Nyhedsoverblik

data_usage
chevron_left
chevron_right
11:32 06.03.2023 Sebastian Goos

Ministerie får aktindsigt-kritik af Ombudsmanden

Ministerie får aktindsigt-kritik af Ombudsmanden

Emil Helms/Ritzau Scanpix

Folketingets Ombudsmand konstaterer i en ny undersøgelse, at sagsbehandlingstiden for aktindsigtssager i Transportministeriet er steget markant.

Fra 2021 er ministeriet gået fra i gennemsnit at bruge cirka 12 arbejdsdage på at behandle aktindsigtsanmodninger til cirka 23 arbejdsdage i 2022. I forhold til aktindsigtssager efter miljøoplysningsloven er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i samme periode steget fra cirka 29 arbejdsdage til cirka 58.

Også ministeriets behandling af klagesager går den forkerte retning. Den er gennemsnitligt gået fra 45 arbejdsdage i 2021 til cirka 68 arbejdsdage i 2022. Ingen blev i 2022 afsluttet inden for 20 arbejdsdage, som er den frist, der lægges op til i Offentlighedsloven.

Ved årsskiftet til i år har ministeriet også haft verserende sager efter både offentlighedsloven og miljøoplysningsloven, der har været i for lang tid under behandling. I aktindsigtsanmodningerne var den gennemsnitlige foreløbige sagsbehandlingstid cirka 67 arbejdsdage, og i klagesagerne var den cirka 178 arbejdsdage.

”Jeg må konstatere, at Transportministeriet fortsat har store udfordringer med sagsbehandlingstiden i aktindsigtssager inden for både offentlighedsloven og miljøoplysningsloven – og at det går den forkerte vej. Det finder jeg meget beklageligt,” siger Folketingets Ombudsmand, Niels Fenger.

Transportministeriet oplyser til Ombudsmanden, at det primært skyldes et efterslæb på grund af underbemanding i kontoret, der behandler sagerne. Ministeriet forventer, at man kan forbedre sagsbehandlingstiderne væsentligt i år.

 

SENESTE NYT

Flere nyheder