MetroXpress: Nyhedsavisen køber sine læsere

Chefredaktør Jakob Høyer er ikke imponeret af Nyhedsavisens læserfremgang. Han regner med, at luften vil gå af ballonen, og metroXpress igen vil blive den mest læste avis i løbet af foråret.

Chefredaktør Jakob Høyer er ikke imponeret af Nyhedsavisens læserfremgang. Han regner med, at luften vil gå af ballonen, og metroXpress igen vil blive den mest læste avis i løbet af foråret.

Onsdag viste nye læsertal fra Ritzau, at Nyhedsavisen er landets suverænt mest læste avis med 617.000 læsere. Samtidig var der kraftig tilbagegang for den tidligere duks metroXpress.

Men tallene skræmmer ikke chefredaktør Jakob Høyer fra metroXpress. Han henviser til, at Nyhedsavisen tidligere har regnet med en læserfremgang på 70-80.000 på baggrund af den distributionsaftale, man lavede med Arriva, der trådte i kraft 1. februar. I løbet af den efterfølgende måned er Nyhedsavisens læsertal steget med 13.000.

»Det provokerer mig, at de går ud og omtaler det som en stor succes, når de har lovet 80.000 læsere, men kun får 13.000. Nyhedsavisen kommer igen og igen med udtalelser, der ligger et sted mellem ren fantasi og stærk overdrivelse,« siger Jakob Høyer.

MetroXpress har selv haft en pæn fremgang de seneste måneder, men sammenligner man med avisens læsertal for et år siden, er der tale om tilbagegang. Jakob Høyer regner dog med, at avisen vil generobre sin førerposition i løbet af få måneder, simpelthen fordi konkurrenterne taber pusten rent økonomisk.

»Vi er enormt fokuserede på antallet af læsere per kopi, og der har vi haft fremgang fra januar, så vi nu har 2,5 læsere for hver avis. Det er det, der er vigtigt for forretningen. Nyhedsavisen har mange læsere, men de trykker også mange aviser. Så det er købte læsere. Hvis Nyhedsavisen skal til at tjene flere penge, som deres nye ejere forventer, så må det få betydning for deres oplag,« siger Jakob Høyer.

Han forventer, at metroXpress kommer til at ligge i spidsen igen i løbet af maj-juni måned.

»Medmindre at konkurrenterne bliver ved med at poste penge ud,« tilføjer han.

Administrerende direktør for Nyhedsavisen Morten Nissen Nielsen giver ikke meget for Høyers kritik.

»Jeg synes, Jakob Høyer begynder at lyde lidt som de mange mennesker, der havde travlt med at dømme metroXpress ude, da den kom frem. Jeg takker for hans interesse for Nyhedsavisen, men han behøver ikke være bekymret. Se blot alle de tidligere bekymringer fra de gamle aviser. Ingen af dem holdt stik,« siger Morten Nissen Nielsen.

Han er helt tilfreds med læsertalsudviklingen fra januar til februar.

»I løbet af nogle måneder skal vi nok se den fulde effekt af Arriva-distributionen. Det tager altid tid, før den slags tiltag slår igennem. Samtidig har vi omlagt en del ruter i forbindelse med vores flytning af aviser fra Odense til Århus og København, hvilket normalt koster læsere på den korte bane – men på trods af det er vi vokset,« siger han.

Morten Nissen Nielsen ser ingen risiko for, at Nyhedsavisen bliver tvunget til at sætte oplaget ned, og han køber i det hele taget ikke Jakob Høyers økonomiske argumenter.

»Ingen avis starter ud med at give overskud. Det gjorde metroXpress heller ikke. De har en god forretningsmodel, vi har en anden, og den er jeg helt tryg ved,« siger han og bekræfter, at avisens nye ejere også står ved modellen med det nuværende oplag.

»På Nyhedsavisen er vi villige til at give annoncørerne garanti på, at vores læsertal vil udvikle sig positivt i de kommende måneder. Og jeg kan jo være lidt fræk og spørge Jakob Høyer, om han er klar til at gøre det samme,« siger Morten Nissen Nielsen.

0 Kommentarer