Per Mikael: Nye aftaler på vej

Det nye samarbejde mellem Metro International og Schibsted er blot begyndelsen på flere nye aftaler, siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk. Frankrig og Spanien står først for. Men også online vil der ske ting. (opdateret)
19.05.2008 · 10:00

Det nye samarbejde mellem Metro International og Schibsted er blot begyndelsen på flere nye aftaler, siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk. Frankrig og Spanien står først for. Men også online vil der ske ting. (opdateret)

Dagens delvise salg af Metro Sverige til norske Schibsted er blot begyndelsen på en ny omfattende konsolideringsperiode på det europæiske mediemarked. Det forudser koncernchef i Metro International Per Mikael Jensen forud for dagens pressemøde i Stockholm om giganthandelen til 350 mio. svenske kr.

Over for Journalisten.dk erklærer han, at de seneste års mange lanceringer af nye gratisaviser i Europa er ved at være slut. I stedet vil vi se flere samarbejdsaftaler, lukninger og salg, som netop dagens aftale mellem Metro International og Schibsted:

»Jeg tror på, at på en del markeder i Europa - men også i Asien - vil det være unaturligt, hvis der ikke kommer en konsolidering af gratisavismarkedet. Det vil være i form af partnerskaber, lunkninger og lignende. Der er mange muligheder og modeller,« siger Per Mikael Jensen og tilføjer:

»Her i de seneste år har man jo haft fornemmelsen af, at alle ville have en gratisavis. Det var, som om at alle mediehuse skulle lancere deres egen udgave. Men den slags har jo sin levetid. Og der er vi kommet til en vending nu.«

Konkret forudser han, at Metro International sammen med Schibsted inden længe vil indlede lignende samarbejder i både Frankrig og Spanien.

»Schibsted driver jo gratisaviser i Frakrig og Spanien (20 Minutos, red.), og der kan man meget vel forestille sig, at vi sætter os ned og ser på, om vi også der kan gøre noget sammen på de markeder. Men der er intet konkret endnu,« siger Per Mikael Jensen til Journalisten.dk.

Han vil samtidig ikke udelukke, at Metro-koncernen kunne finde sammen med en partner på gratisavismarkedet i Danmark, men det er slet ikke så nærliggende:

»Hvis vi skulle lave et samarbejde i Danmark med nogen, kunne jeg forestille mig mindst otte mediehuse, vi kunne samarbejde med. Men i Danmark har vi en glimrende operation, som vi er godt tilfredse med, og som klarer sig godt - om end Metro har været mindre overskudsgivende det seneste år i Danmark.«

Det ny samarbejde med Schibsted forventer Per Mikael Jensen til gengæld kun er begyndelsen på et langt større samarbejde.

»Jeg havde det første møde med Kjell Aamot i slutningen af februar (koncernchef i Schibsted, red.). Og de møder, vi har haft, har vist, at vi har en forholdsvis ens kultur i de to koncerner. Og når man laver en sådan deal, som den her, så taler man jo allerede lidt bedre sammen - end hvis man slet ikke talte sammen. Så det er da klart, at vi nu skal se på, hvordan vi yderligere kan styrke hinanden.«

Ifølge Per Mikael Jensen er det mest oplagte for de to parter at gå sammen med nye online-satsninger:

»Schibsted er et af de stærkeste huse online i Europa. Og en af de strategier, som Schibsted har haft og været gode til, var at bruge deres aviser til at promovere deres online-aktiviteter. Derfor kunne det godt være, vi kunne gøre noget sammen online. Det er helt op til os nu, om vi kan finde nogle modeller. Men hidtil er de forhandlinger, vi har ført, gået ret hurtigt. Så jeg tror, det er muligt,« siger Per Mikael Jensen og nævner web-tv som et af de områder, man nu kigger på, og hvor man vil styrke i koncernens online-strategi.

»Vi har ressourcer på det område via MTG, og Schibsted har nogle fantastiske websites med utrolige besøgstal - særligt VG.no i Norge og Aftonbladet.se i Sverige. Så det burde give nogle muligheder,« erklærer Per Mikael Jensen.

Om indtægterne fra det delvise salg af Metro Sverige til Schibsted afviser han i øvrigt, at de alene skal bruges til at dække over tab.

»De 350 mio. kr. skal bruges fornuftigt. Formålet med det hele er jo at gøre aktieejerne glade. Og så må vi se, om vi kan finde på ting og sager, der yderligere kan styrke forretningen.«

Læs også: Schibsted køber sig ind i Metro.

Kommentar

Seneste jobopslag

Ingeniøren søger dagsordensættende journalist

Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 02.04

Sjælden journalist-stilling er ledig

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 26.03

Senior Presserådgiver til KMD

KMD
Ansøgningsfrist: 15.04

Communication and Program Manager (barselsvikariat)

Unicef Danmark
Ansøgningsfrist: 01.04

Journalist til folkekirken.dk - barselsvikariat

Folkekirken.dk
Ansøgningsfrist: 26.03

Brandredaktør P1 og DR2

DR
Ansøgningsfrist: 22.03

Kommunikationschef til Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen

Københavns Kommune
Ansøgningsfrist: 31.03

Digital redaktør til Landbrugsstyrelsen

Landbrugsstyrelsen
Ansøgningsfrist: 26.03

BUPL søger en kreativ pressemedarbejder med skarpt politisk blik til vikariat

BUPL - BØRNE- OG UNGDOMSPÆDAGOGERNES LANDSFORBUND
Ansøgningsfrist: 28.03

Kommunikationschef til Red Orangutangen

Red Orangutangen
Ansøgningsfrist: 05.04

TV MIDTVEST søger kreativ og effektiv webklipper

TV MIDTVEST
Ansøgningsfrist: 15.04

Kommunikatør til A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog (AJKS)

A-kassen for Journalistik, Kommunikation og Sprog
Ansøgningsfrist: 22.03

TV2 ØSTJYLLAND søger redaktør

TV2 Østjylland
Ansøgningsfrist: 02.04

DIREKTØR - DANSK JOURNALISTFORBUND

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 07.04

SPECIALKONSULENT TIL STRATEGISK KOMMUNIKATION OG RELATIONSARBEJDE

INSTITUT FOR MENNESKERETTIGHEDER
Ansøgningsfrist: 29.03

Kommunikationsmedarbejdere

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 22.03

Magasinlayouter til Djøfbladet

DJØF
Ansøgningsfrist: 22.03

Udviklingsorienteret Financial controller

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Udviklingsorienteret økonomimedarbejder til Dansk Journalistforbund

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.03

Ansvarshavende redaktør til Uniavisen på Københavns Universitet

Københavns Universitet
Ansøgningsfrist: 19.03

Kommunikationschef

HR Navigator
Ansøgningsfrist: 01.04

Fagbladet Folkeskolen søger journalist

Fagbladet Folkeskolen
Ansøgningsfrist: 27.03