Erhvervsminister Morten Bødskov er ”overbevist” om, at markedsføringsloven bliver strammet efter mulige lovbrud blandt influencere. Ólafur Steinar Rye Gestsson/Ritzau Scanpix
Danske influencere skal sætte sig bedre ind i markedsføringsloven, så de blandt andet kan overholde regler for reklame, mener en ”dybt bekymret” erhvervsminister, Morten Bødskov (S).
”Noget af det her indhold er fuldkommen uden for skiven, og det går ikke, at vores børn og unge skal udsættes for det. Derfor vil jeg gerne sende en klar advarsel til de her influencere, som har et stort ansvar. De sociale medier er ikke et slaraffenland. Området er reguleret af markedsføringsloven, og den vil jeg kraftigt opfordre influencerne til at sætte sig ind i. Hvis de ikke kan finde ud af det, får det alvorlige konsekvenser,” siger erhvervsministeren til Berlingske mandag.
Ministeren varsler ifølge mediet stramninger på området.
Udmeldingen kommer, efter at den uafhængige forbrugerorganisation Forbrugerrådet Tænk i sidste uge meddelte, at der var blevet fundet potentielle brud på markedsføringsloven hos otte kendte influencere, hvorfor forbrugerorganisationen havde sendt en anmeldelse til Forbrugerombudsmanden.
Blandt de kendte influencere finder man Lakserytteren, Morten Münster og tvillingerne Elias og Oskar Hole, kunne Berlingske skrive.
Selv om sagerne er forskellige, så har de det til fælles, at indholdet, som Forbrugerrådet Tænk mener kan være i strid med markedsføringsloven, henvender sig til børn og unge.
De fleste af anklagepunkterne i anmeldelsen drejer sig om skjult reklame, mens andre punkter handler om potentielle overtrædelser omhandlende uegnede produkter, blandt andet eksponering af hård spiritus rettet mod børn og unge.