Da danskerne denne sommer skulle følge med i cykelløbet Tour de France, kiggede de langt oftere på mobilen end på internettet.
TV 2 dækkede årets Tour de France på både tv og web. Men det blev deres applikation til smartphones, der løb med det meste af opmærksomheden. Med applikationen kunne mobilbrugere se liveopdateringer fra alle etaperne. Applikationen blev besøgt over syv millioner gange – langt mere end TV 2's hjemmeside for Tour de France. Det skriver Business.dk.
TV 2 har også i de foregående år forsøgt sig med at bruge programmer til smartphones til at dække Tour de France, men i år har forsøget været en kæmpe succes. Mobile Manager for TV 2 Jan Hoffmann mener, at det handler om, at netop Tour de France egner sig exceptionelt godt til en applikation til smartphones.
»Her har man en event, der strækker sig over en del timer om dagen med masser af opdateringer og oversigter, som vi kan levere via vores Tour-redaktion. Men appens store popularitet har alligevel overrasket os. Sidste år blev vores app downloadet 56.000 gange, i år havde vi håbet på 100.000, men appen blev hentet 140.000 gange,« siger Jan Hoffmann til Business.dk.
Mange af de store mediehuse kigger blandt andet mod applikationsmarkedet, når de skal pege på en indtjeningskilde i fremtiden. Og markedet er i kraftig vækst i disse år, lyder det fra Foreningen af Danske Interaktive Medier.
»Vi har endnu ikke klare, sammenlignelige tal for udviklingen, simpelthen fordi apps fortsat er et relativt nyt fænomen. Men det generelle indtryk er klart, at apps-trafikken vokser markant. Når vi taler med store medieudbydere som DR, TV 2 og JP/Politiken, er meldingen, at brugen af apps eksploderer i øjeblikket,« siger analysechef hos FDIM Allan Sørensen til Business.dk.
0 Kommentarer
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.