search

Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Michael Jeppesen føler sig bevidst misforstået og er foreløbig færdig med at blogge. Han kan ikke se, hvor i det danske mediebillede han skulle få frihed til at udtrykke sig efter at være blevet fjernet som blogger på Politiken.dk.

Michael Jeppesen føler sig bevidst misforstået og er foreløbig færdig med at blogge. Han kan ikke se, hvor i det danske mediebillede han skulle få frihed til at udtrykke sig efter at være blevet fjernet som blogger på Politiken.dk.

Politikens kontroversielle eks-blogger Michael Jeppesen føler sig bevidst misforstået og er godt og grundigt træt af medier som Se og Hør, BT. og Journalisten:
"Hvis man ikke forstår ironi overhovedet, så skal man holde sig fra en ironisk blog. Man læser heller ikke AT TÆNKE SIG i Politiken og tager det for pålydende", siger Michael Jeppesen.

Jeppesen blevet skubbet ud som ulønnet blogger på Politiken.dk med henvisning til, at han havde formidlet utroskabsrygter i strid med Politikens etiske retningslinier.

Jeppesens pointe er imidlertid, at han refererer BT samt Se og Hør. Derpå joker han om emnet. Det må stå tydeligt for enhver, at han ikke laver journalistiske historier baseret på research. Sådan kan hans indlæg kun læses, hvis man bevidst ønsker at misforstå bloggen, siger han til Journalisten.dk.

"Først laver Lars Løkke en kampagne, der siger, at det lysner. Så går der 14 dage og så siger han, at det sortner. Så joker jeg om, at måske talte han ikke om konjunkturerne, men om Katrine Lilleørs hvide krop. Det er muligvis en perfid joke, men det er ikke journalistik, og det må enhver kunne se. Det samme gælder, når jeg skriver, at Lene Espersen taber sine patter. Jeg kan afsløre, at hun har dem endnu. Det er ikke en journalistisk historie. Det er satire. Man skal som journalist være i ond tro for at misforstå det", siger han.

I et af de indlæg fra Michael Jeppesen, der nu er fjernet og erstattet med teksten 'Dette indlæg er fjernet. – Politikens redaktion' stod der: 'Da Lars Lykke sagde, at det lysnede, var det slet ikke konjunkturene i økonomien, han talte om, men stearinlysene, der spejlede sig i Kathrine Lilleørs hvide krop.'

Om Journalisten, BT. og Se og Hørs dækning af sagen, siger Michael Jeppesen:
'Det meste bunder i bevidste misforståelser. Det er en grim og dum medieverden. Næsten al medievirkelighed er ligeså hjernedød, som denne her. Man opfinder nyheder ved at plukke, tage ud af en sammenhæng og misforstå. Hvis Tøger Seidenfaden faktisk havde læst, hvad jeg skrev, så ville han kunne se, at jeg ironiserer over sladder frem for at skabe den. Jeg laver endda hyperlinks, så man kan se de kilder, jeg joker ud fra," siger Michael Jeppesen.

Kunstkenderen, forfatteren og bloggeren Michael Jeppesen har svært ved at se, hvor i den danske medieverden han skulle kunne blogge i fremtiden.
"Jeg er smidt ud fra Politiken og hvor skulle jeg blogge? Jeg kan ikke se mig selv på Berlingske eller Journalisten.dk. Vi er så langt fra hinanden, som man kan være. Jeg ville aldrig være et sted, hvor man ikke forstår og må bruge ironi. Jeg vil heller ikke blogge på Information, for jeg vil ikke have bloggeriet blandet sammen med det, jeg skriver om kunst," forklarer han.

"Men det var da sjovt de to måneder, det varede," tilføjer Michael Jeppesen.

