search

metroXpress: Nyhedsavisens død uden effekt

Da Nyhedsavisen lukkede, udtalte adm. direktør i metroXpress Søren Riis, at nu ville de øvrige gratisaviser få sund økonomi. Siden kom finanskrisen, og 2009 tegner pludselig alt andet end lyst.

Da Nyhedsavisen lukkede, udtalte adm. direktør i metroXpress Søren Riis, at nu ville de øvrige gratisaviser få sund økonomi. Siden kom finanskrisen, og 2009 tegner pludselig alt andet end lyst.

Der blev jublet på de danske avisgange, da Nyhedsavisen bukkede under i slutningen af august. I hvert fald hos konkurrenterne. Koncernchef Lisbeth Knudsen betegnede selvsamme aften lukningen som »en god nyhed«. Adm. direktør i metroXpress A/S Søren Riis var mindst lige så glad og sagde ligefrem: »Jeg er helt sikker på, at metroXpress og 24timer nu får økonomi i driften. Og måske også Urban.«

Det var dengang.
I dag mindre end to måneder efter er situationen en helt anden. Pludselig kom finanskrisen som en tyv i natten, og dens negative betydning overgår nu i langt højere grad konsekvenserne af Nyhedsavisens eksistens.

»Situationen havde nok været endnu værre, hvis Nyhedsavisen stadig havde været her. Men at sige, at lukningen har gjort det lyserødt for de øvrige gratisaviser, er nok at skyde ved siden af,« siger Søren Riis i dag til Journalisten.dk og peger på, at den finansielle krise overskygger alt andet.

»Og selv om mange nok var forberedte på en nedtur og kunne se en moderat vækst forude, så var det nok de færreste – ikke kun i mediebranchen – der havde ventet, at det ville komme så hurtigt og så bastant.«

Ifølge Søren Riis registrerede metroXpress allerede et dyk i annoncemarkedet i løbet af august måned, som siden tog til i september.
»Men om det er en chok-effekt, vi ser, som nu vil rette sig op? Eller vil det falde yderligere? Det er jokeren lige nu.«

Personligt tror han dog ikke på bedring før om adskillige år. Tidligst i 2011 vil markedet nå tilbage til noget, der bare ligner de gode år i 2005 og 2006, hvor metroXpress oplevede vækstrater på 5-10 pct.
»Hverken i år, næste år eller næste år igen bliver tilbage på det drømmeniveau, vi oplevede dengang. Men at vi skulle nærme os noget, der ligner en recession, havde vi ikke forventet for bare et par måneder siden. Og så slet ikke så hurtigt og i det omfang,« siger Søren Riis til Journalisten.dk.

Konsekvensen bliver, at metroXpress skal spare væsentligt mere i 2009 end hidtil planlagt. Og fremtiden tegner alt andet end lys:

»Vi er lige nu i budgetfasen. En situation, hvor vi gennemgår alle ting. Og jeg kan roligt sige, at tingene så meget anderledes ud, da vi fusionerede metroXpress og 24timer (maj måned, red.). Derfor skal vi helt sikkert finde besparelser ud over alle de synergieffekter, vi har fået ved fusionen med 24timer. Det ser meget alvorligt ud.«

Søren Riis vil endnu ikke sætte beløb på eller komme med bud på, hvorvidt der skal fyres medarbejdere på metroXpress.
»Det er for tidligt at sige,« udtaler han og afviser samtidig at kommentere de igangværende lønforhandlinger, som kan ende med konflikt fra 1. december på metroXpress, som beskrevet i går.

»Men det vil altid være vores mål at få et overskud. Og vi vil bruge de midler, der skal til, for at nå det. Og kan vi ikke få mere ud af annoncørerne, og forsætter finanskrisen med at lamme markedet, så er det helt sikkert, at vi må undersøge, hvor vi så ellers kan spare,« siger han.

Søren Riis afviser dog, at det er på tale at slå 24timer og metroXpress fuldstændigt sammen.

»En nedlæggelse af en af titlerne er ikke på dagsorden. Men det ser alvorligt ud.«

Kommentarer
0
Denne artikel er lukket for kommentarer.
data_usage

SENESTE NYT

chevron_left
chevron_right
keyboard_arrow_up
Tilbage til toppen