search

Milliardær har købt Newsweek for 1 dollar

Mediekoncernen Washington Post solgte sent i aftes ugemagasinet Newsweek til den californiske milliardær Sidney Harman. Det sker efter massive økonomiske tab og omfattende læserflugt. Et stort nederlag for Washington Post, skriver Politico.com.

Mediekoncernen Washington Post solgte sent i aftes ugemagasinet Newsweek til den californiske milliardær Sidney Harman. Det sker efter massive økonomiske tab og omfattende læserflugt. Et stort nederlag for Washington Post, skriver Politico.com.

Med salget bliver der også skiftet ud på redaktørposten, som Jon Meacham hidtil har varetaget. Til gengæld fastholdes fokus på kvalitetsjournalistik – både i magasinet og på nettet, hedder det.

"I vores søgen efter en køber til Newsweek ønskede vi at finde en person, der i lige så høj grad som vi lægger vægt på vigtigheden af kvalitetsjournalistik. Og i Sidney Harman har vi fundet den person," siger direktøren for The Washington Post Company, Donald E. Graham, ifølge Politico.com.

Politico påpeger samtidig, at der er tale om et smerteligt nederlag og en stor fiasko for Donald E. Graham, som har kæmpet med magasinet i lang tid.

Da ugemagasinet blev sat til salg i maj måned, blev Graham da også citeret for, at Washington Post Company har tabt millionbebløb på bladet de seneste to år, og at det ikke var muligt at se nogen udvej.

Alene sidste år tabte magasinet mere end 28 mio. dollar – godt 159 mio. kroner.

Og ifølge flere kilder er Newsweek da også blevet handlet for et ganske lille beløb, skriver Newsweek. Britiske the Guardian nævner, at den reelle salgspris blot har været 1 dollar.

Den 91-årige Sidney Harman, der har tjent sin formue via Harman International Industries, som blandt andet fremstiller dyre hi-fi produkter, har lovet at beholde de fleste af ugemagasinets 350 ansatte, oplyser kilder ifølge Politico.com.

Selv sagde han følgende til medarbejderne, da han i aftes mødte dem på redaktionen:

"This microphone is the only thing I plan to cut down to size."

Hvorefter han tilføjede:

"I hope this will be the last day anyone hears me referred to as owner. It makes me cringe. We are all owners, and that starts with ownership of this legacy, and that is a big damn thing to own."

Selve avisen The Washington Post har i øvrigt også tabt læsere og penge, men moderselskabet klarer sig bedre end de fleste – blandt andet takket være indtægter fra dets kabelselskab og en række undervisningsmaterialer.

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen