”I denne uge er @mortenoestergaard og jeg på tur rundt i Europa, for at opleve de ting, os unge kan frygte ift. vores fremtid – bla. retten til at kunne være os selv.”
Sådan starter et af de opslag på Instagram, som den danske blogger og Youtube-stjerne Julia Sofia Aastrup lavede i sidste uge. Som det også fremgår, er opslaget en reklame for Europa-Nævnet og Radikale Venstre.
”Vi har valgt at bruge influenter for at få det europæiske fællesskab mere i øjenhøjde med de unge. Ligesom alle andre har vi svært ved at nå ud til nye målgrupper,” forklarer Lars Beer Nielsen, der er sekretariatschef i Radikale Venstre.
Julia Sofia Aastrup har bloggen noblenordic.dk om makeup og mode. Derudover tager hun ifølge Radikale Venstre også tunge emner op og deler blandt andet ud af sine egne erfaringer som biseksuel. På spørgsmålet om, hvorfor Radikale Venstre har valgt netop hende, svarer Lars Beer Nielsen:
”Vi har bare ønsket et ungt menneske, som kan få EU i øjenhøjde med den yngre målgruppe. Og hun er topprofessionel.”
Opdrag: Tænk i andet end avisannoncer
Som Mandag Morgen skrev i søndags, flirter flere partier med Youtube-stjerner i jagten på unge vælgere. Radikale Venstres sekretariatschef forklarer, at deres samarbejde med Julia Sofia Aastrup er en oplysningskampagne for Europa-Nævnet. Og det er ikke første gang, partiet laver sådan én.
”Sidste år brugte vi en youtuber, der hedder Johan, som vi sendte på interrailtur rundt i EU for at sætte fokus på det grænseløse fællesskab,” siger Lars Beer Nielsen.
Han fortæller, at Europa-Nævnet begge år har givet Radikale Venstre det opdrag, at de skal bruge nye metoder og tænke i andet end avisannoncer.
”Vi har før lavet masser af avisannoncer, som folk bladrer lige forbi. Men sidste år fik vi over 1 million eksponeringer på Facebook og over 100.000 visninger af Johans film på Youtube,” siger Lars Beer Nielsen og tilføjer, at kampagnen desuden udløste en flot anmeldelse på K-Forum.
Grænserne ændrer sig hele tiden
Også Europa-Nævnet gav en god tilbagemelding på sidste års kampagne, fortæller sekretariatschefen. Alligevel valgte nævnet ikke at støtte Radikale Venstre med det fulde beløb for kampagnen.
”De skriver i afgørelsen, at der var for lidt om EU’s institutioner i kampagnen. Vi kunne sagtens have kørt noget mere sikkert. Men unge mennesker tænder bare ikke på mænd i jakkesæt i Bruxelles. Så vi bliver nødt til at få dem i tale på andre måder,” siger Lars Beer Nielsen.
Han afviser at oplyse, hvad Julia Sofia har fået for sit arbejde. Julia Sofia Aastrup selv er ikke vendt tilbage på Journalistens henvendelser om, hvorfor hun har valgt at indgå samarbejde med Radikale Venstre.
Lars Beer Nielsen fortæller desuden, at Radikale Venstre ikke har brugt influencers i andre sammenhænge.
”Partipolitik er lidt en anden boldgade,” siger han.
Kunne man ikke også bruge influencers der?
”Jo, måske. I efteråret har vi jo også lavet stand-up med Morten Østergaard i stedet for klassiske debatmøder. Så grænserne for, hvad man kan, ændrer sig jo hele tiden,” siger Lars Beer Nielsen og understreger:
”Det afgørende for os er, at det er ordentligt varedeklareret. Så dem i den anden ende ved, at det er et stykke oplysningskampagnearbejde, de ser.”
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.