Kommentarer
14
Malthe Petersen
07.06.10 11:09
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring
Utroligt at Tøger dropper Jeppesen på denne måde. Manden der selv forherliger ytringsfriheden og trykker ulovligt har ingen humor, ved ikke hvad ironi er og er fuldstændig indskrænket i sin forståelse af hvilken udtryksform en kommentator/blog kan have.
Fremhævet af Journalisten
Joachim Plaetner Kjeldsen
07.06.10 11:47
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring
Lugter lidt af, at der er gået politik i Politikens beslutninger. Svært at få øje på den røde tråd i avisens kamnp for jægerbogen og så denne her beslutning. Kunne man måske forestille sig, at der er lagt et pres (direkte eller indirekte) fra et vist ministeriums side. Bare spekulationer og ikke researchet hvis nogen skulle være i tvivl :-)
Fremhævet af Journalisten
Peter Hansen
07.06.10 13:24
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring
Jeg kunne vældig godt lide Michael Jeppesens blog, men jeg bryder mig ikke om en "journalist" som Glen Beck. Desværre minder Michael Jeppesens blog mig af og til om Glen Beck. ØV
Fremhævet af Journalisten
Henrik Jensen
07.06.10 13:46
Var det også ironi, da du skrev om Ditte Okman?

Var det også ironi, da du skrev om Ditte Okman, Michael? Dit problem er præcis, at man aldrig ved, om du lyver/digter eller forsøger at være seriøs. Altså om man kan stole på det du skriver. Det kan være meget sjovt. Men når du så kaster dig ind i en politisk kamp - som du jo åbenlyst for alle - har haft gang i (hvilket er helt fair), så er det jo som at lege med ild lige op ad dynamitlageret. Sådan er politik. Det der så får hele lortet til at springe i luften, så du ryger ud på røv og albuer, det er når du så videregiver rygter - som måske/måske ikke er løgn, så skal du forvente, at der bliver rykket på det. Stemningen vender, når man bevæger sig ned på det niveau, det burde du om nogen vide alt om.

Du siger det selv ovenfor: Det var en perfid joke. Problemet var, at du serverede det på samme måde som Ditte Okman-sagen. Så er vi tilbage ved det indledende spørgsmål. Og svaret er: Nej. I hvert fald ikke for Ditte Okman, der blev fyret. Hvordan skal vi alle sammen så vide at denne gang, der er det bare for sjovt, det du skriver?

 

Fremhævet af Journalisten
Lisbeth Clausen
07.06.10 14:12
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Hvor er Jeppesens piveri da ynkeligt, og hvor er det forudsigeligt at presse stiller mikrofon til rådighed for at høre hans tynde undskyldninger.

DR invititerede ham naturligvis straks i Deadline - Brugger synes Jeppesen er en skæg figur, sådan dejlig ironisk hele tiden ligesom ham selv, og vennerne er der jo altid plads til. Helt præcist med hvilken begrundelse skal Jeppesen sidde i det studie, når han tydeligvis spiller hans skuespil - "ej altså, jeg orker ikke engang at svare"

Åhh, Jeppesen vi synes bare allesammen du er så skæg. Og det lige meget om du skriver løgnagtig blogindlæg, antisemitiske bagsideklummer på Ekstra Bladet eller dine pseudo-intellektuelle kunstklummer.

Prøv at tage dig selv en anelse mindre højtideligt. 

 

 

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
07.06.10 15:33
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring
Er der andre end mig, som mistænker Frank Hvam eller selve gestaltningen af "Klovn" i at have taget bolig i Jeppesen. De taler med præcis samme midtjyske dialekt, bruger briller og er komiske mere eller mindre frivilligt...
Fremhævet af Journalisten
Peter Nielsen
07.06.10 17:26
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Det er en forkludret diskussion. Politiken må da selv om, hvem de vil have til at skrive for avisen - det har ikke noget med ytringsfrihed at gøre, at Jeppesen er fyret som blogger.

Bortset fra det synes jeg, at Jeppesen er en berigelse. Han kan skrive røven ud af bukserne på langt størsteparten af danske journalister. Håber han får en anden platform.

Et godt kommunikationsråd herfra, er iøvrigt, at du, Jeppesen, skal holde lidt igen med at tage imod alle invitationerne fra Deadline, o.s.v - du ender lige som alle de andre æggehoveder, der ikke har så meget andet at byde på end snak. Det synes jeg faktisk, at dit talent som skribent er stort til. 

