MetroXpress: Nu overlever gratisaviserne

Adm. direktør i MetroXpress A/S Søren Riis vurderer, at lukningen af Nyhedsavisen skaber basis for sund økonomi i de resterende gratisaviser. »Jeg er helt sikker på, at metroXpress og 24timer nu får økonomi i driften. Og måske også Urban.«

Adm. direktør i MetroXpress A/S Søren Riis vurderer, at lukningen af Nyhedsavisen skaber basis for sund økonomi i de resterende gratisaviser. »Jeg er helt sikker på, at metroXpress og 24timer nu får økonomi i driften. Og måske også Urban.«

Lukningen af Nyhedsavisen ændrer med et slag gevaldigt på de økonomiske vilkår for de danske gratisaviser. MetroXpress A/S, der udgiver både metroXpress og 24timer, føler sig nu overbevist om, at det bliver langt lettere at gøre de tilbageværende gratisaviser til rentable aviser.

»Først og fremmest vil jeg sige: Det er stadig en aviskrig. Men jeg kan ikke lægge skjul på, at vi er svært tilfredse med, at Nyhedsavisen er lukket. Jeg mener, det vil gavne os. Og det viser, at det var endnu mere rigtigt set, at vi fusionerede med 24 timer i foråret. Nu er der kun to gratisaviser på markedet. Og jeg har hele tiden sagt, at der er plads til to – måske tre – gratisaviser. I hvert fald kommer der nu bedre økonomi i de tilbageværende,« siger Søren Riis til Journalisten.dk.

»Jeg her helt sikker på, at metroXpress og 24timer kan få økonomi i det. Det her hjælper gevaldigt. Og måske også Urban. Det vil jeg ikke afvise.«

Søren Riis påpeger dog, at det danske mediemarked lige nu befinder sig i en lavkonjunkturtid.

»Så hvis vi kan få det til at løbe rundt nu, så kan vi også på sigt. Og det tror jeg faktisk, at lukningen af Nyhedsavisen giver mulighed for. Nu er jeg i hvert fald noget mere sikker på, at vi får overskud i år,« udtaler Søren Riis.

Lukningen af Nyhedsavisen kommer, få dage efter at dets hovedaktionær, Morten Lund, signalerede helt andre planer. Fredag meldte han ud via pressen, at Nyhedsavisen var parat til at byde på metroXpress, og at der i løbet af i dag, mandag, ville kommet et nyt tilbud.

Men meldinger fra Morten Lund var altså de sidste krampetrækninger. Om hændelsesforløbet fredag og udsagnene fra Morten Lund siger Søren Riis:

»Nu skal vi ikke sparke til folk, der ligger ned. Men jeg vil gerne indrømme, at det var utroligt sjovt i fredags, at han via pressen sagde, at der ville komme et bud. Det er altså ikke normal forhandlingstaktik,« siger Søren Riis og tilføjer:

»Jeg tror simpelthen, at Morten Lund er blevet overrasket over, hvad det kræver at drive et dagblad af de dimensioner, vi her taler om. Morten Lund har uomtvivsteligt haft succes med en række internet-satsninger. Men det er ikke det samme som at drive en avis med et oplag på over 430.000. Projektet er simpelthen løbet fra ham. Og at han ikke stoppede i tide, det er mig en gåde.«

Søren Riis mener således, at Morten Lund burde have indset, at løbet var køret allerede før sommerferien, da han atter havde brug for at få ny kapital, og hvor Erhvervs- og Selskabsstyrelsen direkte truede med at tvangsopløse selskabet.

Godt nok lykkedes det Morten Lund at få det amerikanske investeringsselskab Draper Fischer Jurvetson til at skyde penge i Morten Lunds selskab, men reelt var det halsløs gerning at fortsætte, mener Søren Riis.

»Han skulle have stoppet i sommer, der hvor de var ude at skulle have ny kapital. Der lukkede de avisen ned før sommer, og i en periode troede jeg, at de ville bruge det til helt at stoppe og komme ud af krigen. Men der valgte han at blive ved. Og der skred det for ham.«

MetroXpress holder mandag bestyrelsesmøde (planlagt for længe siden, red.), hvor den nye situation naturligvis vil blive diskuteret.

I modsætning til koncernchef Lisbeth Knudsen fra Berlingske Media, der sent søndag aften afviste at øge Urbans oplag øjeblikkeligt, tør Søren Riis godt melde ud, at det vil ske for metroXpress og 24timer.

»Jeg vil tro, at vi rimeligt uden problemer kan hæve læsertallet med mellem 50- og 80.000 per avis.
Det er en stigning på 10-12 pct. Og så er det klart, at alle steder i de offentlige transportmidler, der sætter vi oplaget op, når vi kan se, at vi løber tør. Så lukningen af Nyhedsavisen får øjeblikkelig betydning for markedet. Og det er klart, at vores annoncepriser kan stige, hvis vi får flere læsere,« siger Søren Riis til Journalisten.dk.

På Morten Lunds hjemmeside LundXY.com var der søndag nat endnu ingen kommentarer fra hovedaktionæren selv.

(opdateret.)