spurgt 43 af modebranchens vigtigste journalister, fotografer, designere og repræsentanter for model- og PR-bureauer om, hvilken modejournalist der har størst indflydelse i Danmark.
Lotte Freddie indtager en klar førsteplads i rundspørgen. På andenpladsen kommer Uffe Buchard, medejer af trendbureauet Style Counsel, mens chefredaktør på Cover Frederik Bjerregaard lander på en sikker tredjeplads.
»Der er mange, der prøver lykken i modebranchen, når de er unge, men rigtig mange af dem klarer den ikke i længden. Lotte Freddie knokler videre, og det betyder, at folk ser på hende med virkelig stor respekt. Mange skribenter har kun øje for, om sæsonens hippe farve er grøn eller blå. Lotte kan sætte det ind i en sammenhæng og gennemskue, hvilke tidligere bølger moden trækker på,« siger en af deltagerne i undersøgelsen.
En redaktør mener, at Lotte Freddie især er god til at nå personer uden for modens inderkreds.
»Hun har indflydelse på, hvordan Irma-medarbejderen ser ud, når hun skal til familiefest, og det har high-fashion-folkene slet ikke.«
Lotte Freddie er kendt for, at hun godt kan lide modetøj med knald på, og det er da heller ikke alle i branchen, der deler hendes smag. Den 72årige moderedaktør rammer heller ikke plet i sine forudsigelser hver gang, lyder en vurdering.
»Men hun er det tætteste, vi kommer på en kvalitetsjournalist, der henvender sig til andre end in-crowden i modebranchen,« siger en PR-direktør. Og så har hun gennem Børsens spalter adgang til en målgruppe, der er interessant for designere.
MENS LOTTE FREDDIE VINDER STEMMER PÅ AT KUNNE FORMIDLE BREDT, høster Uffe Buchard på andenpladsen anerkendelse for sine evner som trendspotter. Buchard kan identificere de to-tre ting ud af en stor international kollektion, som kan gøre sig på det danske marked.
»Han er altid tre skridt foran. Han fanger tendenserne, før de er blevet til tendenser i Danmark,« siger en moderedaktør.
Som medejer af trendbureauet Style Counsel er Uffe Buchard med til at sætte modeshows op og udgive nichemagasinet DANSK Magazine på Benjamins Forlag. Buchard skriver desuden freelance for Politiken. Dermed er han også et billede på, hvor indspist modebranchen er. Alle kender alle, og derfor har Journalisten også lovet deltagere i denne rundspørge anonymitet.
Selv om Uffe Buchard ikke er full-time modejournalist som Lotte Freddie, mener mange, at han har dansk modes skarpeste pen. I lille branche, hvor et stærkt netværk og diplomatiske evner er vejen til succes, tør Uffe Buchard være spydig og sarkastisk.
»Han skriver det, som alle andre nøjes med at tænke,« siger en tøjdesigner.
CHEFREDAKTØR FREDERIK BJERREGAARD PÅ MODEMAGASINET COVER er ifølge modebranchen den tredje mest indflydelsesrige. Frederik Bjerregaard bliver kaldt en dygtig formidler og international trendspotter. Frederik Bjerregaards gode internationale kontakter giver ham adgang til førstehåndsviden om kommende trends.
»Han er kvik i hovedet og skriver godt. Derfor lytter mange til ham, og Cover-redaktionen bliver af mange betragtet som helt igennem toneangivende,« siger en modefotograf.
RUNDSPØRGEN VISER, AT MODEVERDENENS JETSET ER FORBLØFFENDE ENIG om, hvem der tilhører toppen af dansk modejournalistik. Og toppen er lille. De tre får til sammen over 70 procent af stemmerne.
Medlemskab af modejournalistikkens inderkreds tildeles sjældent på livstid. For eksempel har ingen stemt på 90er-ikonet, blærerøven og tidligere moderedaktør på Euroman, Mads Christensen. I branchen er holdningen, at han gør det udmærket som talende vandfald i radioprogrammer, events og samtalebøger – og som modediktator i SE og HØR. Men hans tid som orakel er forbi. Heller ikke 80ernes store modefortolker Lennart Raaholdt (ham med hestehalen) har fået nogen stemmer.
1. Lotte Freddie, moderedaktør, Dagbladet Børsen
2. Uffe Buchard, medejer af trendbureauet Style Counsel
3. Frederik Bjerregaard, chefredaktør, Cover
Reseach: Mikkel Arre
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.