Schweizisk medieselskab overtager MetroXpress A/S med to af Danmarks mest læste dagblade – metroXpress og 24timer. De nye ejere vil udvikle avisen.
20 Minuten AG, et selskab i den Schweiziske mediegruppe Tamedia AG, køber MetroXpress Danmark A/S, som udgiver de to gratis dagblade, metroXpress og 24timer med tilhørende nyhedsportaler.
Det fremgår af en pressemeddelse som MetroXpress A/S har udsendt.
MetroXpress er Danmarks mest læste dagblad, og tilsammen har de to aviser et læsertal på ca. 730.000. Det samlede oplag på de to titler er på ca. 350.000 eksemplarer. MetroXpress A/S er beliggende i København NV.
Aftalen betyder, at 20 Minutter AG 1. januar 2013 overtager alle aktierne i MetroXpress Danmark A/S fra Metro International SA med 51 procent og fra henholdsvis A-Pressen og JP/Politikens Hus hver med 24,5 procent.
I 2011 havde MetroXpress A/S, der beskæftiger cirka 80 medarbejdere, en omsætning på 25.5 millioner euro. Købsprisen for MetroXpress A/S er et lavt tocifret millionbeløb i euro.
20 minutter AG har stor erfaring med at opbygge gratis dagblade og nyhedssites. En erfaring, der skal være med til at udvikle Metroxpress A/S og dermed også være med til at sikre udviklingen af mediemarkedet i Danmark.
2