Softwaregiganten Microsoft og magasinudgiveren Benjamin har samarbejdet om lanceringen af Xbox. Forelagt ekspertkritik lover begge parter at holde sig fra skjult reklame.
LUDERJOURNALISTIK "… en babe efter eget valg, som kan fremkalde buler i bukserne på ethvert hankønsvæsen."
Så poetisk lød det, da Benjamins magasin FHM og Microsoft i foråret 2007 i fællesskab skød et halvt år langt kampagneforløb i gang for spilkonsollen Xbox 360.
Med bryster, journalistisk appel og anprisninger mikser de to parter en såkaldt advertorial.
"En advertorial er en annonce, som er skrevet og layoutet i samme redaktionelle stil som det pågældende medie," skriver Benjamin lokkende i bladet FBI, der omdeles til annoncekunder. Og administrerende direktør hos Benjamin Jan Lehrmann uddyber:
»Vores annoncører vil gerne kommunikere med vores læsere, så der skabes en winwin-situation mellem læserne og annoncører.«
Formålet med en advertorial er at overrumple læserne og de potentielle købere. Benjamin lover ligefrem annoncørerne, at en advertorial kan "trænge gennem forbrugernes perceptuelle forsvar".
Direkte adspurgt fortryder Benjamin teksten.
»Det er et skidt ordvalg at bruge. Men vi lever jo op til reglerne, som vi synes er meget klare og gode. Der skal være klar afsenderidentifikation,« siger Jan Lehrmann.
Men cirka halvdelen af de 22 sider i magasinet FHM er ikke markeret med ordet 'annonce'. Det gælder for eksempel den syv sider lange introduktion af konkurrencen, som Microsoft har leveret til FHM. Både Jan Lehrmann og juridisk direktør Nanna-Louise Linde hos Microsoft fremhæver, at de syv sider alligevel adskiller sig markant fra resten af bladet i papirkvalitet og format.
»Efter vores opfattelse er der tale om et indstik,« forklarer Nanna-Louise Linde.
Men professor og ekspert i markedsføring Roy Langer afviser den forklaring: »Et indstik skal være løst. Og de syv sider sidder fast i bladet og ligner i layout resten af bladet.«
Derpå påpeger Nanna-Louise Linde og Jan Lehrmann samstemmende, at afsenderen er tydeligt markeret – der står Xbox på første side i teksten. Men der står også FHM – side om side.
»Det er ikke godt, at der står FHM på forsiden,« erkender Jan Lehrmann.
Der er heller ikke en markering af, at det er en annonce på den fem sider lange afslutning på konkurrencen. Jan Lehrmann forklarer, at der er tale om en 'artikel' skrevet af en FHM-journalist, som har været med på den jordomrejse, der afsluttede konkurrencen.
På den baggrund er det opsigtsvækkende, at netop den 'artikel' samtidig er fremhævet i det annoncemateriale, hvor Benjamin understreger, hvor gode advertorials er til at nedbryde læsernes forsvar.
Også den 'artikel' fortryder Benjamin.
»Jeg ville ikke gøre det igen. I dag ville jeg skrive 'annonce'. Man lærer jo af sine fejl. Der er ingen tvivl om, at det ligger i en gråzone. Og der kan jeg ikke lide at ligge,« siger Jan Lehrmann.
Sagen klinger ikke godt med Microsofts værdigrundlag ’Vis integritet og vær ærlig’. Juridisk direktør Nanna-Louise Linde siger: »Microsoft har til hensigt altid at overholde gældende markedsføringsregler.«
»Men din henvendelse har naturligvis gjort indtryk, og vi vil derfor revurdere vores interne kriterier for denne type markedsføring.«
Tilbagetog er en del af hele historien om skjult markedsføring. Går den, så går den – og ellers siger vi undskyld. Det viser den række eksempler, Journalisten i løbet af 2007 har gravet frem.
Flere af dem er i dag til vurdering hos både forbrugerombudsmanden og statsadvokaten. Og Roy Langer, professor og ekspert i markedsføringsetik, mener, at Microsofts og Benjamins samarbejde må få konsekvenser.
»Etiske principper stopper tydeligvis ikke sammenblandingen af økonomiske interesser og redaktionelt stof,« siger Roy Langer, der mener, at bladudgivere må erkende, at de i dag udgiver rent kommercielle produkter.
»Lad os dog droppe illusionen og de gamle idealer om journalistisk integritet – og komme videre. Jeg er lidt rystet over at sige det. Men det er åbenbart det, medierne vil.« /
1 Kommentar
Du skal være logget ind med dit DJ-login for at kunne kommentere på artiklen.
Forstår ikke, hvorfor rubrik er vinklet på Microsoft. Det er jeg ligeglad med (og hvorfor skulle de? De har da fået præcis det, de kom efter), men i Journalisten er det interessante vel, om FHM fortryder. Det er dem, der (måske) har overskredet en grænse for journalistisk integritet og etik.