#metoo: Det værste du kan gøre er at klappe i

Sager om seksuelle krænkelser er den sværeste form for kommunikation, siger Nicolaj Taudorf Andersen fra Radius Kommunikation. ”Hvis der sker noget upassende til en julefrokost i dag, er du nødt til at tage hårdere fat om det og reagere hurtigere end tidligere på grund af #metoo-bølgen,” siger han
  • Niels Holm
    Hvis virksomheder kommer i offentlighedens søgelys på grund af en sexchikanesag, skal de aldrig klappe i, lyder anbefalingen fra Nicolaj Taudorf Andersen
06.12.2017 · 08:41

På en skala fra 1 til 10 er #metoo-sager om seksuelle krænkelser noget af det sværeste at kommunikere.

Det siger Nicolaj Taudorf Andersen, senior partner og bestyrelsesformand i Radius Kommunikation.

”Hvis 10 er de sværeste sager, så er #metoo helt oppe på en 10’er, fordi det er sager, som ligger på grænsen mellem den kommercielle bundlinje og noget privat,” siger han.

Tidligere kom anklager om sexchikane typisk til ledelsens kendskab, når medarbejdere klagede til HR-afdelingen, fordi de følte sig krænket af en chef. Sagerne blev sjældent kendt i offentligheden.

”Dengang klarede man det internt. Og hvis der viste sig at være noget om sagen, røg chefen ud,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.

Pres fra public opinion

I dag er billedet et helt andet. Den seneste tid har talrige kvinder offentligt fortalt om deres oplevelse med seksuelle krænkelser på Facebook eller i medierne. Og i nogle tilfælde sat navn på, hvem de følte sig krænket af.

”Det gør en verden til forskel, at det bliver meldt ud offentligt. For på den ene side kan der hurtigt opstå en konsensus om, hvem der er skyldig. Og på den anden side skal du som virksomhed efterleve de ansættelsesretslige regler for de implicerede medarbejdere.”

Det kræver en hurtig håndtering.

”I #metoo-sager kræver presset fra public opinion, at du leverer en exceptionel hurtig eksekvering – og det samme gælder din kommunikation.”

Behov for hurtig reaktion

Nicolaj Taudorf Andersen siger, at presset på virksomhedernes håndtering er øget, på grund af den stemning #metoo-bølgen har skabt.

”Hvis der sker noget upassende til en julefrokost i dag, er du nødt til at tage hårdere fat om det og reagere hurtigere end tidligere på grund af #metoo-bølgen. Hvis du ikke gør det, kan det påvirke din virksomheds omdømme,” siger han.

Nicolaj Taudorf Andersens råd til virksomheder, der kommer i offentlighedens søgelys på grund af sexchikanesager, er, at de aldrig må klappe i.

”Hvis du bliver spurgt, skal du forklare, at der er kommet en sag op, som vil blive undersøgt til bunds – og at du vender tilbage med mere information, når det er sket,” siger han.

Alle skal behandles ordentlig

Det er måske en kortfattet udmelding, som ikke stiller alle tilfreds.

”Men det er der ikke noget at gøre ved. For du skal som virksomhed både respektere den person, der føler sig krænket – men også chefen, som også har nogle rettigheder. Derfor skal det undersøges ordentligt,” siger han.

Hvis det er en sag, hvor der er kommet klager fra mange kvinder, giver det god mening at skrue op for retorikken.

”Hvis for eksempel 20 kvinder siger, at den samme person er gået langt over stregen, så kan du skærpe budskabet og som minimum sige, at hvis nogen i virksomheder har gjort det, de bliver anklaget for, vil det få de mest alvorlige konsekvenser, det kan have. Det samme skal du sige til medarbejderne. Og når du har gjort det, skal du ikke sige mere, før sagen er belyst.”

Det kan koste dig din forretning

Han siger, at anklager om seksuelle krænkelser hører til i samme kategori som anklager om ulovligt børnearbejde. Seksuelle krænkelser sætter bare endnu flere følelser i spil for alle implicerede.

”I #metoo-sager falder hammeren hurtigere, og det kan få større konsekvenser, hvis du ikke har styr på det. For eksempel kan det koste dig din forretning,” siger Nicolaj Taudorf Andersen.

Kommentar

Seneste jobopslag

Graduate - Video Journalist, Corporate Communication

H. Lundbeck A/S
Ansøgningsfrist: 08.04

Erfaren kommunikationskonsulent til Vallensbæk Kommune

Vallensbæk Kommune
Ansøgningsfrist: 11.03

Ny kommunikationschef til Det Danske Hus I Palæstina

DHIP - The Danish House in Palestine
Ansøgningsfrist: 15.03

Digital redaktør - barselsvikar

Danmarks Nationalbank
Ansøgningsfrist: 28.02

Presseansvarlig søges til Københavns Politi

Københavns Politi
Ansøgningsfrist: 28.02

Kommunikationsmedarbejder

Aalborg Stift
Ansøgningsfrist: 05.03

Journalist

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Nyhedsjournalist til indlandsredaktion

JydskeVestkysten
Ansøgningsfrist: 01.03

Debatredaktør på Information

Information A/S
Ansøgningsfrist: 22.02

DR Nyheder søger stærk livereporter

DR
Ansøgningsfrist: 20.02

Dygtig kommunikatør til Dansk Flygtningehjælp

Dansk Flygtningehjælp
Ansøgningsfrist: 20.02

Digital medieredigerende til Fagbladet 3F

3F
Ansøgningsfrist: 12.03

REDAKTIONEL ONLINE MANAGER

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Pressemedarbejder med gåpåmod til Transport-, Bygnings- og Boligministeriets departement

Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Ansøgningsfrist: 20.02

DIGITAL SOUSCHEF TIL REDAKTIONEN

NORDJYSKE Medier
Ansøgningsfrist: 25.02

Studentermedhjælp til kommunikation og marketing

Dansk Journalistforbund
Ansøgningsfrist: 20.02

Sjællandske Medier søger redaktør til Vordingborg

Sjællandske Medier
Ansøgningsfrist: 05.03

Faktaredaktør til TV 2

TV 2
Ansøgningsfrist: 21.02

Aktie-interesseret studentermedhjælper hos Blue Note Capital

Blue Note Capital
Ansøgningsfrist: 20.02

Økonomi- og Indenrigsministeriet søger presse- og kommunikationsmedarbejder

Økonomi- og Indenrigsministeriet
Ansøgningsfrist: 20.02

Dansk Socialrådgiverforening (DS) søger journalist til nyhedsbrev og fagblad

Dansk Socialrådgiverforening
Ansøgningsfrist: 28.02

Invitation til erfaren og modig pressemedarbejder

Alternativets Folketingsgruppe
Ansøgningsfrist: 20.02

Skrivende redaktør til nyt medie på Ingeniøren

Mediehuset Ingeniøren
Ansøgningsfrist: 21.02