Mette Bock: Statsstøtte løser ikke mediernes problemer

Medierne skal tænke i nye forretningsmodeller og glemme alt om en voldsom forøgelse af mediestøtten, siger kulturminister Mette Bock. Hun mener ikke, at mediernes indhold er under pres. DJ-formand Lars Werge er uenig: ”Der er en indholdskrise, hvor færre journalister laver flere nyheder. Buen bliver spændt hårdere og hårdere"

Selv om politikerne besluttede sig for at bruge en tredjedel af pengene på finansloven på medierne, ville det ikke løse mediernes økonomiske problemer. Sådan lød det fra kulturminister Mette Bock (LA) i dag på en konference i Eigtveds Pakhus i København om mediernes kamp med internationale aktører som Facebook, Youtube og Google.

Det er en kamp, hvor danske medier ifølge rapporten ’Globaliseringen af den danske mediebranche’ lider under overmagten.

Reklameomsætningen i dagspressen er for eksempel faldet fra knap 4 milliarder kroner i 2011 til 2,7 milliarder kroner i 2016.

Især regionale og lokale nyhedsmedier er truet på deres eksistens. Derfor er mere mediestøtte måske eneste udvej, fremgår det af rapporten.

Vi kan ikke lukke dem ude

Men kulturminister Mette Bock mener ikke, at en blankocheck fra staten er løsningen på globaliseringens udfordringer. Der er til gengæld behov for et nyt tankesæt.

”Lad være med at tro, at vi kan lukke det ude ved at bygge mure,” sagde hun

Hun opfordrede medierne til at tænke i nye forretningsmodeller og tænke ud over Danmarks grænser.

”Vi skal bevæge os ud i internationale fora for at finde løsninger, der holder til mere end næste år,” sagde Mette Bock.

For eksempel skal der findes en løsning på, hvordan for eksempel Google og Facebook bidrager med mere.

”Hvordan kan dem, der trækker ressourcer ud af Danmark, også bidrage med ressourcer til Danmark, så vi kan sikre, at der er økonomi til at producere dansk kvalitetsindhold?” spurgte Mette Bock.

Facebook ønsker samarbejde

Med ved dagens konference var blandt andre Lars Werge fra DJ, Anette Novak fra den svenske medieudredning og Nick Wrenn fra Facebooks Journalism Project.

Nick Wrenn forklarede, at Facebook ønsker at øge samarbejde med medierne. Samarbejdet har blandt andet ført til, at medier kan annoncere midt i videoer på Facebook. Og så tester Facebook for øjeblikket, om det er muligt at hjælpe medier med at sælge abonnementer.

”Der er gode muligheder for at arbejde sammen på måder, som er til gavn for både nyhedsmedierne og for os,” sammenfattede Nick Wrenn.

Facebook overholder skattereglerne

Ordstyrer Vibeke Daell Bjerrum fra TV 2 News spurgte, hvordan Facebook kan bidrage til, at medierne tjener penge og ikke bare får trafik.

”Vi tester hele tiden nye måder at tjene penge på. Hvis vi ikke finder på noget, der virker, holder medier  op med at publicere,” sagde Nick Wrenn.

På spørgsmålet om, hvorfor Facebook ikke betaler mere i skat, svarede Nick Wrenn.

”Vi betaler det, vi er forpligtet til – og det er det, vi gør,” sagde han og blev mødt af et latterbrøl fra salen af danske mediepinger.

Som Journalisten tidligere har skrevet, betaler Facebook nul kroner i skat i Danmark.

Hvilken slags krise har ramt medierne?

Under den afsluttede debatrunde sammenfattede Mette Bock dagen. Hun mener ikke, at medierne har en indholdskrise. Krisen består i, at indholdet ikke kommer ud til mediebrugerne.

”Vi har mennesker og mediehuse, der er dygtige til at producere indhold, men det nytter ikke noget at producere indhold af høj kvalitet, hvis det ikke bliver brugt. Vi kan ikke komme ud af distributionskrisen med statsstøtte,” sagde hun.

Som svar sagde DJ-formand Lars Werge:

”Så skal du ikke glæde dig til at læse rapporten. Der er en indholdskrise, hvor færre journalister laver flere nyheder. Buen bliver spændt hårdere og hårdere,” sagde han.

Også Anette Novak fra den svenske medieudredning mente, at medierne har en indholdskrise.

”Hvis de aktører, der distribuerer vores indhold, sagde, at de ikke ville dele vores historier længere, ville vi have en distributionskrise. Men der er en indholdskrise. I Sverige har hver fjerde kommune ikke sin egen journalistiske dækning,” sagde Anette Novak.

Hun mente, at medierne har behov for mere statsstøtte for at klare sig.

”Og det er ikke nok, at public service-medierne bare giver nogle af deres penge til de private medier.”