Fremhævet af Journalisten
preben nyborg madsen
07.06.10 18:16
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Jeppesen er ikke tilfældigvis kåret med "Originalprisen 2010" af kunstavisen.com, fordi han som få i det danske medielandskab TØR, hvor andre bagsnakker.

Redaktionen motiverede valget til prisen, der kun uddeles hvert 7. år, med Jeppesens originalitet hele vejen (ned) i den danske medieverden, hvor han med fyringen på Politiken er en færdig mand. En færdig mand - til en ny begyndelse, for han skriver guddommeligt.

TILLYKKE med din stil, Jeppesen. Måtte du inspirere andre skrivejern rundt omkring i landet :-)

Fremhævet af Journalisten
Kristian Thorsen
07.06.10 19:33
Re: Var det også ironi, da du skrev om Ditte Okman?
Lad nu være med at spille dum. Selv den største idiot kan da læse, at Jeppesen laver sjov med rygter - og intet andet. Og kan man ikke læse dét mellem linjerne, trænger man vist til at få skiftet glasøjet.
Fremhævet af Journalisten
Jørgen Larsen
08.06.10 10:10
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

@Preben

 Hvem er "redaktionen" bag kunstavisen.com? Er det blot noget som findes i dit eget hoved? 

Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
08.06.10 11:46
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

@Jørgen Larsen

Det er Preben og "stemmerne":-)

Fremhævet af Journalisten
Michael Qureshi
08.06.10 15:08
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Hvor er det dog bare ynkeligt og sørgeligt, at Michael Jeppesen skyder skylden på medier som Se & Hør og B.T. for, at han ironiserede over rygterne omkring Lars Løkke. En Infomedia-søgning viser lynhurtigt, at B.T. aldrig så meget som har antydet, at Løkke har været utro med Lilleør, der er en artikel som beskriver, at han drak rødvin med hende til klokken 01.00 om natten, men hvis det er et utroskab-rygte, så er vi eddermanme mange der ofte er utro så.

 

Fremhævet af Journalisten
Peter Banke
08.06.10 16:44
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring
Det var også 'bevidste misforståelser´, Jeppesen fældede Ditte Okman på...og ja, at sende aben videre til Se & Hør, udstiller bare hans hykleri endnu tydeligere.  
Fremhævet af Journalisten
Lars B. Jørgensen
08.06.10 17:40
Re: Michael Jeppesen: Bevidste misforståelser bag fyring

Jeppesen er jo, præcis i stil med en åndsbeslægtet filejs som Mads Brügger, bedst og mest berettiget, når de laver journalistik langt fra DJH betonmainstream og den klassicistiske omnibus tilgang. Her har de friheden og/eller det indforståede publikum, som kan afkode deres dobbeltbundede journalistik - eller hvad man nu skal kalde det i mangel af bedre.

Jeppesen, som kun yderst sporadisk var morsom på EB, har siden rendyrket sin perfidt sladdervorne stil, men som Peter Banke så rigtigt skriver, er han yderst ømfindtlig, når andre angriber ham på samme præmis som han med sadistisk nydelse brugte til at slagte Ditte Okmann med.

Når man leger med mediet og gerne vil sprænge rammerne, har det en pris andetsteds. Jeg kan eksempelvis (stadig) ikke tage ellers meget dygtige og stildannende Brügger alvorligt som vært i Deadline. Jeg sidder hele tiden og venter på, at "det sjove" skal komme eller at gæsten bliver udstillet med tungen i kinden. At Brügger så tillige er decideret fejlcastet, vag og famlende som han er med slips opg habit, er så en helt anden historie.

Jeppesen, som i sammenligning med Brügger er en åndspygmæ, stod heller ikkke distancen i sin blog på Politiken. Man kan ikke det ene øjeblik indtage rollen som undersøgende bøddel for så at påkalde sig en rolle som den hvide klovn, når lortet rammer fanen.

 

Fremhævet af Journalisten